Konsumentverket testar ryggskydd

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Konsumentverket har testat lite ryggskydd med den oväntade slutsatsen att Level 2 är bättre än Level 1.

Lite förvånande var att av de testade Level 1 skydden så var det bara 4 av 9 som uppfyllde skyddskraven, mot 7 av 9 för Level 2.

Länk till pressmeddelande: http://www.konsumentverket.se/Nyhet...en-2011/Valj-Level-2-nar-du-valjer-ryggskydd/

Direkt länk till rapporten (PDF): http://www.konsumentverket.se/Globa...011/2011_16_Marknadskontroll av ryggskydd.pdf

Bra slutsats, köp helst L2 men ta ett skydd som sitter skönt så du använder det.
 

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Intressant var även att Biltemas L2 ryggskydd uppfyllde alla krav. Priset gör ju även att det skyddet sparkar rumpan på de andra!

Meen...det gissade jag redan, har kört hela säsongen med Biltemas L2 och varit helnöjd! :)
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Nu har ju Level 2 en högre skyddsgrad än Level 1 så varför skulle det vara oväntat.....

Level 1; Sju slag, medelvärde ej överstigande 18kN. Enskilt slag ej överstigande 24kN.

Level 2; Sju slag, medelvärde ej överstigande 10kN. Enskilt slag ej överstigande 12kN.
 
Last edited:

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Nu har ju Level 2 en högre skyddsgrad än Level 1 så varför skulle det vara oväntat...

Kan vara så att han försökte vara ironisk med över de faktum som du klargör att L2 har högre säkerhet än L1 och bör därför vara logiskt att L2 måste egentligen vara bättre än L1. :va
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Skulle vara intressant att se testresultaten efter två säsongers bruk. Om svett, sol, böj/sträck har haft inverkan så att säga.
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Nu har ju Level 2 en högre skyddsgrad än Level 1 så varför skulle det vara oväntat.....

Tja, det var ju att utav L1-skydden dessa nådde bara 4 av 9 upp till L1-kraven. Det har ju inget med L2 att göra, men att det inte är säkert att ett L1-skydd uppnår den standard man förväntar sig. Hade väl varit tydligare att säga att 5 av 9 L1-skydd är undermåliga.
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Hur tar man reda på om ett skydd är L1 eller L2? Jag har ett "inläggsskydd" från Halvarsson.. Är lite misstänksam mot det, känns inte som det är 100% säkert? Borde jag köpa ett annat ryggskydd?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
det e klart att ett skydd som du fäster med kardborreband och hängslen tajt mot kroppen skyddar bättre än ett inläggskydd som kan snurra tillsammans med jackan. Å andra sidan funderar jag också på att köpa ett inläggsskydd till den ena jackan eftersom det är SÅ mkt smidigare att ta på sig EN pryl i stället för 5 när man bara ska ner till jobbet eller kiosken.
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Hur tar man reda på om ett skydd är L1 eller L2? Jag har ett "inläggsskydd" från Halvarsson.. Är lite misstänksam mot det, känns inte som det är 100% säkert? Borde jag köpa ett annat ryggskydd?

Kolla på skyddet, ska stå vilken skyddsnivå du har på "tvättlappen" eller ngt annat ställe. Min Halvarsson-platta har märkningen B2 (=L2). Både Level 1 och 2 ingår i CE 1621-2:2003. Är skyddet äldre än 2003 så är det varken eller... Annars kan du väl bara slänga iväg ett mail till Halvarsson och fråga dem?
 

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000rr
I testet står det ju varken hur stor kontaktytan var vid slagen, hänsyn till hur skyddet täcker samt hur passformen är på individen det s sitter på... sitter det kvar på rätt ställe vid krasch eller flyttas placeringen helt vid ändrar kroppsrörelse etc....
 

Str3 R

Guest
Spännande, jag använder Halvarsson Buckler. Godkänd men inte på att den saknar pictogram som tydligt visar funktionen. Jag tycker det där ger med sig, så korkad är man ju inte att man inte begriper hur ryggskyddet ska sitta. På mig sitter ryggskyddet toppen, jag märker inte ens att den sitter på. =)

Till min skyddsjacka har jag ett inläggsskydd från Halvarsson. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Använder Biltemas L2.
Hade problem med att ryggskyddet inte böjde sig när jag böjde mig framåt vilket innebar att den övre delen på skyddet lyfte jackan bakåt vilket innebar att jag inte kunde böja huvudet bakåt uppåt för hjälmen tog i jackan/ryggskyddet.
Vilket hindrade mig från att rikta blicken långt fram om jag böjde mig framåt/nedåt över tanken.

Men efter kollat på andra ryggskydd där hängslenas undre fästpunkt satt mycket högre upp så tog jag och
klippte loss undre fästpunkten
sydde fast undre fästpunkten 1 platta högre upp
och så blev det OK för mig, skyddet böjde sig framåt när jag böjde mig framåt,
inget problem med att ryggskyddet tog i hjälmen längre

Mycket möjligt att om undre fästpunkten på hängslena flyttas 1,5 till 2 plattor högre upp så blir det ännu bättre
"ergonomi" än med 1 platta upp.

Det finns ryggskydd där hängslena inte ser ut som ryggsäcksremmar utan mera som två U-formade öglor runt armarna.
Vilket bör fixera ryggskyddets övre del bättre i sidled på ryggen.
Och göra att ryggskyddet böjer sig/följer kroppen ännu bättre när man böjer sig framåt.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Intressant var även att Biltemas L2 ryggskydd uppfyllde alla krav. Priset gör ju även att det skyddet sparkar rumpan på de andra!

Meen...det gissade jag redan, har kört hela säsongen med Biltemas L2 och varit helnöjd! :)

Dom har lärt sig av förra årets misstag då, samma skydd fick underkänt p.g.a. att biltemas ryggskydd inte hade plast & stoppning som räckte ända ut till det yttre genom/slags området. Alla andra viste hur hammaren såg ut & var den slog ned. Nu vet även biltema det. Där av resultatet.(Biltema är ett lågprisföretag, som säljer lågprisprodukter till kunder som vill ha billigt skit, min högst personliga åsikt)
Fästena är viktiga finns inget tristare än hängslen & midjebälte som ej sitter där de ska eller tappat elasticiteten
Ryggskydd är bra men glöm inte nacken har sett ett par rejäla smälar - mc kör in i bil flyger över bilen knäcker nacken. Problemet med med bruten nacke är allt under skadan förlamas t.ex. armar, ben, urin/faeces kontroll & ibland andningen. Nack skydd vore kanske inte helt fel, Leatt Brace kanske, men ser omständigt ut att använda.
Ett alternativ är givervis: Daineses D-Air Racing, airbag system.

Problemet med sk. konventionella skydd är att de inte fixeras där de ska göra nytta utan glider omkring. Vid en vanlig avåkning rätt ut i Bushen, där du far fram som en jordfräs & inte stannar förän du smackar in i ett träd el sten så spelar level 1 eller 2 ingen roll om ryggskyddet sitter på magen

Bränner du in i en bil blir det först en jävulsk Whiplash skada där hjälmens vikt + huvudets vikt * farten din & bilens = katastrof. Sedan en flygtur & landning som kan sluta hur som helst.
Tänk om folk lärde sig att fixera sina skydd helst integrerade i tajta ställ & inte som nu köra i fladdriga textil ställ med skydd som far om kring som de vill vid en omkullkörning.
 

Str3 R

Guest
inget problem med att ryggskyddet tog i hjälmen längre

.
Se till att ryggskydd sitter bra, petar de i hjälmen finns risk för att de kan slå av nacken vid omkullkörning. Jag fick veta detta av en brandman som jobbar som sjuksköterska vid främst mc-olyckor. Petar de i hjälmen är ryggsskyddet för stort, ta en mindre storlek då.

PS, jag tycker det är viktigt att butikspersonalen vet mer, ställ frågor. Kan de inte svara gå till annan butik.
 
Last edited:

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Spännande, jag använder Halvarsson Buckler. Godkänd men inte på att den saknar pictogram som tydligt visar funktionen. Jag tycker det där ger med sig, så korkad är man ju inte att man inte begriper hur ryggskyddet ska sitta. På mig sitter ryggskyddet toppen, jag märker inte ens att den sitter på. =)

Till min skyddsjacka har jag ett inläggsskydd från Halvarsson. :)
Jag har också en jacka med inläggsskydd i jackan, och tänkte köpa ett ordentligt ryggskydd till våren. Men jag gillar lite att ha det inbyggda då det är smidigt att bara dra på sig jackan när man ska ner till kiosken eller liknande. Till frågan skyddar det mindre att använda ett ryggskydd samtidigt som man har en jacka med inläggsskydd?
 

Str3 R

Guest
Jag använder skyddsjackan då mitt nalleställ saknar skydd, nalleställ är de äldre militära mc-kläderna. I mina vanliga mc-kläder har jag enbart ryggskydd, inget extra instoppat i ryggen.
Sikta på kroppsnära, ju närmare kroppen och ju färre lager kläder emellan skydd och kropp desto bättre.
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Jag använder skyddsjackan då mitt nalleställ saknar skydd, nalleställ är de äldre militära mc-kläderna. I mina vanliga mc-kläder har jag enbart ryggskydd, inget extra instoppat i ryggen.
Sikta på kroppsnära, ju närmare kroppen och ju färre lager kläder emellan skydd och kropp desto bättre.
Precis har får höra att man ska sikta efter att ha så nära inpå kroppen som möjligt. Men vill minnas att jag körde med dels vanligt ryggskydd och sen en jacka med ryggskydd i när jag övningskörde hos en körskola. Tänkte inte på att fråga men första tanken som kom upp var ju "hur bra är det här egentligen?" :)
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top