GixxerJensa skrev:Du har 2års reklamationsrätt oavsett vad dom säger i affären, du har alltså rätt att få pengarna tillbaka. Du behöver inget kvitto om det är uppenbart vart du köpt den.
GixxerJensa skrev:Du har 2års reklamationsrätt oavsett vad dom säger i affären, du har alltså rätt att få pengarna tillbaka. Du behöver inget kvitto om det är uppenbart vart du köpt den.
UrbanTiger skrev:Om det ändp vore så väl....
Har ett års garantin gått ut så är man ju skyddad mot fel som fanns i produkten från början.
När det gäller elektronikprodukter så kan dom ju påstå att det inte är deras ansvar då den faktiskt fungerade när du köpte den. Därför gäller det att man står på sig och säger att felet fanns från början med att den del som gått sönder haft någon form av defekt så att livslängden blivit förkortad. Annar går man bet på det. Det är säljarens ansvar att bevisa att det inte var något fel på den från början.
Cyberdog skrev:Man måste alltid ha inköpskvitto för att kunna bestämma inköpsdatum.
gthyni skrev:det var väl lite optimistiskt.
du har rätt att reklamera, men det gäller att ni är överens om
det är fabrikationsfel för att du ska få pengarna tillbaka.
Affären har rätt att undersöka prylen och du kan ge dig f-n
på att de hittar fuktskador..... och då är man rökt.
ski_extreme skrev:"rätt att få pengarna tillbaka", skulle inte tro det....
Däreomot så har man rätt (om det är ett ursprungligt fel) till att få produkten lagad, om det inte går = ny likvärdig vara.
Sedan är det inte butiken som kollar om produkten är "fuktskadad" eller motsvarande utan en serviceverksta (som inte tjänar ngt på att säga att den e fuktskadad) Det gör förvisso inte butiken heller pga att det är tillverkaren som oftast står för reprationen.
Ingoberra skrev:Min digitalkamera har lagt ner efter 15 månaders mycket sparsam användning. Är det inte 2 års garanti enligt konsumentköplagen.
Onewheeler skrev:Konsumenten har sedan juni 2002 (tror jag) rätt att själv välja om han vill att näringsidkaren skall vidata omleverans eller reparera produkten. Vill säljaren reparera istället för att byta ut kan man således motsätta sig detta. För att slippa omelverans måste säljaren visa på att det innebär en oskälig kostnad för honom, vilket i praktiken inte är möjligt på en serieproducerad vara.
ski_extreme skrev:Saxat från konsumentverkets hemsida; "Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig"
Sedan om en reparation kostar säg 400:- för säljaren och produkten kostar 5000:- så torde det vara skäligt att den inte blir utbytt.
Men vad vet jag, jag e inte jurist....
ski_extreme skrev:Förvisså, men det står också följande här;http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsumentkoplagen.pdf
"Konsumenten skall få det alt. han väljer, om inte säljaren drabbas av oskäliga kostnader." (precis som du sa, men det står också följande) "Oskäliga kostnader kan t.e.x vara att det är väsentligt billigare för säljaren att reparera jämfört med att ge ut en ny vara."
Sedan vad en nämd skulle besluta skilljer sig mkt från fall till fall.
Onewheeler skrev:Är ett utbyte för 5000:- oskäligt för en firma som omsätter miljoner årligen?
ski_extreme skrev:Om man kan reparera den för 400:- så skulle JAG iallafall säga JA.
men detta hjälper ju inte trådstartaren..... så nu lägger jag ner, god natt
EDIT; förresten går inte ARN också på praxis i många fall?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|