Zee
MotoGP URT 3 seed: 5
R2 skrev:
Den hojen är zlatans kewl. Läste artikeln om den i Boke för ngt år sedan, killen som designat hojen är arkitekt från början och kunde egentligen inte mycket om hojar innan han började designa den. Hur cool som helst.
Jörgen Karlsson skrev:2619322På tvåtaktare har avgasportens placering påverkan på rotationsriktningen. I förbränningstakten vill man nämligen inte att staken ska pressa kolven mot avgassidan av cylinderna ty där är smörjningen sämst. På fyrtaktare har däremot rotationsriktningen -som flera redan skrivit- inget med rotationsriktningen att göra. Förr -när det var luftkylt- ville man däremot gärna ha avgasporten framåt för kylningen. På HD:s ovalbaneracer XR 750 hade man därför vänt den bakre toppen, så att båda topparna hade sina avgasportar framåt, till skillnad från vanliga standard HD.
På fyrtaktare är det också så att den optimala avstämda avgasrörslängden ofta gör att konstruktörerna är glada för att ha portarna framåt, ty det ger konstruktörerna en chans att få till en tillräckligt längd på avgasrören utan att dessa slutar bakom bakhjulet. Skulle portarna vara vända bakåt på tex en 1000cc radfyra hade man på många motorer fått göra lite kringlor för att komma till rätt längd.
Tror jag.
/J
Men vänta nu lite.
1) Oavsett hur motorn måste snurra internt (kolvar o vevar osv) så har det ingenting med vilket håll drivaxeln måste snurra. En enkel kugg så har du vännt rotationsriktningen på drivaxeln. Varför detta tjafs om motorns rotationsriktning? Visst, det ger lite friktion men det finns säkert både enkla och bra lösningar för detta.
2) På 2-taktare förstår jag att avgassystemet måste vara av en viss längs och volym för att stämmas av mot motorn, men i 4-taktsfallet spelar det väl endå _ingen_ roll? Se bara MotoGP-hojarna, de har ju avgasrör som är så lite som 30-40 cm och många (läs de flesta) helt utan ljuddämpning.
3) Historiskt sett förstår jag att man villa ha avgasportarna från toppen riktad framåt, men i dagens ljus spelar detta ingen eller liten roll. Luft leds redan nu runt spisen för att komma in i luftinsuget och jag ser inget hinder till att luft på samma sätt ska ledas runt för att kyla ett avgas. Faktum är att när jag tänker på det hade min Ducce SS i.e. -00 just en luftkanal runt för att kyla den bakre cyllen (inte bara avgas alltså) på L-twinnen.
Last edited: