konstigt ang. registreringsbeviset....

daggen

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Norr
Hoj
R6
kollade upp hojen jag funderar på att köpa på bilregistret.se
det ÄR en Husa 650 Motard men enligt bilregistret så är det en FE och hjuldimensionerna ska vara 18 tum bak o 21 fram. vad händer när man ska besikta då? måste man ha endurohjul då? Har sett några fler husabergare som det är på samma sätt med. Hur är det med era och vad beror detta på?
 

Husa riffaren

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Askersunds trakten
Hoj
Husaberg FS 650
Är det en Husaberg som bygds som motard från fabrik står det 17" i regg paprena, men om det är en black/crome edition så är den godkänd för både 21"-18" och 17" men dessa modeller är inga "riktiga" supermotarder för det är endrofjädring på Black edition och cross fjädring på Crome edition och sen är det enduro broms & skiva fram.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
min heter 600 FE i regbeviset men är reggad med 17" så frågan är om den du kollar på har "rätt" fjädring.
 

Xo

Sitter fint
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Norrköping
Hoj
XR650 Superjävelmotard
Hej

Jag har en XR650 -00 och det står i regbev att hjuldimensionerna är 21/18 så jag kollade med bilprovningen och deras svar var att det var ok att besikta med motardhjul (17'') etc. Vidare var det helt ok att besikta med cykeldator utan indikator för blinkers (dem såg man ju ändå) MEN det var inte ok att köra utan indikator för helljus.

Det verkar finnas olika uppfattningar om vad som är tillåtet, kanske beroende på att reglerna ändrats för nyare modeller (man har hört om "helfordons"-registrering där inget får avvika), men gör bara så att du ringer bilprovningens 24tim telnr och fråga för att vara säker.
 

McGee

bikelover
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
gsx750 -82, 690enduro -13, RC8R -13
Xo skrev:
men gör bara så att du ringer bilprovningens 24tim telnr och fråga för att vara säker.


heh.. och om man ringer dom så är det från person till person vad som gäller... jefflar va problem jag hadde när jag skule besikta min dr350 ifjol... den hadde inte varit besiktigad sen -96.. och dessutom var det alla enduromodellens grejjer som satt på den... mycke slit med växelströmssystem som knappt räcker till lyset.. :huvet
 

Xo

Sitter fint
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Norrköping
Hoj
XR650 Superjävelmotard
Mmm, det saknas ju klara oomkullrunkliga regler. De jag talade med på bilprovningen visste inte heller säkert först, utan fick kila iväg och tala med en "fordonsingenjör" som visste vilka regler som gällde för motarder och andra suspekta mackapärer.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top