Konstigt fel på Mito

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Inte för att detta stör mig så mycket men det ger en nu-kommer-den-snart-skära-känsla som heter duga.

Hur som helst:
För 2 veckor sedan började Miton låta lite konstigt, som ett tyst bakgrundsknackande på tomgång och lågvarv. Tänkte att det väl alltid har varit så, dvs. att jag inte lagt märke till det bara.
Men igår så stannade den när jag körde, kändes precis som bensinstopp och när jag körde in till kanten så låg tomgången på det dubbla jämfört med vad den brukar ligga på.
Av någon anledning drog jag full choke och då fugerade den som den skulle igen. Skitsamma tänkte jag men imorse gjorde den precis samma sak igen och precis som förra gången så hjälpte det med choke. Men ljudet (kanske fantomljud) finns där fortfarande (tror jag) :confused:

Motorn är från en -99a, dvs. 35mm förknasare och sex växlar. Plus att jag har 310 munstycke istället för 300 som är orginal (tror jag). Motoroljan bytte jag imorse men det gjorde ingen skillnad.

P.S Jag kör på Castrol R2 tvåtaktsolja (ännu dyrare och bättre(?) än TTSen)

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Snacka om sjätte sinne, för ungefär en halvtimme sedan skar den.

Jag fattar det inte, svindyr 2-taktsolja, nybytt växellådsolja, inte överhettad eller någonting. Det bara sa stopp :(

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
kaZmur skrev:
Snacka om sjätte sinne, för ungefär en halvtimme sedan skar den.

Jag fattar det inte, svindyr 2-taktsolja, nybytt växellådsolja, inte överhettad eller någonting. Det bara sa stopp :(

Tänk om du hade lyssnat på farbror Crocs visa ord...

Synd att höra i alla fall. :( Hur långt tid tar det innan du får en ny cylle? Kubik på den? Ja.. de vanliga frågorna.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Ska först kolla läget där inne men sist jag beställde cylinder och kolv från danmark så tog det typ en vecka. Det blir orginal cc igen tror jag. Ska bara köra denna säsongen också.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Visserligen är min värmemätare cp men den var lika varm som den brukar. Jag körde över 20 mil idag och oljan minskade en bra bit så oljepumpen funkar säkert

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
kaZmur skrev:
Visserligen är min värmemätare cp men den var lika varm som den brukar. Jag körde över 20 mil idag och oljan minskade en bra bit så oljepumpen funkar säkert

Kanske är möjligt att missljudet berodde på att en kolvring gått sönder och nån bit ramlade runt i motorn? Annars skar väl kanske nåt lager..

Last edited:

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Mycket möjligt, lät nästan precis som omdet skulle kunna vara nåt sånt. Men är man lat så straffas man såhär :(

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
ajdå.. rackarns otur,, undrar varför mito alltid skär ihop. dags att börja blanda i tanken och kolla kolvspelet.

//Niklas

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Nikel skrev:
ajdå.. rackarns otur,, undrar varför mito alltid skär ihop. dags att börja blanda i tanken och kolla kolvspelet.

//Niklas

Eh varför skulle han kolla kolvspelet? Han har ju kört hur långt som helst utan att det rasat..

Blanda i tanken är också bara dumheter..

Solid snake

Guest
cRoC skrev:
Eh varför skulle han kolla kolvspelet? Han har ju kört hur långt som helst utan att det rasat..

Just det, då får man ju ingen smörjning om man släpper gasen, det får man med separat.

^XceeD^

Drive it like you stole it!
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Ingen hoj för tillfället, Cagiva Mito -97 (7 speed) *såld* plus en sketen Yamaha Virago 535 -97 *såld*
knackningarna på låga varv o tomgång är som jag förstår d normalt på en mito (min knackar o jag har kollat o hört på andra också) så d e inget som e fel där...men anledningen till att den skurit e lite av ett mysterium..men men..miton e ju omtalad att skära i tid o otid...min har skurit en gång men dock inte för mej

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
^XceeD^ skrev:
knackningarna på låga varv o tomgång är som jag förstår d normalt på en mito (min knackar o jag har kollat o hört på andra också) så d e inget som e fel där...men anledningen till att den skurit e lite av ett mysterium..men men..miton e ju omtalad att skära i tid o otid...min har skurit en gång men dock inte för mej

Knackningarna var ju inte där förr sa han jui

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
cRoC skrev:

För att vara på säkra sidan kan du väl blanda i 1% direkt i tanken.
Jag körde det på min de första 5 timmarna.

För övrigt så skar aldrig min mito som jag hade. Körde på castrol tts, den är bättre än R2.

//Berra

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Förts tråden om en mito som skär på länge, när jag började läsa, tänkte jag tipsa dig om att plocka ur stifftet och ta en olje- kanna med tvåtacktsålja och spruta ner i och runt om i cylindern, startar den då så är det kolvringarna...

Men sedan såg jag att den redan skurit så.... jäfla synd det där

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Hur långt hade kolven och ringarna gått? Cylindern?

Hade jag varit dig så hade jag gjort en mycket noggrann undersökning av hela oljepumpsystemet...finns hur många saker som helst som kan gå fel med det. Lite skit i systemet och det säger stopp i en nippel eller liknande = ras.

Kör oljeblandat, det är det bästa tipset jag kan ge dig.
Att motorbromsa med tvåtaktare är ALDRIG att rekommendera, varken med seperat smörjning eller blandat...

Det är ju inte så att motorn skär så fort du motorbromsar när man kör oljeblandat, som vissa kanske tror...det är överdriven motorbromsning som motorn tar skada av...motorn FÅR smörjning när man släpper gasen, bara inte lika mycket som den kan behöva om man motorbromsar hårt och länge...

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
cRoC skrev:
Då får man aldrig rätt mängd

Spelar väl inte så stor roll på gata om man kör både och? Blanda i 1-2% direkt i tanken, du märker ju om den ryker mer än normalt. Då får den för mkt olja.
Bättre att vara på den säkra sidan.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...