Kontrollbesiktning för MC avskaffas

Vad tycker du om att kontrollbesiktningen av MC kanske avskaffas helt?


  • Antal röstningar
    0
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Niklasinorr skrev:
Jaså... :confused: "ähum"...
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, eftersom jag kör båda sorterna.
Jag är väl oseriös varannan dag då, antar jag? :D

motardnisse skrev:
Seriösa Kromägare håller kontakt med SFRO ang ombyggnad av hojarna, men vissa går sin egen väg men då med varierande resultat......
Hur många streetfighterbyggare håller kontakt med SFRO då ?

Chopperåkarna beiktigar sina fordon i regel, utom dom som bygger utställningshojar.
Tror snarare det är hårdare koll på dom cyklarna.
Dom är ändå inte överrepresenterade i olyckstatistiken, som sporthojarna.

Tror inte man ska generalisera så mycket där.
Finns nog lika många oseriösa inom sporthojssvängen där, om inte värre.
 
Last edited:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
motardnisse skrev:
Visst många hojåkare är väl insatta i sina fordon men många ska fan inte ha hoj eller snarare meka hoj. Så mkt skräckexempel jag har sett så är det bra att någon håller koll på en liten del av vad som kan komma upp. Det är fel att säga att ASB ska hitta ALLA felen och har allt ansvar, man får nu inte glömma att man SJÄLV har ett ägaransvar som gör att sitt fordon ska vara i trafiksäkert skick.

:fakta
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
stallion skrev:
Inte en chans att staten avskaffar kontrollbesiktning. Det är en guldgruva för staten.
Hur skulle det kunna vara det? Anta att en besiktningsman betar av tre MC i timmen, vilket blir ca 700 kr/tim i intäkt. Från den summan ska lön, sociala avgifter, lokalhyra m.m dras. Inte fan blir det mycket kvar av den mjölkkossan.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Niklasinorr skrev:
"Problemet är inte misskötta sporthojar, det förekommer ju givetvis, nä, det stora problemet är faktiskt krom&skägg gänget som skruvar på en väldans massa prylar som bara skall göra ...... "

Hmm, "krom&skägg" gänget, vet inte riktigt om jag skulle tycka att det är ett lämpligt namn på oss custom åkare. :mad:
Tycker att det är så tråkigt att det finns mc åkare som har en sådan puckad inställning till andra grenar inom mc världen. Alla mc åkare har ju samma intresse och kan lära sig mycket av varandra. Så snacket om "krom&skägg gänget" och "skrevraket gänget" är bara att lägga ner! :fatta!
För övrigt tror jag att vi som bygger om våra hojar, och gör detta seriöst, chopper som sporthoj har bättre koll på våra grejer än de som bara köper och gasar tills det rasar.
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Mares skrev:
Hmm, "krom&skägg" gänget, vet inte riktigt om jag skulle tycka att det är ett lämpligt namn på oss custom åkare. :mad:
Tycker att det är så tråkigt att det finns mc åkare som har en sådan puckad inställning till andra grenar inom mc världen. Alla mc åkare har ju samma intresse och kan lära sig mycket av varandra. Så snacket om "krom&skägg gänget" och "skrevraket gänget" är bara att lägga ner! :fatta!
För övrigt tror jag att vi som bygger om våra hojar, och gör detta seriöst, chopper som sporthoj har bättre koll på våra grejer än de som bara köper och gasar tills det rasar.
I second that. :tummenupp

En sak jag märkt att sporthojspiloter ofta inte hälsar tillbaka när man sitter på choppern, och vice versa när jag sitter på sporthojen.
Störtlöjligt, tur att inte alla resonerar så.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
motardnisse skrev:
bla... bla... ASB.. bla.. bla.. ASB
ASB?

AltruiskSeismologiskBastard? AllmäntSurBesiktning? Vafan betyder ASB?!

