Konstigt fel på Mito

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
McFille skrev:
Hur långt hade kolven och ringarna gått? Cylindern?

Hade jag varit dig så hade jag gjort en mycket noggrann undersökning av hela oljepumpsystemet...finns hur många saker som helst som kan gå fel med det. Lite skit i systemet och det säger stopp i en nippel eller liknande = ras.

Kör oljeblandat, det är det bästa tipset jag kan ge dig.
Att motorbromsa med tvåtaktare är ALDRIG att rekommendera, varken med seperat smörjning eller blandat...

Det är ju inte så att motorn skär så fort du motorbromsar när man kör oljeblandat, som vissa kanske tror...det är överdriven motorbromsning som motorn tar skada av...motorn FÅR smörjning när man släpper gasen, bara inte lika mycket som den kan behöva om man motorbromsar hårt och länge...

Kolven och cylindern hade gått runt 600 mil så det var väl nästan på tiden att den skar men man kan ju ändå nästan höra de surt förvärvade slantarnas vingslag när de flyger ur börsen :(

Last edited by a moderator:

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
Kolven och cylindern hade gått runt 600 mil så det var väl nästan på tiden att den skar

Är det verkligen så illa på ett 125cc effektmonster?

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
^XceeD^ skrev:
knackningarna på låga varv o tomgång är som jag förstår d normalt på en mito (min knackar o jag har kollat o hört på andra också) så d e inget som e fel där...men anledningen till att den skurit e lite av ett mysterium..men men..miton e ju omtalad att skära i tid o otid...min har skurit en gång men dock inte för mej

Jag har hittat orsaken till att min låter och det är startmotorns-drev, iaf på min.

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
kaZmur skrev:
Kolven och cylindern hade gått runt 600 mil så det var väl nästan på tiden att den skar men man kan ju ändå nästan höra de surt förvärvade slantarnas vingslag när de flyger ur börsen :(

Känns som lite lite mil där ju. Jag körde 1000 mil och då hade hojen redan gått 1800 mil när jag köpte den och jag sålde den efter att den hade gått 2800mil utan något som helst problem och det med statoil's billiga tvåtaks olja. Så det känns lite överdrivet med att 2 taktarna alltid ska skära. Vet ju dock inte hur miton är men nsr:en går utan problem längre än 600 mil iallafall.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Mr.Dna skrev:
Känns som lite lite mil där ju. Jag körde 1000 mil och då hade hojen redan gått 1800 mil när jag köpte den och jag sålde den efter att den hade gått 2800mil utan något som helst problem och det med statoil's billiga tvåtaks olja. Så det känns lite överdrivet med att 2 taktarna alltid ska skära. Vet ju dock inte hur miton är men nsr:en går utan problem längre än 600 mil iallafall.

Och nu har jag (Köpte NSRén) nog kört ca 250-400 mil med den utan att den har skurigt eller krånglat.

^XceeD^

Drive it like you stole it!
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Ingen hoj för tillfället, Cagiva Mito -97 (7 speed) *såld* plus en sketen Yamaha Virago 535 -97 *såld*
cRoC skrev:
Knackningarna var ju inte där förr sa han jui

Ett tyst bakgrundsknackande på tomgång och lågvarv. Tänkte att det väl alltid har varit så, Dvs, Att jag inte lagt märke till det bara.

Så skrev han :tungan

^XceeD^

Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Ingen hoj för tillfället, Cagiva Mito -97 (7 speed) *såld* plus en sketen Yamaha Virago 535 -97 *såld*
Alex.J skrev:
Jag har hittat orsaken till att min låter och det är startmotorns-drev, iaf på min.

ok :) Kanske skulle ta och fixa det när man har tid och ork ;)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
^XceeD^ skrev:
ett tyst bakgrundsknackande på tomgång och lågvarv. Tänkte att det väl alltid har varit så, dvs. att jag inte lagt märke till det bara.

så skrev han :tungan

Äsh, varför skulle han plötsligt komma på att det va ett knackande där, om det inte precis uppstått?

^XceeD^

Gick med
10 Feb 2004
Hoj
cRoC skrev:
Äsh, varför skulle han plötsligt komma på att det va ett knackande där, om det inte precis uppstått?

mm....men nu kan vi ha fått anledningen till d av käre herr Alex.J...d e ju inte 100% säkert att knackningarna har med nypningen att göra...lr huuuur?

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
^XceeD^ skrev:
mm....men nu kan vi ha fått anledningen till d av käre herr Alex.J...d e ju inte 100% säkert att knackningarna har med nypningen att göra...lr huuuur?

Det finns ju olika ljud med! tror inte startmotorns-drev och en kommande nypning har något gemensamt ljudmässigt då!

Solid snake

Guest
^XceeD^ skrev:

Din mito låter ju knackknackknack när du stänger av den, låter ju inte helt bra.

Jajaja, nu säger du att det ska vara så, men ska det vara så ni andra som har mito???

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
R.I.P EBX646 R.I.P

Hela vevpartiet har gått till de sälla jaktmarkerna.

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
nsren har då gått 800mil i sommar utan några som helst problem och då ska det tilläggas att den piskas räjält och går på billig olja (4l-179kr) :)

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Då börjar det bli dags att byta kolv och ringar. Dumt att pressa sin tur, tvåtaktare SKA byta kolvar regelbundet, that's a fact!

Det innebär inte att hojen är kass eller är dålig kvalitet, tvåtakt bygger inte på samma principer som fyrtakt, och skall inte behandlas som fyrtaktshojar heller. :mattias

^XceeD^

Gick med
10 Feb 2004
Hoj
Alex.J skrev:
Det finns ju olika ljud med! tror inte startmotorns-drev och en kommande nypning har något gemensamt ljudmässigt då!

truetrue...idag så small min kopplingsvajer :banana man blir ju såååååååå lycklig...fick köra till hörbergs utan koppling (rödljus på vägen dit bl.a. :mad: )
o där så fick jag lagat vajern provisoriskt (ny nippel)...så nu blir d till att beställa en ny vajer så snabbt som möjligt

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
McFille skrev:
Då börjar det bli dags att byta kolv och ringar. Dumt att pressa sin tur, tvåtaktare SKA byta kolvar regelbundet, that's a fact!

Det innebär inte att hojen är kass eller är dålig kvalitet, tvåtakt bygger inte på samma principer som fyrtakt, och skall inte behandlas som fyrtaktshojar heller. :mattias

äsch e ju så jävla jobbigt att skruva, har ifs en sproilans kolv att smeta i men jag väntar nog ett tag den går fint nu så det verkar inte vara så väldans panik på att byta kolv....cyl och kolv har ju bara gått 800mil oxxå så

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...