Konstig varvräknare på R1 -00

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Enligt mina erfarenheter av mätarhus problem så brukar det vara anslutningarna till de tyngre komponenterna på kretskorten som går sönder och detta speciellt på maskiner som har krachat på bana eller liknande. Kolla anslutningarna till "motorn" (varvräknaren) samt att benen till kondensatorer mm är hela och även att lödningarna är felfria. Om man har haft fel på laddregulatorn händer det även att voltregulatorer som ofta finns inbyggda i mätarhus skadas så detta är också något du eventuellt bör kolla.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har blundat för det här problemet ett tag nu, men nu är det väl dags att kavla upp ärmarna och ta tag i det :rolleyes:
Jag var till Anderstorp i helgen och körde lite med -00-displayen, då hade jag konstant felkod 8000 på varvräknareländet, men allt verkar funka, och jag får varning när soppan börjar sina :va Hur kan den varna för något som verkar funka? :confused:
Jag har bråkat lite mer med den epeleptiska mätarn också, och när man motorn avstängd så står den ca 6s i ett läge, och ca 3s i ett annat, med motorn igång så står den 3s i tre olika lägen, så den kan vara i närheten av att funka rätt ok, förutom att den är helt utanför skalan.
Hursom känns det som att jag har två fel, men jag blir inte nå klokare för det :huvet
Jag blev tipsad om att en säkring kunde ha gått, men jag har gått igenom dom, och alla jag hittar är hela :(/:)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sådär, nu har jag gått en till rond i garaget! Jag har fått liv i en annan instrumentpanel, och jag får exakt samma epileptiska beteende på den också :huvet Men, jag får ju inte det beteendet med -00-instrumenten :va Och CDI-boxen är till en -99'a, precis som resten av kabelstammen! Kan det vara något knas med CDI'n? :va
Jag har även testat att bli av med felkoden för soppamätarn, jag får felkod med kontakten i, med kontakten ur och byglad :va Kan det hänga ihop med misstänkt kass CDI'box?
Är det någon som sitter på en CDI-box till en R1 98-99 som dels skulle kunna tänka sig att låna ut den så jag kan provköra med den, och dels som har en till salu, om det nu är den som är felet? :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har kollat lite elschema, och då går ju soppanivågivaren direkt till instrumentpanelen, hur kommer det sig då att jag inte får felet med CDI'n bortkopplad? :va
Snälla, nån måste ju ha stött på det här före mig! :)
 

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
Har rotat en hel del i r1 98-99 el system när jag byggde min bil.

Japp nivå mätaren går till instrumentet ,men det går även en kabel till cdi
från instrumentet som talar om för cdin att felkoda.

Jag tror på ett kabelbrott

Alla fel koder från cdi kommer i den gul/svarta kabeln som även varvräknar
signalen kommer i.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har rotat en hel del i r1 98-99 el system när jag byggde min bil.

Japp nivå mätaren går till instrumentet ,men det går även en kabel till cdi
från instrumentet som talar om för cdin att felkoda.

Jag tror på ett kabelbrott

Alla fel koder från cdi kommer i den gul/svarta kabeln som även varvräknar
signalen kommer i.
Jag mätte upp den gul/svarta, och den är perfekt hel hela vägen. Jag kopplade loss den ur stora vita kontakten på vänster sida i höjd med kylaren, och då försvann spasmerna i varvräknaren! Så den är hel iaf! :tummenupp
Men, varför har jag då dom felen? :va Soppamätaren funkar ju, och oavsett om jag kopplar in den eller inte, eller kopplar loss å byglar så får jag ju samma fel, så jag tror att den är oskyldig.
När jag ändå hade loss den gul/svarta så mätte jag vad den fick, och det pendlade mellan 12-nånting och 6-nånting. Frågan är ju varför CDI'n skickar ur sig dom? :va Och hur vet CDI'n om soppanivåsensorn har gått sönder, iom att kablarna till den går direkt till instrumentet? :va
 

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
Jag mätte upp den gul/svarta, och den är perfekt hel hela vägen. Jag kopplade loss den ur stora vita kontakten på vänster sida i höjd med kylaren, och då försvann spasmerna i varvräknaren! Så den är hel iaf!

klart att spasmerna försvinner om du kopplar ur den gul-svartadet är ju den alla signaler kommer i
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top