War-psycho skrev:
En sak jag märkt att sporthojspiloter ofta inte hälsar tillbaka när man sitter på choppern, och vice versa när jag sitter på sporthojen.
Störtlöjligt, tur att inte alla resonerar så.
Det är som att kräva att alla tennisspelare ska hälsa så fort de ser en snubbe som lirar pingis. Varför? Jag förstår inte ens varför man ska avkräva hälsningar bara för att man råkar färdas på samma typ av fordon, än mindre varför man ska hälsa på folk som sysslar med en helt annat typ av "hobby" (åka chopper).

Förövrigt är de flesta chopper/krom/custom-farbröderna så skitnödigt easy rider-hårda att de hellre skulle dricka Klorin än att hälsa på någon som inte kör samma typ av hoj som de själva.

Denna säsong ska jag konsekvent vägra att hälsa på alla som inte kör exakt samma typ av hoj som jag. Möjligtvis kan jag tänka mig att peka finger om jag möter någon extra ful hoj.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Stuff skrev:
Hur skulle det kunna vara det? Anta att en besiktningsman betar av tre MC i timmen, vilket blir ca 700 kr/tim i intäkt. Från den summan ska lön, sociala avgifter, lokalhyra m.m dras. Inte fan blir det mycket kvar av den mjölkkossan.
Sedan tillkommer det faktum att Bilprovningen inte är en statlig myndighet även om staten är delägare.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
sgtpepper skrev:
Det är som att kräva att alla tennisspelare ska hälsa så fort de ser en snubbe som lirar pingis. Varför? Jag förstår inte ens varför man ska avkräva hälsningar bara för att man råkar färdas på samma typ av fordon, än mindre varför man ska hälsa på folk som sysslar med en helt annat typ av "hobby" (åka chopper).

Förövrigt är de flesta chopper/krom/custom-farbröderna så skitnödigt easy rider-hårda att de hellre skulle dricka Klorin än att hälsa på någon som inte kör samma typ av hoj som de själva.

Denna säsong ska jag konsekvent vägra att hälsa på alla som inte kör exakt samma typ av hoj som jag. Möjligtvis kan jag tänka mig att peka finger om jag möter någon extra ful hoj.
:hihi :lol
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
sgtpepper skrev:
...Förövrigt är de flesta chopper/krom/custom-farbröderna så skitnödigt easy rider-hårda att de hellre skulle dricka Klorin än att hälsa på någon som inte kör samma typ av hoj som de själva...
Sporthojsåkarna är ju inte mycket bättre dom, dom är väl rädda att ramla av om dom släpper styret.
Och min kommentar gällde besvarande av hälsning.

Fjanterier, säger jag.

Hojåkare är hojåkare.
Blir man hälsad på, så besvarar man hälsningen, oavsett vilken hoj man sitter på.
Men jag antar att vissa inte kan vara lyckliga om dom inte får se ner på nån. :2cool
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
War-psycho skrev:
Sporthojsåkarna är ju inte mycket bättre dom, dom är väl rädda att ramla av om dom släpper styret.
Och min kommentar gällde besvarande av hälsning.

Fjanterier, säger jag.

Hojåkare är hojåkare.
Blir man hälsad på, så besvarar man hälsningen, oavsett vilken hoj man sitter på.
Men jag antar att vissa inte kan vara lyckliga om dom inte får se ner på nån. :2cool
Okej, nu var det absolut inte det tråden handlade om. Men inte fan hälsar husvagnsekipage på varandra? Visst, jag vinkar gladeligen när jag kör, om jag har möjlighet och oavsett vad den mötande hojåkaren kör. Men, någon som helst måtta får det väl vara eller?
 

hittebarn

Jag vill inte...
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I framtiden igen...
Det ligger väl i varmans(&kvinnas) intresse å ha en hoj som inte kommer börja woobla i lite fart, kan göra ganska ont. Decibell-nivån....hmmm... hem å skruva på slip-on efter godkännd besiktning. Tror dom vet att spindelväven på orginaldämparen inte sitter där av EN annledning...
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
hållundan skrev:
Okej, nu var det absolut inte det tråden handlade om. Men inte fan hälsar husvagnsekipage på varandra? Visst, jag vinkar gladeligen när jag kör, om jag har möjlighet och oavsett vad den mötande hojåkaren kör. Men, någon som helst måtta får det väl vara eller?
Jag säger inte att alla ska hälsa.
Jag säger bara att det oförskämt att inte hälsa tillbaka om nån nu vinkar åt en, bara för den inte råkar sitta på en likadan hoj som du.
Försök att förstå skillnaden.

