McFille skrev:Hur långt hade kolven och ringarna gått? Cylindern?
Hade jag varit dig så hade jag gjort en mycket noggrann undersökning av hela oljepumpsystemet...finns hur många saker som helst som kan gå fel med det. Lite skit i systemet och det säger stopp i en nippel eller liknande = ras.
Kör oljeblandat, det är det bästa tipset jag kan ge dig.
Att motorbromsa med tvåtaktare är ALDRIG att rekommendera, varken med seperat smörjning eller blandat...
Det är ju inte så att motorn skär så fort du motorbromsar när man kör oljeblandat, som vissa kanske tror...det är överdriven motorbromsning som motorn tar skada av...motorn FÅR smörjning när man släpper gasen, bara inte lika mycket som den kan behöva om man motorbromsar hårt och länge...
^XceeD^ skrev:knackningarna på låga varv o tomgång är som jag förstår d normalt på en mito (min knackar o jag har kollat o hört på andra också) så d e inget som e fel där...men anledningen till att den skurit e lite av ett mysterium..men men..miton e ju omtalad att skära i tid o otid...min har skurit en gång men dock inte för mej
kaZmur skrev:Kolven och cylindern hade gått runt 600 mil så det var väl nästan på tiden att den skar men man kan ju ändå nästan höra de surt förvärvade slantarnas vingslag när de flyger ur börsen
Mr.Dna skrev:Känns som lite lite mil där ju. Jag körde 1000 mil och då hade hojen redan gått 1800 mil när jag köpte den och jag sålde den efter att den hade gått 2800mil utan något som helst problem och det med statoil's billiga tvåtaks olja. Så det känns lite överdrivet med att 2 taktarna alltid ska skära. Vet ju dock inte hur miton är men nsr:en går utan problem längre än 600 mil iallafall.
cRoC skrev:Knackningarna var ju inte där förr sa han jui
Alex.J skrev:Jag har hittat orsaken till att min låter och det är startmotorns-drev, iaf på min.
^XceeD^ skrev:ett tyst bakgrundsknackande på tomgång och lågvarv. Tänkte att det väl alltid har varit så, dvs. att jag inte lagt märke till det bara.
så skrev han
cRoC skrev:Äsh, varför skulle han plötsligt komma på att det va ett knackande där, om det inte precis uppstått?
^XceeD^ skrev:mm....men nu kan vi ha fått anledningen till d av käre herr Alex.J...d e ju inte 100% säkert att knackningarna har med nypningen att göra...lr huuuur?
^XceeD^ skrev:mm....men nu kan vi ha fått anledningen till d av käre herr Alex.J...d e ju inte 100% säkert att knackningarna har med nypningen att göra...lr huuuur?
Så var det för mig också ett tag. Då hade det (fråga mig inte varför) kommit en liten sten som studsade mot kuggarna.Alex.J skrev:Jag har hittat orsaken till att min låter och det är startmotorns-drev, iaf på min.
Alex.J skrev:Det finns ju olika ljud med! tror inte startmotorns-drev och en kommande nypning har något gemensamt ljudmässigt då!
McFille skrev:Då börjar det bli dags att byta kolv och ringar. Dumt att pressa sin tur, tvåtaktare SKA byta kolvar regelbundet, that's a fact!
Det innebär inte att hojen är kass eller är dålig kvalitet, tvåtakt bygger inte på samma principer som fyrtakt, och skall inte behandlas som fyrtaktshojar heller.
Friggan skrev:Hur länge borde man vänta med att byta kolv på en rs?
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |