Konsumenträttigheter angående felaktig vara

• Thread starter Merovingian
  • Start date

Merovingian

Guest
Min gamla projektor small en dag och jag bestämde mig för att köpa en ny.
Dustin Home hade ett erbjudande med en Epson TW-680 och en medföljande rullduk, vilken skulle kunna visa sig användbar i framtiden även om det är en billig sådan.
Hur som helst, jag beställde.
Det började med att jag på nåt vänster råkade skriva min nya gatuadress men mitt gamla postnummer, vilket jag upptäckte en dryg timme efter att grejerna skeppats. Ringde posten och frågade om de kunde korrigera. Inga problem, sade de, men Dustin måste ringa personligen. Ringde då Dustin och fick till min fasa tala med en skitdryg gotländska jag talat med tidigare. Hon vägrade hjälpa, eftersom det inte var deras fel. Även fast lösningen bara var ett kort telefonsamtal bort och skulle hindra mina paket från att cirkulera runt på posten en halv evighet, samt bespara dem att behöva lagerhantera sakerna igen samt stå för frakt och dylikt eftersom grejerna kommer tillbaks till dem.
Nähe, fint då(din förbannade kossa), sade jag och lät det gro. Som tur var ringde en supertrevlig snubbe från posten och ordnade allting när de såg att adressen inte stämde.

När grejerna väl kom visade det sig att duken var trasig, liksom andra som köpt grejerna skrivit i recensionsrutan på deras sida. Jag orkade inte tas med PMS-kvinnan igen så jag gav mig på att reparera duken, vilket gick okej.
Men slutligen efter 10 timmars tittande börjar projektorn få märkliga bildartefakter. En linje av prickar som flimrade av och till. Under ytterligare timmar spred de sig och täckte halva bilden.
Ringde motvilligt Dustin igen och fick givetvis tala med den minst hjälpsamma kvinnan i kundtjänsters historia, igen. Hon ville inte skicka en ny och skyllde istället från sig på Epson, att de sköter garantiärenden. Detta var gott inom ramarna 14 dagar, vilket kan antas som skälig tid för att rapportera on arrival-fel, så att säga.
Men nej, jag skulle ringa Epson. Och dessutom skulle jag ge henne ärendenumret de gav mig och sade att hon skulle sköta ärendet. Epson själva ville ha kontakt med mig och ingen annan, och jag var givetvis snabb att hålla med dem eftersom jag inte vill ha nåt mer än nödvändigt att göra med Fröken Grinig.

Nu har projektorn varit inne på reparation i fem veckor efter endast en veckas användande, och de har efter mycket påtryckning från min sida i alla fall avslöjat att de tittat på den och beställt delar med, givetvis, obestämt leveransdatum.

Jag undrar här nu om jag inte borde fått en ny, eller åtminståne få det nu?
Det kan inte vara meningen att det ska gå till såhär. En veckas användande av en produkt med garanti på 3 år, och sen vänta mer än fem veckor på att de ska reparera den. Jag tycker det känns som den kan anses trasig vid ankomst, eftersom inget slitage hinner förekomma under så kort tid.
OCH DÅ SKA MAN HA EN NY, DIREKT! :mad:

Vad tycker panelen?

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Hade det varit en mobiltelefon hade du fått en ny. Så givetvis ska du ha en ny projektor!

toksmurfen75

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2009
Hoj
Suzuki DL 1000 V-Strom -05
När det gäller Dustin och garantier står det klart o tydligt vilka märken som dom ansvarar för i garantiärenden och vilka man får vända sig direkt till tillverkaren... inget konstigt med det, har själv vart i kontakt med Dustin när det gällt garantiärenden och fått veta att det är bara o ringa den svenska leverantören.
Leverantören har 3ggr på sig att försöka reparera sedan ska dom ersätta den med samma modell eller i samma prisklass, har råkat ut för det nån gång och det är bara o bita i det sura äpplet.

Merovingian

Guest
När det gäller Dustin och garantier står det klart o tydligt vilka märken som dom ansvarar för i garantiärenden och vilka man får vända sig direkt till tillverkaren... inget konstigt med det, har själv vart i kontakt med Dustin när det gällt garantiärenden och fått veta att det är bara o ringa den svenska leverantören.
Leverantören har 3ggr på sig att försöka reparera sedan ska dom ersätta den med samma modell eller i samma prisklass, har råkat ut för det nån gång och det är bara o bita i det sura äpplet.

Detta är jag bittert medveten om.
Vad saken handlar om slutgiltligen är att min projektor borde kunnat anses som trasig vid ankomst. Det ska gå utanför garantin och bytas direkt. Annars är det tamejfan skandal.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Det finns inget som lagligen ger dig stöd att få en ny.

Dom har ju två chanser på sig att reparera den innan du får en ny.

Men det kundvänligaste och etiskt mest riktiga är att ge dig en ny,men det är helt upp till tillverkaren,Dustin (eller någon annan butik) har inget med det att göra mer än att dom kontaktar och skickar varan vidare till tillverkaren som tar beslut.

Om handlaren skall ge dig en ny så får han göra det ur sin egen ficka,och hoppas på att tillverkaren ersätter han,dvs det lär inte hända.

Sparvöga

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
KTM 640 SM
Här låter lite som en tentamensfråga i köprätt, kan ge mig på ett litet försök. (Paragrafhänvisningar avser Konsumentköplag).

Varan levererades delvis skadad (duken), risken för varan går över på köparen då varan avlämnats (8 § 2 st.), då är köparen skyldig att betala trots skada (8 §). Det står troligen "fritt säljarens lager" eller något liknande på fakturan, vilket innebär att risken för varan övergår på dig som köpare när varan lämnas över till en enskild fraktförare (posten i detta fall). Att duken gått sönder i postens hantering verkar inte troligt, hade embalaget varit såpass skadat att godset också skadats antar jag att du reagerat. Säljaren svarar för fel som funnits vid avlämnandet, även om det visar sig senare (20 § 1 st.). Som jag tolkar det var duken skadad redan innan den lämnades över till posten, varför felet fanns redan innan risken gick över på dig som köpare.

Angående projektorn anses ett fel som visar sig inom sex månader efter avlämnandet ha funnits redan vid avlämnandet om inte detta är oförenligt med felets art (20 a § 1 st.). Jag antar att du har använt projektorn enligt anvisningarna, inte visat film i akvariet för fiskarna eller något sånt tokigt, varför felet fanns redan vid avlämnandet.

Påföljder: 22 § KKöpL, avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller hävning.

Reklamation ska ske inom skälig tid efter felet märkts (23 §). Du verkar ha reklamerat omgående, inga problem där.

Jag gissar att du är mest intresserad av omleverans eller hävning.

Omleverans kan krävas om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren (26 § 1 st.). Att leverera en ny, fungerande projektor medför inte oskälig kostnad. Omleverans ska ske utan kostnad eller väsentlig ölägenhet för köparen (26 § 3 st.).

Nu verkar Epson ha valt avhjälpandespåret. Avhjälpande ska ske inom skälig tid (hur lång tid detta nu än är), c:a en månad för att laga en projektor tycker jag låter lite väl länge.

Om avhjälpande inte sker inom skälig tid efter reklamationen får köparen häva köpet (28 § 1 st., hänv. till 29 §). Köparen får häva köpet om felet är av väsentlig betydelse. Att projektorn inte fungerar anser jag vara ett fel av väsentlig betydelse (29 §).

Jag skulle häva köpet, 43 § 2 st., och köpa mig en annan projektor, gärna från ett annat företag.

Hoppas det går bra, tänk på att vissa säljare vet om vilka rättigheter konsumentern har men försöker ändå finta bort det på olika sätt. Så stå på dig! Hoppas även jag inte fått något om bakfoten och svarat på en fråga ingen ställde.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Känns som att läsa Höken/Jöken igen :tungan

Helt okej att upphäva köpet eftersom det fanns så allvarliga fel i produkten redan från början.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Du borde ha fått en ny. Inte för att det är din rätt, men för att ett företags vinst i good will ökar. En DOA kirras ändå smärtfritt med leverantören i efterhand. Däremot har man inte 3 års garanti. Enligt konsumentköplagen har man rätt till 6 månaders garanti men återförsäljarna väljer i regel att höja denna till 1 år. Däremot har men rätt till 3 års reklamationsrätt, vilket är en helt annan sak.

(om jag inte minns helt fel)

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag hade ett garantiärende med komplett.se, eller rättare sagt HP för en tid sedan. HP anlitade i sin tur Infocare. Precis som för dig så drog ärendet ut på tiden och jag började bli förbannad. Eftersom Komplett hade sålt varan så kontaktade jag dem men även Infocare, jag låg på som fan och skällde, mitt argument var bland annat att det tog längre tid än "skäligt", som det står i lagstiftningen.

Ingen tog egentligen på sig skulden, jag fick min dator till slut och tack vare min taktik så fick jag en trådlös router och 500 kr som kompensation.

Mitt råd är alltså att du inte ska förvänta dig att någon tar på sig skulden men om du kämpar lite så kan du bli kompenserad.

Gick med
4 Sep 2009
Hoj
Triumph Street Triple R 2012 - Touch Of Klistermärke Edition
Själv har jag slutat handla av Dustin sedan de nekat garanti/reklamation av en bärbar dator jag köpt där. Jag hade rätt enligt lagen och konsumentverket men de tyckte bara att jag var otrevlig som försökte reklamera varan och de nekade.

1 års garanti och 3 års reklamtionsrätt, pyttsan säger Dustin. Adjö säger jag.

Vrom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gammalt skrot (till salu)
Nu verkar Epson ha valt avhjälpandespåret.

Fast det är ju ursprungligen inte Epson som är motparten, utan DustinHome. Jag är inte helt övertygad om att det är förenligt med KKL att skriva över ansvaret för varan till en tredje part på det sättet som DustinHome (och en del andra) gör.

Last edited:

Sparvöga

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
KTM 640 SM
Fast det är ju ursprungligen inte Epson som är motparten, utan DustinHome. Jag är inte helt övertygad om att det är förenligt med KKL att skriva över ansvaret för varan till en tredje part på det sättet som DustinHome (och en del andra) gör.

Där är jag lite osäker, har för mig att konsumenten kan vända sig till vem han vill i säljledet (återförsäljare, tillverkare etc.). Nu vände sig Merovingian till Epson eftersom Dustin bara avsa sig allt ansvar, vilket jag inte heller tycker verkar korrekt. Kollade lite i böckerna utan att hitta något om detta, men det låter fel att skjuta problemet ifrån sig och enbart hänvisa till tillverkaren. Å andra sidan verkade kvinnan på Dustin inte vara särskilt hjälpsam vilket är en bra taktik från deras håll för att få kunderna att "inte tjafsa". (OT: Dustins kundtjänst låter inte direkt trevlig. Kommer själv inte välja Dustin, skulle jag behöva köpa hemelektronik i framtiden.)

Hursom är det inte fel av Merovingian att vända sig till Epson för att få hjälp med felet. Jag letar vidare...

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Som en parentes kan jag säga att jag alltid fått suverän hjälp av DustinHome. Returnerade ett moderkort som det senare visade sig inte vara felaktigt och fick ett nytt. De skickade ut retursedel och ett nytt moderkort. Det var då det uppdagades att jag kollat fakta lite dåligt om vilka CPUer som moderkortet hanterade. Fick returnera även detta kort utan som helst krångel och de betalade tillbaka pengarna inom tre dagar.

Jag mailade deras kundtjänst och fick svar inom några timmar vid varje tillfälle.

Så olika kan det vara.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...