Jag hälsar inte heller på alla, men om nån hälsar på mig, så hälsar jag tillbaka, oavsett vilken hoj dom sitter på.
Det hör ju till allmän hyfs.
(Förutom snuthojar, men dom har aldrig hälsat på mig. :D )
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
War-psycho skrev:
Jag säger bara att det oförskämt att inte hälsa tillbaka om nån nu vinkar åt en, bara för den inte råkar sitta på en likadan hoj som du.
Försök att förstå skillnaden.
Jag förstår absolut skillnaden, och jag håller absolut med.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
hållundan skrev:
Jag förstår absolut skillnaden, och jag håller absolut med.
Toppen... :tummenupp

Back to topic:

Jag förstår egentligen inte vad som är så farligt med besiktningen?
Om man nu håller sin hoj i bra trim, så är ju besiktningen inget större besvär.
Jag tycker det bara är bra att alla hojar kontrolleras så dom uppfyller dom viktigaste säkerhetskraven.

Sen kan man ju tycka att dom mer borde koncentrera sig på just säkerhetsdetaljer, och vara mindre griniga på miniblinkers, miniskyltar m.m.
Hojar som byggs om (t.ex. choppers) måste i regel reg.besiktigas, och även där är det mest detaljer som skyltplacering, blinkers m.m. som trilskas, så det är nog inte byggarna som är problemet, eller skägg/krom-blysänkerna eller vad ni nu vill kalla dom.

Personligen känns det lite tryggt att nån annan kollar igenom hojen, (med sin utrustning), på ett objektivt sätt, och ser om jag missat nåt.
Iallafall varannat, eller vart tredje år.
Skulle dom hitta nåt, så är det ju bara bra att jag får veta det.
Hittar dom inget, så är det ju ganska snabbt & lätt avklarat.

Tar man bort det helt, så tror jag att en del kommer fuska & slarva med säkerheten.
Och det känns ju som ett steg i fel riktning.

Bilprovningen kollar ju även identiteten på hojarna, vilket hjälper till att kolla om hojen är ärlig.
(Fast här bör dom snarare bli ännu nogrannare tycker jag.)
Köper man en modern hoj som är obesiktigad idag, så kan det ju bero på att dom inte vågar låta SBP titta på ram/motornumret.
Tar man bort besiktningen helt, så underlättar man ju för tjuvarna också.
(Ja, jag vet att det säkert inte hindrar mycket, men varför göra det lättare för dom svinen?)
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
sgtpepper skrev:
ASB?

AltruiskSeismologiskBastard? AllmäntSurBesiktning? Vafan betyder ASB?!

AB Svensk Bilprovningen

En del kallar det SBP= Svensk Bil Provning men det rätta namnet är ASB..

War-psycho skrev:
Toppen... :tummenupp

Back to topic:

Jag förstår egentligen inte vad som är så farligt med besiktningen?
Om man nu håller sin hoj i bra trim, så är ju besiktningen inget större besvär.
Jag tycker det bara är bra att alla hojar kontrolleras så dom uppfyller dom viktigaste säkerhetskraven.

Sen kan man ju tycka att dom mer borde koncentrera sig på just säkerhetsdetaljer, och vara mindre griniga på miniblinkers, miniskyltar m.m.
Hojar som byggs om (t.ex. choppers) måste i regel reg.besiktigas, och även där är det mest detaljer som skyltplacering, blinkers m.m. som trilskas, så det är nog inte byggarna som är problemet, eller skägg/krom-blysänkerna eller vad ni nu vill kalla dom.

Personligen känns det lite tryggt att nån annan kollar igenom hojen, (med sin utrustning), på ett objektivt sätt, och ser om jag missat nåt.
Iallafall varannat, eller vart tredje år.
Skulle dom hitta nåt, så är det ju bara bra att jag får veta det.
Hittar dom inget, så är det ju ganska snabbt & lätt avklarat.

Tar man bort det helt, så tror jag att en del kommer fuska & slarva med säkerheten.
Och det känns ju som ett steg i fel riktning.

Bilprovningen kollar ju även identiteten på hojarna, vilket hjälper till att kolla om hojen är ärlig.
(Fast här bör dom snarare bli ännu nogrannare tycker jag.)
Köper man en modern hoj som är obesiktigad idag, så kan det ju bero på att dom inte vågar låta SBP titta på ram/motornumret.
Tar man bort besiktningen helt, så underlättar man ju för tjuvarna också.
(Ja, jag vet att det säkert inte hindrar mycket, men varför göra det lättare för dom svinen?)


Bra svar!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
War-psycho skrev:
Är det någon som ens antytt detta då ? :va

Nej du har rätt, men många tror det ibland "av en viss erfarenhet" att det är bara ASB och verkstan som ska hålla koll på bilen alt mc. Många missbedömmer vad t,ex en läckande packbox i gaffeln kan orsaka, kärvande länk i kedjan, dåligt styrlager, dåliga hjullager, lösa bultförband, spricka i ramen, oljeläckage motor, felvänd kedjelås, slitna däck, lös växeförare "splines blir slitna", sprickor i styret samt krona, skeva bromsskivor "många glömmer skivlåset", oljebemängda belägg pga läckande packbox i gaffeln mfl.........

Sen kommer vi till alla dessa miniblinkers och skyltar mm.
Blinkers är en säkerhetsgrej också, pröva och ställ ut hojen när det är starkt solsken och sätt på blinkersen. Gå nu ifrån hojen till det avstånd du tycker att ett fordon ska kunna upptäcka din blinkers innan denne böjar bromsa!
Många miniblinkers syns inte när solen är stark, och tyvärr kollas många blinkers just inomhus när hojen besiktas. Skylten, varför har man skylten i hjulhuset? Många säger utseendet, men om du tänker så här. En hoj kommer och kör på dig och denne smiter, hur ska du kunna se hojens skylt om den är gömd. Och om du kör för fort så tror jag att det forfarande gäller att polisen måste ta dig på bar gärning och inte gå på fotot som jag tror de har i England.
 

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Lund
Hoj
nope...
motardnisse skrev:
Nej du har rätt, men många tror det ibland "av en viss erfarenhet" att det är bara ASB och verkstan som ska hålla koll på bilen alt mc. Många missbedömmer vad t,ex en läckande packbox i gaffeln kan orsaka, kärvande länk i kedjan, dåligt styrlager, dåliga hjullager, lösa bultförband, spricka i ramen, oljeläckage motor, felvänd kedjelås, slitna däck, lös växeförare "splines blir slitna", sprickor i styret samt krona, skeva bromsskivor "många glömmer skivlåset", oljebemängda belägg pga läckande packbox i gaffeln mfl.........

Sen kommer vi till alla dessa miniblinkers och skyltar mm.
Blinkers är en säkerhetsgrej också, pröva och ställ ut hojen när det är starkt solsken och sätt på blinkersen. Gå nu ifrån hojen till det avstånd du tycker att ett fordon ska kunna upptäcka din blinkers innan denne böjar bromsa!
Många miniblinkers syns inte när solen är stark, och tyvärr kollas många blinkers just inomhus när hojen besiktas. Skylten, varför har man skylten i hjulhuset? Många säger utseendet, men om du tänker så här. En hoj kommer och kör på dig och denne smiter, hur ska du kunna se hojens skylt om den är gömd. Och om du kör för fort så tror jag att det forfarande gäller att polisen måste ta dig på bar gärning och inte gå på fotot som jag tror de har i England.


Precis! Att förlita sig helt på bilprovningen går inte, inte ens om vi skulle besiktiga 3 ggr om året! Alltså MÅSTE man ha så stor kunskap om sin hoj att man kan upptäcka ALLA allvarliga fel och förslitningar som uppkommer OM man inte vill riskera livet varje gång man är ute och kör. I detta fall spelar det ingen roll om man besiktigar 1 gång vartannat år eller aldrig, man likväl tvungen att hålla koll på sin hoj regelbundet. Tyvärr är det väl så att många inte har denna kunskap och då tycker jag inte att dom borde få sätta sig på en hoj. Man lär sig göra en kontroll av hojen när man tar körkort, detta är en bra början men inte riktigt tillräckligt...

Ur dokumentationssynpunkt tycker jag faktiskt att bilprovningen gör lite nytta genom att se till att ägare inte fuskar med pappersarbetet eller gör otillåtna modifikationer. Det är en liten trygghet vid privatförsäljning, men här skulle kunna göras mer!

Mycket intressanta argument ni tar upp :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
War-psycho skrev:
Toppen... :tummenupp

Back to topic:

Jag förstår egentligen inte vad som är så farligt med besiktningen?
Om man nu håller sin hoj i bra trim, så är ju besiktningen inget större besvär.
Jag tycker det bara är bra att alla hojar kontrolleras så dom uppfyller dom viktigaste säkerhetskraven.

Sen kan man ju tycka att dom mer borde koncentrera sig på just säkerhetsdetaljer, och vara mindre griniga på miniblinkers, miniskyltar m.m.
Hojar som byggs om (t.ex. choppers) måste i regel reg.besiktigas, och även där är det mest detaljer som skyltplacering, blinkers m.m. som trilskas, så det är nog inte byggarna som är problemet, eller skägg/krom-blysänkerna eller vad ni nu vill kalla dom.

Personligen känns det lite tryggt att nån annan kollar igenom hojen, (med sin utrustning), på ett objektivt sätt, och ser om jag missat nåt.
Iallafall varannat, eller vart tredje år.
Skulle dom hitta nåt, så är det ju bara bra att jag får veta det.
Hittar dom inget, så är det ju ganska snabbt & lätt avklarat.

Tar man bort det helt, så tror jag att en del kommer fuska & slarva med säkerheten.
Och det känns ju som ett steg i fel riktning.

Bilprovningen kollar ju även identiteten på hojarna, vilket hjälper till att kolla om hojen är ärlig.
(Fast här bör dom snarare bli ännu nogrannare tycker jag.)
Köper man en modern hoj som är obesiktigad idag, så kan det ju bero på att dom inte vågar låta SBP titta på ram/motornumret.
Tar man bort besiktningen helt, så underlättar man ju för tjuvarna också.
(Ja, jag vet att det säkert inte hindrar mycket, men varför göra det lättare för dom svinen?)

Just ovanstående är ju en grej som blir sämre med längre tid mellan besiktningarna, förr så kunde man ju få ett litet hum om att hojen hade gått ganska nära det antal mil som står på mätaren, det är ju svårare nu...

Besiktningen är ju bättre nuförtiden, dom kan mer och har i regel någon/några utbildade MC-besiktare, men det kan blir mycket bättre, och jag håller med om att dom kunde åtminstone flytta fokus från "utseendemässiga" grejer till rena säkerhetsprylar som bromsar och hjul/styrlager. Visst är blinkers viktigt men att skylten syns sämre bara för att den sitter i hjulhuset håller jag inte med om, den går att placera väl synligt där också, det finns grader i h-vetet :)

I England har dom lite skojiga varianter. Eftersom dom inte har lag på halvljus så kan man "dagsljusbesikta" hojen, då får man bara köra den i dagsljus men behöver inga lampor förutom bromsljus...livsfarligt visst, men en lite frän grej i allafall :tummenupp
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top