Konstiga röster i bakgrunden under mobilsamtal?

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Häromdagen ringde jag till en mobiltelefon från min mobil. Då och då under samtalet hördes det röster i bakgrunden som jag till att börja med trodde berodde på att den jag pratade med hade TVn på, men ju längre samtalet pågick desto mer tveksam blev jag till att så var fallet. Det gick inte höra vad rösterna sa eftersom vi överröstade dem genom att prata.

När vi hade sagt "Hej då" men ännu inte lagt på hörde jag att ett tydligt "Lägg på!" från bakgrundsrösten.

Är det någon som har en teori om vad detta var, är jag eller den jag ringde till avlyssnade av NSA eller Säpo? :)

Jag är ganska säker på att rösterna inte kom inifrån mitt huvud. :D

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
Kunde du inte frågat;

"Hör du också röster?"

Jo, det borde jag ha gjort. Men det var inte förrän jag hörde "Lägg på!" i slutet som jag blev helt övertygad om att det inte var en TV. Den jag pratade med är ingen person som jag brukar prata med så jag kan inte ringa igen och fråga heller.

Det är av nyfikenhet som jag frågar, det är ingen viktig fråga för mig, men jag tänkte att någon här hade en teori.

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Nu vet ju inte vem du pratade med men kan det inte bara vara personer i bakgrunden hos den du pratade med?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Japp. Det var garanterat SÄPO/NSA.

Ja, om jag inte helt missminner mig helt står det ganska mycket i början av SÄPOs telefonavlyssningslärobok att när samtalet man avlyssnar är slut skall man be föremålet för avlyssning att lägga på.

För att faktiskt vara seriösa, hur mycket av den telefonin som idag går i landet är på någon överföringspunkt analog?

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
Nu vet ju inte vem du pratade med men kan det inte bara vara personer i bakgrunden hos den du pratade med?

Ja, om jag inte helt missminner mig helt står det ganska mycket i början av SÄPOs telefonavlyssningslärobok att när samtalet man avlyssnar är slut skall man be föremålet för avlyssning att lägga på.

För att faktiskt vara seriösa, hur mycket av den telefonin som idag går i landet är på någon överföringspunkt analog?

Som Blacktriple säger så är nog cirka 0% av mobiltelefonin analog vilket borde utesluta någon form av överhörning. Så den mest troliga förklaringen är nog Shimonus.

Jag kom på att personen jag pratade med har en bakgrund i Callcenterbranschen, så samtalet kanske spelades in av gammal vana, så det var kanske en sådan utrustning som hördes. :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Som Blacktriple säger så är nog cirka 0% av mobiltelefonin analog vilket borde utesluta någon form av överhörning. Så den mest troliga förklaringen är nog Shimonus.

Jag kom på att personen jag pratade med har en bakgrund i Callcenterbranschen, så samtalet kanske spelades in av gammal vana, så det var kanske en sådan utrustning som hördes. :)

Spela in ger inget eko

l!ime

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2013
Hoj
yz 250
vad är det som ger eko, nån som vet?
en del vänner klagar på att det ekar ibland när vi pratar i telefon, dom säger att de enbart är min telefon dom hör eko i.
det händer inte hela tiden så det är inte telefonen det är fel på.

avlyssning? :foliehatt

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
eko uppstår när signalet till masten blir störd av något hus trän ell dälig täckning..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Min iphone 4 gav jämnt eko, skräp..

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
blir då en sorts vacum i signaler dvs eko.....

För det första vet du att det är möjligt att skriva flera "meningar" i ett och samma inlägg va?

För det andra, vakuum i signaler? Vad snackar du om och hur får du det till eko?

Att träd eller hus eller annat skulle störa en signal ger då... signalförlust vilket gör att datapaket inte kommer fram intakta så dom skickas om, det korrupta paketet ignoreras. Det är inte svårare än så egentligen. Detta blir dock inte eko. Sen i vilket läge menar du att feedback uppstår? Säger du bara ord som du kan eller vet du något av vad du pratar om?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO