Kontantersättning istället för reparation

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Lång historia kort: en bilist svängde olovligt ut vid en korsning och missade att jag kom åkandes på huvudled. Tack o lov hann jag bromsa in från 50km/h till bara några få km/h innan det small i hans front så inga personskador utan enbart kosmetiska skador på hoj.

Hojen ramlade och har skador på bromspedal, avgasrör (slip-on), styrände, repor på tank och diverse kåpor. Jag har estimerat att kostnaderna för försäkringsbolaget ungefärligt uppgår till 17000kr, vilket inkluderar omlackering av kåpor, ersättning för slip-on etc som krävs. Om jag inte bryr mig om det kosmetiska, hur mycket tror ni man kan begära i kontantersättning för att FB ska släppa hela saken och bara betala ut pengar, av dessa 17000kr jag estimerat. Finns en generell procentsats för att FB ska tycka det är värt att betala pengar istället för att reparera?

Har jag antagit rätt i att verkstaden troligtvis lackerar om tank och kåpor snarare än att köpa nya? Det är inga bucklor utan bara repor. En plastdetalj, stänkskärmen till framdäcket, har spruckit på ett ställe ungefär 1cm. Kan de lösa det eller köper de en ny?

Tack, och kör försiktigt allesammans! Jag är bara glad över att jag hann bromsa in, annars hade jag troligtvis behövt skriva det här från sjukhuset.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vid försäkringsärenden så byts allt mot nya delar.

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Hoj
Vid försäkringsärenden så byts allt mot nya delar.

Är du säker på att alla försäkringsbolag/verkstäder tillämpar den strategin (att köpa nya delar, aldrig fixa de som satt på hojen)? En ny tank kostar ju ca 5500kr kontra omlackering som borde kosta ca 2000kr (?).

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En jämförelse:
Min hoj, en då 200 mil gammal R6, blev påbackad med skador på toppkåpa, backspegel, blinkers osv. Dessutom lämnade sidokåpan ett avtryck på ramen utmed hela längden vilket verkstaden värderade till ~85.000 med delarna. Detta beroende på att ramen var tvungen att strippas helt för att kunna lackas om.

Tjerringens FB sa efter en koll på hojen ungefär "Ja, du förstår kanske att vi inte kan godta 85.000 i rep.kostnad, däremot kan vi självklart stå för de delar som gick sönder." Nej, det begrep jag med, men sa att skulle jag sälja hojen imorron så skulle en ev spekulant direkt fråga om den är lagd, och snabbt pruta 20 lax.

Efter lite lirkande fram och tillbaks kom vi överens om att jag skulle få 17.000 plus nya delar om jag bytte dem själv. En helt okej deal, särskilt som jag själv fixade repan på ramen på en timme.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är du säker på att alla försäkringsbolag/verkstäder tillämpar den strategin (att köpa nya delar, aldrig fixa de som satt på hojen)? En ny tank kostar ju ca 5500kr kontra omlackering som borde kosta ca 2000kr (?).

Jag kan inte vara säker på att alla gör det, men alla jag haft att göra med har gjort det.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kan inte vara säker på att alla gör det, men alla jag haft att göra med har gjort det.

Jag tror det är rätt vanligt med nya delar av två skäl:

1) Ju högre reparationskostnaden är dessto högre blir Försäkringsbolagets omsättning och vinsten är bara några % av omsättningen. Så det gäller få upp omsättningen.
Fullständig katastrof för bolagen när det gäller tex stöldförsäkring är om den gamla lagen med 1a resan stöld => dingla i galgen och sedan graväs ner infördes.
För då skulle stöldförsäkringens omsättning sjunka snabbt.

Eftersom ett litet antal brottslingar svarar för större delen av stölderna.
Toppen för försäkroingsbolagen vore om det blir villkorlig frigivning efter 1/3 av strafftiden, idag 2/3 av strafftiden.

2) Genom att byta till nya delar blir hojen/bilen som ny. Ingen värdeminskning.

Men det viktigaste är ju 1). Bolagen ska dra in pengar till ägarna.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Byte till nya delar eller omlack av hela, repade kåpor/tank, ingen kontantersättning. Nyare hoj, lösen runt 50% av värdet, äldre vet jag inte riktigt. Orsak att det inte ersätts? Mygel! Folk tog ersättningen, bytte bolag och "kraschade" igen. Generellt är det så bolagen hanterar skadeärenden. Med reservation för att det gått 4år sen jag hade något ärende, kan kanske ändrats.

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Hoj
bra input! jag kan tänka mig att FB har mer kommunikation numera sinsemellan så risk för mygel minimeras. All kommunikation och hantering av ärendet kommer gå genom mitt FB och de fakturerar sen bilistens FB. Jag ringde de idag och det lät inte på honom som att kontantlösning är helt omöjligt, frågan är bara hur stor ��

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Hoj
Triumph
Om det här påståendet skulle kunna stämma så skulle det behövas en garanterat vinst i procent av omsättningen. Jag tror ju mer på att fb tjänar mer pengar på att ingen av försäkringstagarna krockar , trots att omsättningen skulle bli lägre om de inte behöver reparera / ersätta några hojar. Förklara gärna annars vidare hur du resonerar .

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Hoj
Triumph
Svar till den återfödde:Om det här påståendet skulle kunna stämma så skulle det behövas en garanterat vinst i procent av omsättningen. Jag tror ju mer på att fb tjänar mer pengar på att ingen av försäkringstagarna krockar , trots att omsättningen skulle bli lägre om de inte behöver reparera / ersätta några hojar. Förklara gärna annars vidare hur du resonerar .

Raderad medlem 61114

Guest
Men givetvis ska du ju lämna in hojen till en verkstad för en kalkyl!!! Säger du 17000 så kan du nog räkna med att verkstaden säger det tredubbla! Säger du då att du nöjer dig med 20 papp eller minde plus delar så är det bra mkt större sannolikhet att de godtar det. Men ärligt talat! Är det en hoj av 2015 års modell så ska du ju se till att få den i nyskick igen!

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Här gissas det hej vilt från folk som inte har en aning om vad de snackar om.

Nej alla delar bytas ej ut till nya. Tex så brukar lackerings kostnaden uppgå till ungefär halva nypriset av en tank, så självklart lackeras det om den inte är allt för skadad. (självklart beror det också på om det är metallic, tvåfärgad eller in lackerade dekaler, då blir det dyrare.)
Samma sak för plastdelarna.

Först och främst så måste du ha in den till en verkstad som kan göra en kalkyl.
Det måste vara i sällsynta fall som ett fb godkänner att kunden själv gör en kalkyl och går enligt den för att göra en utbetalning. Om det inte är så att hojen är värd under 10k och är så pass skadad att det räcker med en titt för att se att det inte är lönt att fixa.

Så iaf, man tar den till verkstad som gör en kalkyl.
FB får en kostnads kalkyl av dem och bestämmer då om den ska lagas eller inlösas.
Och här finns lite olika alternativ för dig som kund om den ska inlösas.
Man väljer inte själv om den ska inlösas, utan det är om reparations kostnaden överstiger en viss procent av hojens värde. dvs det behöver inte vara 50%, det kan även vara högre än det.
Du kan välja att få ut marknads värdet på hojen och nöja dig med det.
Men du kan även få ut värdet av den och sen köpa loss hojen för en billig summa och fixa den själv.
Men enligt min erfarenhet, så är det väldigt sällan som man kan få en hoj som inlösen om reparations kostnaden är rimlig, för i så fall så vill fb, i de flesta fall, få den lagad.

Är det så att kalkylen blir godkänd och hojen ska lagas så får man helt enkelt ta det.

Mycket hänger på vad ursprungs marknadsvärdet är. Du skrev att däcket också var skadat. Hur ser fälgen ut? Har du lämnat in den för att kolla att den är ok?

Last edited:

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Hoj
Tack för bra information, Pajret.

4Life: Skadorna är verkligen MINIMALA, ex. framfälgen har bara fått sig en liten törn och färg är avskavd på några mm men jag tror inte det påverkar funktionaliteten, så det är därför jag premierar en kontantlösning snarare än reparation. Trots att det är små skador är det flera komponenter som berörs och det är väl troligtvis det som kommer driva upp reparationskostnaden.

Självfallet kommer jag lämna in hojen för en ordentlig servicekalkyl. Jag har bara gjort upp en preliminär estimering för att se om det vore värt att yrka på kontantlösning, vilket jag nu tycker att det är trots att jag varit ganska konservativ i mina beräkningar.

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...