Toppen...
Back to topic:
Jag förstår egentligen inte vad som är så farligt med besiktningen?
Om man nu håller sin hoj i bra trim, så är ju besiktningen inget större besvär.
Jag tycker det bara är bra att
alla hojar kontrolleras så dom uppfyller dom viktigaste säkerhetskraven.
Sen kan man ju tycka att dom mer borde koncentrera sig på just
säkerhetsdetaljer, och vara mindre griniga på miniblinkers, miniskyltar m.m.
Hojar som byggs om (t.ex. choppers) måste i regel reg.besiktigas, och även där är det mest detaljer som skyltplacering, blinkers m.m. som trilskas, så det är nog inte byggarna som är problemet, eller skägg/krom-blysänkerna eller vad ni nu vill kalla dom.
Personligen känns det lite tryggt att nån annan kollar igenom hojen, (med sin utrustning), på ett objektivt sätt, och ser om jag missat nåt.
Iallafall varannat, eller vart tredje år.
Skulle dom hitta nåt, så är det ju bara bra att jag får veta det.
Hittar dom inget, så är det ju ganska snabbt & lätt avklarat.
Tar man bort det helt, så tror jag att
en del kommer fuska & slarva med säkerheten.
Och det känns ju som ett steg i fel riktning.
Bilprovningen kollar ju även identiteten på hojarna, vilket
hjälper till att kolla om hojen är ärlig.
(Fast här bör dom snarare bli ännu nogrannare tycker jag.)
Köper man en modern hoj som är obesiktigad idag, så
kan det ju bero på att dom inte vågar låta SBP titta på ram/motornumret.
Tar man bort besiktningen helt, så underlättar man ju för tjuvarna också.
(Ja, jag vet att det säkert inte hindrar mycket, men varför göra det lättare för dom svinen?)