Kontaminerade bromsbelägg

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Har vid luftning varit lite oförsiktig och lyckats få bromsvätska på beläggen, varvid dom inte nyper som tidigare. (det är ingen kvarvarande luft i bromssystemet). Frågan är om det går att rädda sintrade belägg på något vis, eller om det bara är att kassera. Någon som vet?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Tvätta dom i ljummet vatten och rengör skivorna med brakeleen, sen ruggar du av beläggen med fin smärgelduk.

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Frågan är om dom är så homogena så dom inte fylls med vätska. Har tvättat både dom och skivor med Brake cleaner, men det verkar som det kommer fram vätska när dom blir varma. Får en konstig färg på skivorna efter beläggen.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Frågan är om dom är så homogena så dom inte fylls med vätska. Har tvättat både dom och skivor med Brake cleaner, men det verkar som det kommer fram vätska när dom blir varma. Får en konstig färg på skivorna efter beläggen.
Det enda som löser bromsvätska är ju vatten, jag tycker inte brakeleen verkar lösa bromsvätska på ett bra sätt.
Du kan tvätta av dom med Yes och nagelborste, låt dom gärna ligga i ljummet/varmt vatten nån timme.

Prova, olika belägg består ju förstås av olika blandningar, men testa innan du kastar dom.
Sen skulle jag gnugga av skivorna lite med Scotchbrite, blir fin yta.

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Tack för svar (y). Var ovetande om att vatten kunde vara lösningen, och kommer nu att vattentvätta som du beskriver. Skivorna måste oxå rengöras som du säger, så jag får bort missfärgningen. :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vid renovering av en veteranbil som hade fått olja på beläggen bakade vi dom i en gammal ugn på låg värme, tvättade av dom med bräkleen, bakade igen osv.

När dom inte längre kom ut ur ugnen oljiga på ytan så monterade vi tillbaka dom, bilen gick igenom besiktningen med jämn och fin bromsverkan, och vad jag vet körde han vidare med dom senare

Kanske göra samma sak fast tvätta med tvål och vatten?

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Jag tvättade beläggen med tvättmedel och hett vatten där dom fick ligga ett tag. Hjälpte dock inte, så nu sitter det nya belägg som kniper bra.

Lite förvånad bara att dom befintliga beläggen inte blev bra. Dom var ju inte direkt nerplaskade med bromsvätska trots allt. Har sparat dom för att försöka få ordning på, och ha som reserv. Tvättade dom med tvättmedel, men skulle kanske ha nyttjat såpa i stället. Tvättmedel innehåller ju en del mjukgörande (=feta) tillsatser. Nu blev dom mörkfärgade på ytan efter gårdagens 5 mil. Likaså är det kanske så som GuW skriver, att det behövs ugnsvärme för att få glykolen att krypa upp på ytan.

Det har gått troll i den här historien. Ursprungligen berodde insatsen på liten anliggning av beläggen, och för att inte få glasade belägg har jag bytt tätningar i oken. Köpte på Ebay för en någolunda billig penning, men dom tätningarna var skit, närmast att likna vid plast. Till och med så att en av kolvarna fastnade, och jag höll på i två eftermiddagar med tryckluft för att få ut den. Beställde nya tätningar orginal Suzuki från CMS, så då blev oken ok i alla fall. Men då nöp inte bromsen bra, utan mer som den gången jag skulle vara klimatsmart och köpa "gröna" belägg. Det var oxå skit. Så efter att ha rivit oken två gången, och plockat ut beläggen ett antal gånger, funkar bromsarna ok nu äntligen. Nu fattas bara att topplockspackningen eller nåt annat pajar. Murphy's lag liksom :LOL:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Förr när jag höll på med trialcykling hände det lite då och då och där är kraftiga bromsar extremt viktigt. Vi körde gasolbrännare på skivan och slängde beläggen på spisplattan tills dom rykte lite och då vart dom som nya igen.

Med gasolbrännaren så blir det fukt på en kall stålyta runt lågan då restprodukten är CO² och vatten. När den är så varm att det inte blir vatten på den längre brukar det vara bra. Den ska inte bli så varm så den får blåneringsfärger vilket börjar strax efter 200°C utan 100-150°C räcker. Har för mig att man kunde se lite "flamning" på ytan när det bränns bort.

Och då hade vi provat allt vad gäller tvättning innan utan vidare resultat.
Det funkade även bra mot WD-40 efter att lillbrorsan sprayade det på bromsarna då han tyckte dom gnisslade ?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Köpte på Ebay för en någolunda billig penning, men dom tätningarna var skit, närmast att likna vid plast. Till och med så att en av kolvarna fastnade, och jag höll på i två eftermiddagar med tryckluft för att få ut den.

Beställde nya tätningar orginal Suzuki från CMS, så då blev oken ok i alla fall.

Ibland ska man bara skita i att köpa billigt, för att spara en krona.. men det drar ut på tid & man får köpa original ändå..

men man lär sig med tiden

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...