Konstigt värmeproblem

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
När jag startar hojen chokar jag den och låter den gå på tomgång tills choken blir överflödig och låter den gå ännu och tar på mig hjälm och hanskar... drar försiktigt iväg (ca 6-7krpm) typ 80km/h i ca 3km så går tempmetaren upp till strecket "tre fjärdedelar" så bromsar man in och låter hojen nästan stanna... petar i ettan drar på så in i helvetes och varvar ur varenda växel så sjunker tempen till normal "en fjärdedels" läge och stannar där fast jag återgår till 6-7krpm :confused:

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
KawaF3771 skrev:
När jag startar hojen chokar jag den och låter den gå på tomgång tills choken blir överflödig och låter den gå ännu och tar på mig hjälm och hanskar... drar försiktigt iväg (ca 6-7krpm) typ 80km/h i ca 3km så går tempmetaren upp till strecket "tre fjärdedelar" så bromsar man in och låter hojen nästan stanna... petar i ettan drar på så in i helvetes och varvar ur varenda växel så sjunker tempen till normal "en fjärdedels" läge och stannar där fast jag återgår till 6-7krpm :confused:

Termostaten som är seg på att öppna?

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
KawaF3771 skrev:
Ingen aning... fattar inte ett dugg av vattenkylning... har bara skruvat luftkylt i mina dagar :va

Har ni minus i finland nu? Isånnafall kan det ha varit en ispropp. Termostaten öppnar och stänger så det kommer igenom kallt vatten.

Solid snake

Guest
KawaF3771 skrev:
Nope det är på plus... :tummenupp

Dessutom har jag kylvatten som går ner till -25 grader

Är det inte så att ju mer du gasar ju mer snurrar vattenpumpen, om det är så så beror det på att den snurrar in kallt vatten till cylinder o topp.

Tempgivaren sitter väl på toppen på din? :va

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Solid snake skrev:
Är det inte så att ju mer du gasar ju mer snurrar vattenpumpen, om det är så så beror det på att den snurrar in kallt vatten till cylinder o topp.

Tempgivaren sitter väl på toppen på din? :va

Ska kolla var givaren sitter...

Har funderat på det samma med vattenpumpen och motorvarvtalet... men så var det någon som jag känner IRL som trodde att det gick med självtryck :va

Solid snake

Guest
KawaF3771 skrev:
Ska kolla var givaren sitter...

Har funderat på det samma med vattenpumpen och motorvarvtalet... men så var det någon som jag känner IRL som trodde att det gick med självtryck :va

Min har iaf vattenpump, det är säkert det med pumpen o varvtalet. :)

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SMR -07
vattenpumpen drivs efter varvtalet för ju mer du gasar ju fortare blir cylinder och topp varm och då måste den pumpa igenom mera vatten för att hålla rätt temperatur.

Det kan vara termostaten som är litte seg eller givaren.

Min e litte så också att tempen går upp förmycket i början när den är kall men efter ca 5 min så går den ner till notmalt och håller sig där sen.

Givaren borde sitta på toppen. Ser ut som en bult med kabelsko på.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
KawaF3771 skrev:
Joo givaren sitter på topplocket :yoparty

Men det är väl bara att köra då det ändå går att köra... det funkar ju somsagt :tummenupp

Bättre att ta itu med det. Du kanske inte bryr dig, men när du ska sälja den kommer du antagligen få klagomål på det av eventuella köpare, och du vill väl få den såld då? :)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...