Kontroll av hojen

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
Suzuki ts125r
Hej!
Jag har som en del kanske vet, köpt en hoj! Igår gjorde jag en lite kontroll. Jag skruvade åt det förbannade stödet som orsakade ett spräckt finger som syddes :4skrika . Jag tog bort batteriet och ska ladda det. När jag skulle kolla luftfiltret upptäckte jag till min fasa att det var typ helt söndervittrat! det var ett stort hål i det så jag antar att förgasaren har fått käka lite skumgummi :huvet . Aja. Jag tänkte då att det verkar ju inte direkt som om förra ägaren har haft koll på slitdelarna. Så jag undrar nu: Vad är det man bör kolla på en 2-takts 125:a med jämna mellanrum? Har hört en del skräckhistorier om avgasportar som fallit ner i cyllen o orsakat en del skador. Detta är den första vattenkylda 2hjulingen jag pillat med så jag är typ nollställd. Tyvärr har kicken fallit av så jag kan inte kolla kompet själv. Jag vill t.ex. kolla kolvringar, kolv cylinder mm. Men eftersom den är vätskekld så är jag lite osäker på hur jag ska gå tillväga. Ska man tömma vattensystemet (det antar jag)?. Hur ser man om avgasportarna är slut och hur kommer man åt dem?

Skriv allt ni kan komma på som man ska kolla!

Hoppas det inte blev för mycket frågor :rolleyes:

Tack på förhand //Anders

God_Of_Aprilia

Bakhjuls åka eller inte åka alls
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Suzuki RM125 98 - KTM 200 EXC 00(såld) - Aprilia AF1 Sport 90(stulen)
pastillen skrev:
Hej!
Jag har som en del kanske vet, köpt en hoj! Igår gjorde jag en lite kontroll. Jag skruvade åt det förbannade stödet som orsakade ett spräckt finger som syddes :4skrika . Jag tog bort batteriet och ska ladda det. När jag skulle kolla luftfiltret upptäckte jag till min fasa att det var typ helt söndervittrat! det var ett stort hål i det så jag antar att förgasaren har fått käka lite skumgummi :huvet . Aja. Jag tänkte då att det verkar ju inte direkt som om förra ägaren har haft koll på slitdelarna. Så jag undrar nu: Vad är det man bör kolla på en 2-takts 125:a med jämna mellanrum? Har hört en del skräckhistorier om avgasportar som fallit ner i cyllen o orsakat en del skador. Detta är den första vattenkylda 2hjulingen jag pillat med så jag är typ nollställd. Tyvärr har kicken fallit av så jag kan inte kolla kompet själv. Jag vill t.ex. kolla kolvringar, kolv cylinder mm. Men eftersom den är vätskekld så är jag lite osäker på hur jag ska gå tillväga. Ska man tömma vattensystemet (det antar jag)?. Hur ser man om avgasportarna är slut och hur kommer man åt dem?

För att kolla cylinder osv. är det bara att tömma ur vattnet i en bunke eller liknande. Inga problem. Sen tar du bort toplock och cylinder o kikar på.

Det du ska kolla egentligen INNAN du köper hojen är väl allt.
Slitdelar är väldigt viktigt att man kollar såsom däck, drev och kedja, luftfilter osv. Men det är också viktigt att du kollar saker som slits men inte syns. När du testar hojen innan du köper den TESTA verkligen. Känn på dämparna, nej, hoppa på dämparna och se hur dom är. Ryck o slit i alla lager du kan få labbarna på och kolla så dom inte är kassa. Det är väldigt viktigt att kolla igenom sakerna så man inte köper grisen i säcken.

Men om man nu har gjort det så ska man fortfarande kolla allt. skildnaden nu är att det är du som får byta det. Och det ka bytas. Lager och liknande ska bytas så fort som möjligt om dom är dåliga. Finns risk att annat går sönder annars.

Så det du ska kolla är allt. Hela hojen.

Ursäkta mej för mina otroligt fina radbrytningar som jag är för trött för att bry mej om.

//Guden

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...