Kontakter t Shindengen reg/rec?

greenmonster

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
M900 -97 , 907IE -91
Ska göra en uppgradering av regulator, nya ser ut så här:

FH012AAWIRING1.jpg



Var kan jag köpa dessa 2 kontakter in/ut ur denna?


FURUKAWAconnectorplugs.jpg



Generalagenten Yamaha säljer endast hela kabelstammen..... :confused:
Borde finnas närmare än USA iaf.
 
Last edited:
Jäkligt vettig regulator den där, från en CBR?

Informera gärna om vart du hitta kontakterna till slut.
 
Någon får gärna förklara hur MOSFET fungerar jämfört med de vanliga och varför det är så bra?:tummenupp
 
Någon får gärna förklara hur MOSFET fungerar jämfört med de vanliga och varför det är så bra?:tummenupp

Smit in på rätt föreläsning i Elektroteknikens grunder som ges för maskinare på LTH så får du det förklarat för dig. Kanske inte i en mc-applikation, men ett plus ett lixom....:p Jag har suttit på den föreläsningen. Så rent teoretiskt besitter jag dessa kunskaper. Framförallt iom att jag skrev helt ok på den tentan. Men nu är det så att den teoretiska världen (jag kommer ihåg det för jag var på föreläsningen) skiljer sig från den praktiska världen (jag har helt glömt vad MOSFET var eftersom kursen behandlade allt och lite till, och någonstans vart prioriteringen att komma ihåg det som kommer på tentan), och detta är just ett sådant lysande exempel.
 
Någon får gärna förklara hur MOSFET fungerar jämfört med de vanliga och varför det är så bra?:tummenupp

Den stora vinsten (ja, rätta mig om jag har fel här teoretiker) är väl att man belastar inte statorn mer än "nödvändigt". De gamla vanliga R&R enheterna blir otäckt varma (verkar som all energi som inte "behövs" övergår i värme medan dessa nyare sorter inte får alls samma höga temp och därmed inte är lika beroende av kylning). Sen verkar de vara betydligt mer spänningsstabila med de få mätningar jag hunnit göra.
Dessutom är där troligen ett förbättrat skydd mot kortslutning.
 
The SCR shunt type consumes more energy in the Regulator itself than the bike is using and dumps a ton of current into the heatsink (feel yours & just see how hot those things run!!!! - don't touch it - you'll burn yourself - seriously!) The problem is exacerbated because their efficiency goes even lower when they get HOT so it's a vicious circle. Heat is the number 1 killer of these devices.
Incidentally its a misconception that shunt type work harder with increased load i.e. higher-wattage lights, heated vests etc - actually, the higher the load on the output, the less work the shunt regulator does in dumping that excess energy and will actually run cooler!!

The FET has extremely low resistance in conducting state and this results in a lower dissipated power from the device while conducting load current, as opposed to the SCR which shunts the maximum current across a significant volt drop, resulting in a higher dissipated power - and resulting temperature, much more so than the FET device.

Alltså ung v fettsnok sagt.
Verkar ladda fullt redan fr tomgång dessutom.
Sök på Shindengen uppgrade, finns mkt...
 
Last edited:
Den vanliga regulatorn funkar som en stor zenerdiod och använder kylflänsen till att elda av överflödig energi.
En modern regulator switchar ned inkommande laddspänning till lagom nivå för batteriet och ger därmed lägre förluster och också mycket mindre värme eftersom effektiviteten kan hållas väldigt hög med moderna switch-transistorer, som i vissa fall utgörs av MOS-FET.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top