iRob
#72 supermoto och isbana
- Gick med
- 25 May 2009
- Ort
- Uppsala län
- Hoj
- Husaberg 650-08 SM sol, 550-06 SM regn, 650-05 isbana, 650-03 gata, 650-07 fd SM Torrt, KTM 1290 SAS
Koncentrera dig på det viktiga och lägg slitsning och bultdimensioner åt sidan. Det finns inget som ändrar körupplevelsen mer än försprånget så se till att den hamnar inom rekomenderat område (~85-115mm) oavsett hjul. Du kan inte bygga det vid gränsen för det ena hjulet och hamna helt fel på det andra. Offset påverkar försprånget direkt och det är summan av kronans offset samt gaffelfotens offset du måste ta hänsyn till. Du kan inte bara chansa utan du måste mäta in det eller kopiera. Tillverkarna har räknat på detta och ligger inom målvärdena. Byter du t ex gaffelben till något som saknar offset i fötterna så kan du bara kopiera kronan om du adderar förlorad offset. Tänk också på att du ändrar mer än bara diametern när du byter hjul. Du får även ändrad gaffelvinkel vilket påverkar offset. Du har alltid lite justermån beroende på hur mycket du släpper upp gaffeln i kronan men den är inte stor utan sekundärverkan är större. De som tävlar strävar ofta efter att få justerbar offset så när du ändå gör en krona bör du fundera på om du kan... När du sorterat detta kan det vara bra att veta att höjden är viktig eftersom den nyper åt gaffeln och hindrar den att flexa.