Kontrakt vid provkörning?

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Hej alla!

Finns det något färdigt kontrakt man kan ladda ner när folk kommer för att provköra hojjen när man säljer den? E bara rädd å missa nåt om han krashar innan han äger den. Nåt från typ Vägverket/konsumentshizen eller någe.

Tack för mig...

heigo

Dåre
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
En blå..
P-son skrev:
Hej alla!

Finns det något färdigt kontrakt man kan ladda ner när folk kommer för att provköra hojjen när man säljer den? E bara rädd å missa nåt om han krashar innan han äger den. Nåt från typ Vägverket/konsumentshizen eller någe.

Tack för mig...

Håll i pengarna när han provkör. Klotar han så har ju du degen :tummenupp

(o han har precis köpt en trasig hoj, för överpris :rofl )

stifmaister

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Hoj
CBR 600
tja....

har du en skrivare så printa ut lite papper med den enkla texten som.....

Här med tar jag (provkörarens namn och pers nr.) på mig ansvaret för ALLA eventuella skador/fel och reparations/försäkrings kostnader som skulle kunna uppstå då jag lånar (ditt namn och pers nr),s motorcykel med reg nr (reg nr).

sign: Låntagare.. blablabla + pers nr...
Ägare: DU och ditt pers nr...

Är ett helt godkänt kontrakt och håller stenhårt i rätten om det skulle bli strul.

ett tips! be att få kolla hans ID så han uppger rätt pers nr... LYCKA TILL :tummenupp

stifmaister

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Hoj
CBR 600
JO just de... glöm inte att skriva datum på lappen med, och låt provköraren ta lappen när han ställer hojen eller att ni förstör den tillsammans om han inte ska ha hojen..

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja det låter bra, håller garanterat om det blir strul.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tänkte själv använda mig av följande kontrakt:

Härmed intygar undertecknad att vederbörande ämnar att provköra följande motorcykel, Yamaha YZF-R1, registreringsnummer xxx-000.
Provkörningen skall vara en kortare tur, på max 20 min, för att utvärdera motorcykelns skick och kondition.

Skulle det under provkörningen inträffa att undertecknad på något sätt skadar motorcykeln så förbinder sig undertecknad att köpa motorcykeln för ursprungspriset i annonsen (xx xxx kr).

Med skada åsyftas följande eller likvärdiga händelser:
Motorcykeln välter och får repor eller andra skador,
Motorcykeln får maskinella skador på grund av oaktsamhet,
Motorcykeln kraschar eller är vållande till trafikolycka,
Motorcykeln får andra skador som leder till att marknadsvärdet sjunker.

------------------------------------------
Namn, ort, datum

Klipp och kopiera. Modifiera efter behov..

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
ojj gammal tråd det här haha, men jag tog Wiseguys inlägg och la till lite saker, va tror ni är det säkert som kontrakt under provkörning?

Kontrakt för provkörning av mc vid försäljning
Härmed intygar undertecknad att vederbörande ämnar att provköra följande motorcykel, KTM 530 exc-r, årsmodell 2008, registreringsnummer xxx 000.
Provkörningen skall vara en kortare tur, på max 15 min, för att utvärdera motorcykelns skick och kondition. Ägaren till fordonet kommer att följa med på egen mc under provturen.

Skulle det under provkörningen inträffa att undertecknad på något sätt skadar motorcykeln så förbinder sig undertecknad att köpa motorcykeln för ursprungspriset efter överenskommelse (xxxxxSEK).

Med skada åsyftas följande eller likvärdiga händelser:
Motorcykeln välter och får repor eller andra skador,
Motorcykeln får maskinella skador på grund av oaktsamhet,
Motorcykeln kraschar eller är vållande till trafikolycka,
Motorcykeln får andra skador som leder till att marknadsvärdet sjunker.

Ägare till fordonet: (för och efternamn samnt person nr) ort och datum:
Underskrift av provförare:
För och efternamn: Personnummer: ort och datum:
Id kontrollerat av ägare till fordonet:
Körkort □ Legitimation □ Pass □ annat □ ________________
Detta kontrakt rivs efter provkörning om inga skador skett enligt ovan, ägare till fordon samt provförare skall båda närvara när kontraktet rivs.

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Ni bör nog komma överens innan också om vad som är befintliga fel på hojen. Innan man provkör vet man nog inte alla felen och då kan säljaren i efterhand påstå att något pajat.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
mjo "Motorcykeln får maskinella skador på grund av oaktsamhet," är ju ganska luddigt. kan ju va svårt att skriva ner fel som ingen av oss eventuellt har vetskap om. vad som är skadat pga oaktsamhet får nog en verkstad avgöra antar jag.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Har hört att det är bra att också på pappret bestämma tillåten färdväg, det skall hjälpa om han drar och inte kommer tillbaka med din ögonsten.
Då skall det enligt uppgift räknas som stöld vilket det inte gör annars (i varje fall inte i FBs synsätt).

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
ja det är sant, då lägger jag till "vägsträcka för provkörning: A-B, Örebro kommun" :)

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Själv brukar jag teckna helförsäkring strax innan försäljning. Klotar köparen så tänker jag mig att de flesta har skam nog i kroppen att prösja självrisken. Och skulle det vara riktigt jävla problematiskt (vilket inte lär hända eftersom man sållar bland de som man låter provköra) så får man väl bita i äpplet och pröjsa självrisken själv, ändå en ganska billig och säker lösning.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Oohh...herredjävlar vad man inte följt det där man skrev själv för 11 år sen... :crash

Nu senast så bestod överenskommelsen av något i stil med
"Kvaddar du så köper du den för fullpris, dör du på kuppen så får din polare betala för den" (polaren väntade kvar vid mig lite lätt nervös)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept