Konstiga Fel Under Avställning, Hjälp!!!

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Jag tror fortfarande på dålig bränsletillförsel. Är kranen på? Har du bensinpump och fungerar den? Finns det säkringar till pumpen och är dom hela? Gjorde du något annat i samband med "provstarten" då den fungerade ok som kan ha gjort att en slang kommit i kläm etc. Fungerar choken och reglaget till denna?

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
R6
har inte haft tid p.g.a. jobbet att åka till hojen än. nästa vecka hinner jag. nytt batteri är införskaffat iallafall.

om det inte skulle funka med batteriet tänkte jag tömma förgasarna,men problemet är att jag aldrig meckat med hojar. är det nåt jag kan göra själv eller?

sen tänkte jag prova med att rengöra förgasarmunstyckena,men vågar inte riktigt att ge mig på såna "operationer".

är detta lätt att göra även för en nybörjare eller?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
bilohoj skrev:
har inte haft tid p.g.a. jobbet att åka till hojen än. nästa vecka hinner jag. nytt batteri är införskaffat iallafall.

om det inte skulle funka med batteriet tänkte jag tömma förgasarna,men problemet är att jag aldrig meckat med hojar. är det nåt jag kan göra själv eller?

sen tänkte jag prova med att rengöra förgasarmunstyckena,men vågar inte riktigt att ge mig på såna "operationer".

är detta lätt att göra även för en nybörjare eller?

Det brukar finnas en dräneringsskruv nånstans som du tömmer förgasarna med. Har du väl gjort det så skruva av flottörkopparna så kan du rengöra munstyckena. Men skaffa först en verkstadsmanual så du ser precis hur du ska göra.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
hp skrev:
Jag tror fortfarande på dålig bränsletillförsel...

Jag lägger också min röst på bränslefrågan. Antingen får den för lite eller så får den för mycket. Börja att leta i de ändarna innan du skruvar isär förgasarna. Att förgasarna helt plötsligt skulle bli fulla av skit när hojen stått orörd i ett garage och att den gått felfritt när den senast kördes två veckor tidigare verkar otroligt. Bränsleslang, vakumslang eller chokevajer är troliga felkällor. Dåligt batteri tror jag inte på. En gång glömde jag lyset på och tömde hela batteriet i min R6'a. Med starthjälp hoppade den igång omedelbart och gick felfritt medan batteriet laddades. Om batteriet är så dåligt att det påverkar tändningen borde det väl inte gå att dra runt startmotorn alls?

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
R6
Så idag var man och testade hojen med det nya batteriet.

Problemet med den ojämna tomgången var borta och likaså problemet med att när jag gasade så fastnade den på högre varvtal var borta.

Ett problem återstår. Den vill inte gå över 6000rpm. Provade att gasa den över 6000rpm med ett knall som resultat. Sen låter hojen konstigt fortfarande när man gasar som om grenröret sitter löst eller nåt sånt.

Hade inte tid att åka och handla k-sprit och prova, men ska göra det också nån gång nu i veckan.

//Danne//

stödhjul till r1:a köpes omgående !!!
Gick med
16 Jan 2004
Hoj
R1-03, Super minis-04 och Peugot fox super sport rr
BYT batteri...jag kan nog sätta tusen spänn på att det är ok sen.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Mkt troligt att det kommit fukt i knasarna som ligger på botten och vill upp när det blir ordentligt sug vid lite högre varv...
Håll oss uppdaterade om hur det går även när det är löst.
Jag håller tummarna för att det räcker med K-spriten :tummenupp
Men slå på lite mer färsk bensa när du ändå är på G.
Bensinen blir dålig ganska fort i en ventilerad tank bara fylld till en bråkdel.
//Tobbe

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
R6
tobbeviking skrev:
Mkt troligt att det kommit fukt i knasarna som ligger på botten och vill upp när det blir ordentligt sug vid lite högre varv...
Håll oss uppdaterade om hur det går även när det är löst.
Jag håller tummarna för att det räcker med K-spriten :tummenupp
Men slå på lite mer färsk bensa när du ändå är på G.
Bensinen blir dålig ganska fort i en ventilerad tank bara fylld till en bråkdel.
//Tobbe

Vart ett ordentligt knall när jag ville "tvinga" upp den över 6000rpm och lite då och då kommer små knallar när den går på tomgång. Men jag tror på samma sak som dig. Ska prova med k-sprit och lite färsk soppa nån gång i veckan. Håller er uppdaterade såklart.

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
R6
Nu var man tillbaka från garaget igen.

Följande har gjorts:

Prövat att starta med ett nytt batteri. Tomgången vart stabil igen, men den ville inte gå upp över 6000rpm och gav ifrån sig små knallar.

Idag skvätte jag i lite k-sprit i tanken, skakade om ordentligt och startadehojen. Kunde va fuktbildning i tanken vart jag tipsad om.

Resultatet av det vart att dom små knallarna också är borta nu.

Så två fel av tre är åtgärdade. Tack alla för tipsen.

Sista felet är att hojen låter konstigt. Mycket mörkare, men samtidigt rassligare. Ljudet kommer från grenröret ungefär.

När hojen är på tomgång och man gasar så är den väldigt trög med att komma upp i varv. När man ska köra iväg nu så funkar det på ettan, men knappt. Krävs mycket gas och lite slir på kopplingen. När man sen lägger i tvåan så orkar den knappt och bara rasslar.

Hade med mig en polare och enligt han är det så att den låter som om den går på tre cylindrar. Han jämförde motorljudet med en bil som han hade kört och som bara gick på tre cylindrar och hade samma symptom.

Kan detta va felet eller är det nån som har nåt annat tips?

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ja att den går på tre cylindrar kan kanske vara något...
Efter ett tag brukar den ju tända till även på den sista.
När bytte du tändstift senast?

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
R6
Gustav1 skrev:
Ja att den går på tre cylindrar kan kanske vara något...
Efter ett tag brukar den ju tända till även på den sista.
När bytte du tändstift senast?

Tändstiften byttes 600mil sedan.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Något stift har väl beckat igen har du kallstartat en massa gånger
och aldrig varmkört den.

Lektion 1:
Kallstarter är inget bra, motor skall helst alltid varmköras
ordentligt varje gång den startas.

Lektion 2:
Jag hoppas du motorn är varm innan du försöker dra den över
6000 varv... annars varvar du ur den utan full smörning.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag skriver nog oxå under på att 1 eller 2 stift har lämnat in...
Skruva ur stiften och gör rent, testa starta går den lika illa så skulle jag ha skaffat nya stift innan jag gav upp "gör det självandet".
Har varit med om att stift lagt av efter väldigt kort tid pga nersurning osv så visst, misslyckade kallstarter kan mkt väl vara boven.
//Tobbe

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Kallas att höra att du fått igång hoj iaf. :tummenupp
Dåliga batterier kan få hojen att bete sig mycket konstigt och bli orkeslös.

Nu skulle jag tro att du saknar en cylinder. Du kan kolla detta genom att starta hojen och känna på grenröret vilken cylinder som inte tänder. Var dock rädd om fingrarna, dom cylindrar som tänder blir varma rätt fort. Medans den cylinder som inte tänder är vesentligt kallare. Hojen behöver inte gå många sekunder för att du ska kunna känna skillnaden i värme på grenröret.

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
R6
Jadå hojen är varm innan jag försöker varva den över 6000rpm. Men det problemet är löst nu.

Ska prova att kolla så att alla cylindrar tänder med det knepet att känna efter på grenröret.

Problemet är att aldrig någonsin meckat med hoj förut. Om nån cylinder inte tänder och det är p.g.a. tändstiften så lämnar jag nog in hojen på service på en gång då det ändå är dags för det. Tänkte serva hojen strax innan påställning med det får bli nu nån gång istället.

Tack åter igen för tipsen.

Jag återkommer efter jag vart hos hojen och kännt på grenröret.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
som vanligt för de som startar hojen o varmkör utan att köra ur den... det sotar igen stiften och det blir kostslutning i stiftet av allt sot i stiftet. Rengör dom alternativt byt ut dom.

Att det ska va specialbatteri till R6:an är bara blafs, det är vanligt vattenbatteri, 800:- på macken, eller närmaste mc firma om du tror du behöver nytt. Att det måste va exakt 12aH är lögn, det anger endast hur starkt batteriet, en lättdragen motor som r6:an har så går den nog runt på mkt mindre än så och eftersom det är förknasare så måste den bara kunna driva soppapumpen också.

Kan tänka mej att en del tror att det är GEL batter som kostar ca 1500 nåt?? inte på en -99:a inte...

Varför varmköra? förstår inte varför man ska göra det? om man inte ska ut o åka på 5-6 månader varför ska man då plåga stackars motorn med att dra runt skiten onödigt många gånger? byt olja & filter (gammal olja kan bli frätande..) innan man ställer in den, kanske inte direkt innan men nära på, sen byta olja igen innan man kör ut den för säsongen, olja blir dålig... precis som bensin. antingen full tank eller ingen soppa alls och töm knasarna. LÅT STÅ :D tills användning nästa gång. koppla bort batteriet, ladda fullt och LÅT STÅ tills du ska ut o köra igen.

Min r6:a har stått hela vintern, fram tills i helgen då jag drog ut på isen med den, inga problem, går som en klocka... fast det finns lika många olika sätt att vinterföra som det finns mc-ägare...

//håkan

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
R6
Har provat med ett vanligt batteri utan att det funkade p.g.a. att syran inte får kontakt med polerna för att batteriet monteras liggande på R6 och på så sätt inte kan leverera ström.

Därför köpte jag ett original R6 MGF underhållsfritt originalbatteri som innehåller gelé istället för syra för att kunna monteras liggande. Gick på en tusing.

Så det va inget skitsnack. Ett vanligt syrabatteri funkar inte när det monteras liggande som på R6.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM