Kontrollbesiktning för MC avskaffas

Vad tycker du om att kontrollbesiktningen av MC kanske avskaffas helt?

• Antal röstningar
    0

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
nope...
Ej officiell information säger att inom en snar framtid (kanske redan i år) kommer förmodligen kravet på kontrollbesiktning för MC att avskaffas.

Tycker ni detta är bra, eller tror ni att olyckorna kommer att öka om man ej tvingas se efter sin hoj?

Jag tycker att detta låter vettigt, tror inte att det är många hojar som får körförbud vid kontrollbesiktning (om man inte byggt om de på nåt dumt sätt förstås...) Och felkällorna är ju begränsade till områden som man själv enkelt kan kontrollera.

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
nope...
Lord L skrev:
säger dessa rykten att möjligheten att besikta ska försvinna, eller bara kravet?

Kravet kommer isåfall att försvinna, sen lär nog inte många utnyttja möjligheten...

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Det låter otroligt det där.

Men jag vill dock inte avskaffa besiktningen helt.
Besiktningen fyller faktiskt en viktig säkerhetsfunktion, och många skulle fuska mycket med grejerna om kontrollen försvann helt.
För att inte tala om vilken cirkus det skulle bli varje gång man skulle köpa en beggad hoj, skulle bli 20 ggr värre än idag.

Tycker det är ganska bra nu när man bara behöver besiktiga varannat år.

Visst, kanske vart tredje år skulle räcke, men inte avskaffa helt.
(Det tror jag iofs inte är aktuellt heller, bara rykte.)

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Nej, varför då? Det är inte särskilt dyrt och dessutom får man hoppas på att de hittar alla eventuella fel.

Miniblinkers och slipon kommer ju inte dit av sig självt..

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
Såld
Jag är lite skeptisk till att något sådant skulle kunna hinna införas redan i år.
Säkerhetsmässigt tycker jag att någon typ av besiktning är bra.
Finns det något mer att läsa om detta rykte?

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
nope...
Strider skrev:
Hur ofta brukar "man" kolla att hjullagren är ok? :va

Tja...jag rycker nog lite i hjulen typ2 ggr på en säsong...det är ju det enda som behövs för att kolla lagrena....

Eftersom jag fått informationen av en bekant, så vet jag inte var/om man kan läsa något om detta. Jag bedömer dock den information jag fått som trovärdig, även om den inte alls var särskilt detaljerad...

Last edited:

stallion

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
en snabb ninja
Inte en chans att staten avskaffar kontrollbesiktning. Det är en guldgruva för staten.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Isengrim skrev:
Tja...jag rycker nog lite i hjulen typ2 ggr på en säsong...det är ju det enda som behövs för att kolla lagrena....
Och hur många gör det då, tror du ?

Tänk dig en nybörjare som ska köpa sin första hoj begagnat.
Hojen har inte varit besiktigat på 10 år, och ägaren innan har struntat i allt "dyrt" underhåll.
Visst, man kan bli blåst även idag, men är hojen besiktigad så lär ju inte allt hunnit ta slut på en gång.

Det skulle ju knappast bli bättre för oss seriösa hojåkare.
Vi må kanske ha koll på vår egen hoj, men vad händer när vi ska köpa nån annan hoj?
Kul att jaga hoj och tvingas sålla bland massa hojar som helt slopat underhållet på många år.
Alla lurendrejare jublar.

Dessutom lär ju knappast försäkringspremierna minska, om fordonen blir "osäkrare".

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
ein rejser mewtosewkel
Man får väl se det som så att föreläggande om kontrollbesiktning fortfarande kommer finnas kvar, samt flygande besiktning då.
Mao. Harry Haffa kommer nog kolla lika hårt som tidigare, om inte hårdare... :eek:

Men jag undrar verkligen....det låter för.... "Osvenskt" :va

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
nope...
War-psycho skrev:
Och hur många gör det då, tror du ?

Tänk dig en nybörjare som ska köpa sin första hoj begagnat.
Hojen har inte varit besiktigat på 10 år, och ägaren innan har struntat i allt "dyrt" underhåll.
Visst, man kan bli blåst även idag, men är hojen besiktigad så lär ju inte allt hunnit ta slut på en gång.

Det skulle ju knappast bli bättre för oss seriösa hojåkare.
Vi må kanske ha koll på vår egen hoj, men vad händer när vi ska köpa nån annan hoj?
Kul att jaga hoj och tvingas sålla bland massa hojar som helt slopat underhållet på många år.
Alla lurendrejare jublar.

Dessutom lär ju knappast försäkringspremierna minska, om fordonen blir "osäkrare".

Jag trodde i min enfald att hojåkare i allmänhet var duktiga på att hålla koll på våra grejjor och att var tillräckligt rädda om våra liv för att se till att vi kör med ett säkert fordon...så är det kanske inte??

Jag tycker att man som köpare har ett ansvar att ta reda på lite grundläggande information om det fordon man har tänkt att införskaffa vilka rutinkontroller man gör innan köpa osv. detta gäller lika mycket idag som om besiktningen skulle avskaffas...

Om man vill vara extrem kan man ju säga såhär då, om du gör en kontrollbesiktning och allt är OK. 1 månad efteråt har du fått lite glapp i ett hjullager (som du då inte märker eftersom du aldrig kollar din hoj själv utan förlitar dig helt på BP expertis...(ta det inte personligt)). Nu kör du 2 hela säsonger (till nästa besiktning) med detta dåliga lager och glappet blir värre och värre tills en olycka inträffar, är det såhär det funkar idag?

Kollar dom vid besiktningen att du har bytt motorolja efter serviceintervallen? Nä...

Jag menar att en kontrollbesiktning inte ger dig bra information om hojens skick. OK du vet att lagren, däckdjupet och bromsarna är kördugliga, men om föraren på andra sätt misshandlat hojen så visas det inte i besiktningsprotokollet. Om du har osynilga sprickor i ramen, en motor som skär inom 100 mil eller framgafflar som aldrig går att få täta (utom när de fylls med hushållspapper under damskyddet innan besiktningen...) kommer du aldrig att märka detta om du saknar kunskap om fordonet (ibland räcker ju inte ens detta...)

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Isengrim skrev:
Jag tror nog du förstår vad jag menar.

Besiktningen hjälper till att hålla fordonen säkrare. (Självklart är det inte bara det man ska lita på.)
Hojägarna tar bättre hand om sina hojar, än bilisterna tar hand om sina bilar...i allmänhet ja.

Själv litar jag inte på nån annan.
Men det är långt ifrån alla (även här på SH) som har bra koll på hur det ska vara.

Och även om jag kollar grejerna vid köp, så kommer jag antagligen få sålla mer bland annonserna än idag.
Många mer vrak skulle blandas med dom seriösa säljarna.
Det skulle antagligen göra prissättningen knepigare också, med stora variationer.

Men som sagt, jag tror du förstår mina argument utan att jag utvecklar ytterligare? :tummenupp

Du ser fördelarna, för du har bra koll.
Jag ser nackdelarna. (trots att jag har bra koll)

Last edited:

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
nope...
War-psycho skrev:
Jag tror nog du förstår vad jag menar.

Själv litar jag inte på nån annan.
Men det är långt ifrån alla (även här på SH) som har bra koll på hur det ska vara.

Och även om jag kollar grejerna vid köp, så kommer jag antagligen få sålla mer bland annonserna än idag.
Många mer vrak skulle blandas med dom seriösa säljarna.
Det skulle antagligen göra prissättningen knepigare också, med stora variationer.

Men som sagt, jag tror du förstår mina argument utan att jag utvecklar ytterligare? :tummenupp

Du ser fördelarna, för du har bra koll.
Jag ser nackdelarna. (trots att jag har bra koll)

Jag förstår absolut dina argument! :tummenupp
Vi får väl hoppas att de hojåkare som inte har nån koll på sina grejjor, blir lite mer intresserade även av den tekniska biten.

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Sv 650 -99
Det borde ju påverka hojarnas 2:ahandsvärde om folk blir mer skeptiska mot att köpa begagnade hojar. Vet man vad man ska kontrollera vid ett köp så är det bara att pruta ner på priset och köpa hojen billigare om allting inte stämmer. Och som säljare kommer man med tiden att lära sig att ta hand om sin hoj om man vill sälja den för rätt pris.

Men jag tror inte att de slopar besiktningen helt o hållet....

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
R6 Lego edition
Har svårt att tänka mig att besiktningen på hojar skulle avskaffas, kan väl vara vettigt att ha en kontroll.
Ljuddämpare mm kan de ju sluta gnälla på eftersom de öppna åker på efter bes.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Znoken skrev:
Har svårt att tänka mig att besiktningen på hojar skulle avskaffas, kan väl vara vettigt att ha en kontroll.
Ljuddämpare mm kan de ju sluta gnälla på eftersom de öppna åker på efter bes.

Problemet är inte misskötta sporthojar, det förekommer ju givetvis, nä, det stora problemet är faktiskt krom&skägg gänget som skruvar på en väldans massa prylar som bara skall göra hojen "snyggare".
Värsta exemplet hittils jag sett var en snubbe med en Suzuki Intruder (som har usel väghållning redan i original) som hade skruvat på egenhändigt tillsvarvade gaffelförlängare. All den kraft som vill få gaffeln att vika sej kördes genom den centimeterlånga gängen som höll ihop rören...ett rejält länsmansgupp hade vikt ihop hela hojen som ett korthus... Tyvärr var det inte besiktningsmannen som upptäckte detta, det var en annan knutte som skulle besikta efteråt. Det intressanta var Intrudermannens reaktion, han blev förbannad på den andra knutten, som förmodligen räddat hans liv... :rolleyes:

Jag tror att sporthojsåkare generellt tar bättre tekniskt ansvar för sin hoj, vi är mer medvetna om betydelsen av fungerande teknik eftersom vi i regel kör fortare, customgänget tvättar mer men fyller då sina hjullager med vatten... :tummenupp

Jag tror det skulle vara synnerligen dåligt om man avskaffade besiktningen...

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vem är det då som ska hålla koll på hojarna, ägarna eller?

Visst många hojåkare är väl insatta i sina fordon men många ska fan inte ha hoj eller snarare meka hoj. Så mkt skräckexempel jag har sett så är det bra att någon håller koll på en liten del av vad som kan komma upp. Det är fel att säga att ASB ska hitta ALLA felen och har allt ansvar, man får nu inte glömma att man SJÄLV har ett ägaransvar som gör att sitt fordon ska vara i trafiksäkert skick.

Kan förstå att nyare hojar som det var tidigare att de skulle in på 1:a besiktningen efter 2år kan tyckas vara lite petigt, vilket nu har ändrats.
Det läskiga är alla dessa 80-tals hojar som byter rätt många ägare med diverse varierande kunskaper bara för att de är rätt billiga hojar. Allt för många tror sig veta hur en hoj fungerar fast de har tummen mitt i handen.
Alla verkstäder nu för tiden tar inte emot gamla hojar, vilket gör att ägarna försöker istället. Resultatet kan bli livsfarligt.

De som vill ha bort ASB är antingen sådana som inte orkar vara lagliga eller tror sig vara så pass insatta att de kan fan hålla koll på sin hoj själv.

Tycker det är så löjligt när en del gnäller om att de är så hårda på buller mm, va fan nu när du bara behöver besikta vartannat år så kan man väl ta en halvdag eller nåt för att får den i lagligt skick så slipper du en massa tjafs.

Många som känner sig osäkra ang meka eller tror sig veta allt "fast de inte vet nåt" ska nog gå en mekkurs via SMC tycker jag. Det är ju som sagt din säkerhet det handlar om.

Seriösa Kromägare håller kontakt med SFRO ang ombyggnad av hojarna, men vissa går sin egen väg men då med varierande resultat......

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC