Konsumentköplagen

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Min digitalkamera har lagt ner efter 15 månaders mycket sparsam användning. Är det inte 2 års garanti enligt konsumentköplagen.

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Du har 2års reklamationsrätt oavsett vad dom säger i affären, du har alltså rätt att få pengarna tillbaka. Du behöver inget kvitto om det är uppenbart vart du köpt den.

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Hoj
Längtar efter 1000 cc
GixxerJensa skrev:
Du har 2års reklamationsrätt oavsett vad dom säger i affären, du har alltså rätt att få pengarna tillbaka. Du behöver inget kvitto om det är uppenbart vart du köpt den.

Man måste alltid ha inköpskvitto för att kunna bestämma inköpsdatum.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
GixxerJensa skrev:

det var väl lite optimistiskt.
du har rätt att reklamera, men det gäller att ni är överens om
det är fabrikationsfel för att du ska få pengarna tillbaka.
Affären har rätt att undersöka prylen och du kan ge dig f-n
på att de hittar fuktskador..... och då är man rökt.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Kvittot har jag kvar. Jag kommer att skicka ner den till Minoltas serviceställe efter att jag har pratat med dom.

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
"rätt att få pengarna tillbaka", skulle inte tro det....

Däreomot så har man rätt (om det är ett ursprungligt fel) till att få produkten lagad, om det inte går = ny likvärdig vara.

Sedan är det inte butiken som kollar om produkten är "fuktskadad" eller motsvarande utan en serviceverksta (som inte tjänar ngt på att säga att den e fuktskadad) Det gör förvisso inte butiken heller pga att det är tillverkaren som oftast står för reprationen.

Last edited:

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
GixxerJensa skrev:

0mleverans eller reparation är vad du kan kräva. Bevisbördan ligger hos konsumenten efter att garantin löpt ut.

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
UrbanTiger skrev:
Om det ändp vore så väl....

Har ett års garantin gått ut så är man ju skyddad mot fel som fanns i produkten från början.
När det gäller elektronikprodukter så kan dom ju påstå att det inte är deras ansvar då den faktiskt fungerade när du köpte den. Därför gäller det att man står på sig och säger att felet fanns från början med att den del som gått sönder haft någon form av defekt så att livslängden blivit förkortad. Annar går man bet på det. Det är säljarens ansvar att bevisa att det inte var något fel på den från början.

De första sex månaderna eller så länge gasrintin gäller är det så. Därefter ligger bevisbördan på konsumenten.

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
Cyberdog skrev:
Man måste alltid ha inköpskvitto för att kunna bestämma inköpsdatum.

Nej, det räcker att du kan bevisa att du köpt den just där och just det datumet. Vittnen som styrker dina uppgifter fungerar lika bra som ett kvitto i en eventuell rättslig process.

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
gthyni skrev:
det var väl lite optimistiskt.
du har rätt att reklamera, men det gäller att ni är överens om
det är fabrikationsfel för att du ska få pengarna tillbaka.
Affären har rätt att undersöka prylen och du kan ge dig f-n
på att de hittar fuktskador..... och då är man rökt.

Affären har egentligen inte alls rätt att undersöka din pryl. Eftersom det är du som har äganderätten har du ingen skyldighet att lämna över den till butiken. Däremot är det troligt att du i en eventuell rättstvist själv måste lämna in den till en opartisk reparatör för att kunna stärka att det är ett fabrikationsfel.

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
ski_extreme skrev:
"rätt att få pengarna tillbaka", skulle inte tro det....

Däreomot så har man rätt (om det är ett ursprungligt fel) till att få produkten lagad, om det inte går = ny likvärdig vara.

Sedan är det inte butiken som kollar om produkten är "fuktskadad" eller motsvarande utan en serviceverksta (som inte tjänar ngt på att säga att den e fuktskadad) Det gör förvisso inte butiken heller pga att det är tillverkaren som oftast står för reprationen.

Konsumenten har sedan juni 2002 (tror jag) rätt att själv välja om han vill att näringsidkaren skall vidata omleverans eller reparera produkten. Vill säljaren reparera istället för att byta ut kan man således motsätta sig detta. För att slippa omelverans måste säljaren visa på att det innebär en oskälig kostnad för honom, vilket i praktiken inte är möjligt på en serieproducerad vara.

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
Ingoberra skrev:
Min digitalkamera har lagt ner efter 15 månaders mycket sparsam användning. Är det inte 2 års garanti enligt konsumentköplagen.

Om det inte redan framkommit så har du två års reklamationsrätt mot fabrikationsfel på kameran. Om garantin har löpt ut ligger bevisbördan på dig. Normalt så räcker det att det inte finns några synliga skador eller att kameran har varit exponerad för fukt för att rätten skall döma till din fördel. Stå på dig.

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Onewheeler skrev:
Konsumenten har sedan juni 2002 (tror jag) rätt att själv välja om han vill att näringsidkaren skall vidata omleverans eller reparera produkten. Vill säljaren reparera istället för att byta ut kan man således motsätta sig detta. För att slippa omelverans måste säljaren visa på att det innebär en oskälig kostnad för honom, vilket i praktiken inte är möjligt på en serieproducerad vara.

Saxat från konsumentverkets hemsida; "Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig"

Sedan om en reparation kostar säg 400:- för säljaren och produkten kostar 5000:- så torde det vara skäligt att den inte blir utbytt.

Men vad vet jag, jag e inte jurist....

Last edited:

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
ski_extreme skrev:
Saxat från konsumentverkets hemsida; "Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig"
Sedan om en reparation kostar säg 400:- för säljaren och produkten kostar 5000:- så torde det vara skäligt att den inte blir utbytt.

Men vad vet jag, jag e inte jurist....

Precis som texten visar så har säljaren rätt att erbjuda dig avhjälpande av fel eller omleverans. Detta är vad säljaren har rätt att göra istället för att du som konsument kan häva köpet. Även om det står en smula otydligt så innebär avhjälpande eller omleverans att det är konsumenten som väljer vilken av åtgärderna som han vill att säljaren skall vidta.
Skälighetsklausulen finns för att förhindra att en konsument skall kunna tvinga en säljare att vida ta omleverans av exempelvis en vara som inte längre är i produktion. Om man tittar på praxis så är exemplet du gav således inte oskäligt.

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Förvisså, men det står också följande här;http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsumentkoplagen.pdf

"Konsumenten skall få det alt. han väljer, om inte säljaren drabbas av oskäliga kostnader." (precis som du sa, men det står också följande) "Oskäliga kostnader kan t.e.x vara att det är väsentligt billigare för säljaren att reparera jämfört med att ge ut en ny vara."

Sedan vad en nämd skulle besluta skilljer sig mkt från fall till fall.

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
ski_extreme skrev:
Förvisså, men det står också följande här;http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsumentkoplagen.pdf

"Konsumenten skall få det alt. han väljer, om inte säljaren drabbas av oskäliga kostnader." (precis som du sa, men det står också följande) "Oskäliga kostnader kan t.e.x vara att det är väsentligt billigare för säljaren att reparera jämfört med att ge ut en ny vara."

Sedan vad en nämd skulle besluta skilljer sig mkt från fall till fall.

Är ett utbyte för 5000:- oskäligt för en firma som omsätter miljoner årligen?
Precis som du skriver så kan en nämd döma väldigt olika från fall till fall. Just därför så är det ofta lämpligare att strunta i ARN och istället stämma företaget i tingsrätten. I det här fallet i ett tvistemål om mindre värde. I rätten kan man åberopa inte bara lagen utan även praxis.

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Onewheeler skrev:
Är ett utbyte för 5000:- oskäligt för en firma som omsätter miljoner årligen?

Om man kan reparera den för 400:- så skulle JAG iallafall säga JA.
men detta hjälper ju inte trådstartaren..... så nu lägger jag ner, god natt

EDIT; förresten går inte ARN också på praxis i många fall?

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
ski_extreme skrev:
Om man kan reparera den för 400:- så skulle JAG iallafall säga JA.
men detta hjälper ju inte trådstartaren..... så nu lägger jag ner, god natt

EDIT; förresten går inte ARN också på praxis i många fall?

Agree. Vi kommer nog inte så mycket längre här mer än att spamma sönder killens tråd;)
Det som kan verka självklart för gemene man är inte alltid lika självklart i rätten.
Helt rätt arn kan mycker väl gå efter praxis, men då det är en nämd om inte en domstol kan det i praktiken göra lite som de vill.

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Komplicerat det här. Men det jag skrev i tidigare inlägg trodde jag gällde och har funkat för mig med både mobiltelefoner och verktyg. Men det kanske berodde på att säljarna inte orkade tjaffsa längre med mig :D

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati