kontakt till motorvärmare

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Jag har investerat i en vinterbil, en Volvo 240 kombi från 92. Nu tänkte jag i vinter testa både motorvärmare och kupévärmare eftersom bilen är utrustad med detta. Men naturligtvis ska det vara nåt smolk i glädjebägaren. I fronten sitter en skum kontakt med tre stift som jag inte har någon kontakt till. Jag har kollat runt på Biltema och mekonomen, men de verkar inte ha nån sån. Hur fan finner man detta? Volvoprylar ska väl vara vanliga. Finns det kanske rentav nån här på forumet som har en kabel med rätt anslutning att sälja?

Såhär ser kontakten ut:

kontakt.jpg

Fabrikat Calix.
Mekonomen har.

Jag sprang ut och kollade benämningen på kablaget, det står BRAKON typ C, detta skulle tydligen vara Volvos egna motorvärmare förr, men dom har gått över till Calix nu läste jag på nätet. Men ska Calix passa på BRAKON också då menar du?

Jag sprang ut och kollade benämningen på kablaget, det står BRAKON typ C, detta skulle tydligen vara Volvos egna motorvärmare förr, men dom har gått över till Calix nu läste jag på nätet. Men ska Calix passa på BRAKON också då menar du?

De två vanligaste fabrikaten i dag är ju Defa och Calix.
Defa har en liten kontakt,som en 50-öring typ.
Calix ser ut som på bilden.
Dom gamla,dom nya ser ut såhär:

http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=SE

(klicka på kablage.

Last edited:
Galet bra, då ska det iallafall inte vara några konstigheter att få tag i en kabel med rätt kontakt förr ett par tre hundringar? Då får jag höra runt i morron, tänkte mest att det kunde bli skit eftersom inte BRAKON användes mer. Jag är ju inte intresserad av att byta hela kabelstammen pga detta.

Galet bra, då ska det iallafall inte vara några konstigheter att få tag i en kabel med rätt kontakt förr ett par tre hundringar? Då får jag höra runt i morron, tänkte mest att det kunde bli skit eftersom inte BRAKON användes mer. Jag är ju inte intresserad av att byta hela kabelstammen pga detta.

Testa även på en husvagnsfirma, äldre husvagnar brukar ha samma som intagskabel, jag har en 25m till husvagnen och en till varje bil, ska se om det inte ligger någon extra och skräpar...

Bilskrotar och reconden på bilfirmor brukar också ta reda på såna där.

Testa även på en husvagnsfirma, äldre husvagnar brukar ha samma som intagskabel, jag har en 25m till husvagnen och en till varje bil, ska se om det inte ligger någon extra och skräpar...

Bilskrotar och reconden på bilfirmor brukar också ta reda på såna där.

Bra där !! :tummenupp En gammal begagnad räcker utmärkt, då kan man kanske få en för en rimlig slant dessutom :)
Ska höra med den lokale husvagnshökarn oxo.

Eller så tar du bara bort befintlig kontakt och ersätter den med en Defa-ingång som är vanligast i Sverige. Det behöver du knappast byta hela kabelstammen för, bara skruva loss den som sitter och pilla dit en lös kontakt.

Eller så köper du ett CEE-don 16A 230V
lite kabel och en stickpropp :tummenupp

400300_d.jpg

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=400300

Nu blir det så bra härinne att jag nästan blir tårögd :) Nu är allt tvivel borta om att kunna mildra alla äckliga frostmorgnar när man med andan i halsen för frostskrapan mot rutan i kolvhastighet samtidigt som man i sitt inre ser hur tidskalkylen till jobbet går åt helvete. Jag ska i veckan ordna fram en lösning :tummenupp
Tackar som bugar, ni engagerade pågar härinne.

Nu blir det så bra härinne att jag nästan blir tårögd :) Nu är allt tvivel borta om att kunna mildra alla äckliga frostmorgnar när man med andan i halsen för frostskrapan mot rutan i kolvhastighet samtidigt som man i sitt inre ser hur tidskalkylen till jobbet går åt helvete. Jag ska i veckan ordna fram en lösning :tummenupp
Tackar som bugar, ni engagerade pågar härinne.

Skrik till om det inte löser sig så ska jag göra en djupykning i garaget!

Hoppas du har tillgång till ett väl avsäkrat uttag, och sedan köper du en fjärrstyrd strömbrytare så du kan trycka igång 2000W kupevärmare inifrån.

Eller så tar du bara bort befintlig kontakt och ersätter den med en Defa-ingång som är vanligast i Sverige. Det behöver du knappast byta hela kabelstammen för, bara skruva loss den som sitter och pilla dit en lös kontakt.

Intagskablarna är gjutna och lösa kontakter säljs inte.

På riktig gamla bilar jag har haft som hade den gamla rektangulära kalix kontakten har jag satt kopplingsdosa under huven och dragit ut en vanlig gummikabel med stickpropp.

INTE TILLÅTET!

Last edited:
Ser din sockerbit och kontrar med elsäkerhet.
Motorrummet i en bil är en rätt utsatt miljö ;)

Men för helvete, har du ätit nåt tråkigt till frukost eller :brinnerup
Det är klart grabben ska ha en brandfarlig bil, det är antingen det eller lackera flames på sidan.

Nu ringde jag till en lirare på en husvagnsfirma som skulle kolla efter nån gammal sladd. Under tiden undrar man om en sån här skulle passa.
Man kan ju inte köra runt och glo när man knegar.

35-458_h.jpg

"Övergångskabel
Vinkeluttag med ett 1-fas CEE 16 A uttag och ett jordat schukouttag 230 V 10/16 A med klafflock, IP44."

Det är klart grabben ska ha en brandfarlig bil, det är antingen det eller lackera flames på sidan.

kaffe och cig, helt normal frukost ;)
Gillar inte brandfarliga bilar, dom kan ju stå bredvid min, och bränder kan vara smittsamma ;)

Skrik till om det inte löser sig så ska jag göra en djupykning i garaget!

Hoppas du har tillgång till ett väl avsäkrat uttag, och sedan köper du en fjärrstyrd strömbrytare så du kan trycka igång 2000W kupevärmare inifrån.

... Och ett uttag utan jordfelsbrytare. :hihi

245an vi hade som isbil (och samtliga 100-serie bilarna) gick bara ladda ute vid lagårn. I garaget slog jordfelsbrytaren ifrån konstant.

Behandla symptom istället för att hitta källan, vad är det? :va

Last edited:

Just den grejen så är nog inte brandfaran något större problem. Säkringarna går säkert innan det börjar brinna.
Däremot så finns det en viss risk att om man skarvar sådana saker med sockerbit i motorrummet så kan det gå åt helvete på så sätt att karossen på bilen blir strömförande.
Har man barn så skulle man nog bli lite besviken om ungarna låg döda i garaget för att dom tagit i bilen. Tar man själv i bilen så kan det bli djävligt obehagligt.

Just den grejen så är nog inte brandfaran något större problem. Säkringarna går säkert innan det börjar brinna.
Däremot så finns det en viss risk att om man skarvar sådana saker med sockerbit i motorrummet så kan det gå åt helvete på så sätt att karossen på bilen blir strömförande.
Har man barn så skulle man nog bli lite besviken om ungarna låg döda i garaget för att dom tagit i bilen. Tar man själv i bilen så kan det bli djävligt obehagligt.

Då ska man vara bra jävla handikappad för att lyckas med det och jag hoppas att man har tagit sitt förnuft tillfånga långt innan dess och bett någon annan göra jobbet åt dig :tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick