Kontrollmärke

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Om man har tänkt att ställa av sin hoj (och då skrapat fram siffrona på kontrollmärket) men sedan inte ställt av den (för att siffrorna fungerar inte :huvet ) kan man fortfarande köra hojen?

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Jag tolkar det som ett "ja" och ett "nej".

Vafan! Måste jag åka kommunalt igen imorgon så jag kan ringa VV och få ett rikitigt svar?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Snurra runt som vanligt men beställ nytt märke,så länge du har betalt skatten är det bara att åka men först när du får det nya märket så slipper du farbror blå om de hamnar bakom dig.

Henrik

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad skulle påföljden bli om man av en olycklig slump skulle råka sätta ett skattemärke från ett annat fordon på en obesiktigad hoj? Bortsett från att man får fan för att hojen är obesiktigat förstås...

stranjo

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2008
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod
OM du skulle bli stannad av farbror blå, säg att det har varit någon klåfingrig unge där å skrapat eller nått! Så länge skatten är betald så kan han väl inte bötfälla dig för någonting!

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
jag skulle fortsätta tjööra och beställa nytt märke, stoppar polisen dig är det ju bara säga sanningen, att du har nytt beställt nytt märke. Du borde klara dig, beror väl på hur gring snuten är iof....

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jo, men grejen är att jag förmodligen skulle avrättad på plats om jag visade upp hojen på besiktningen så den är försäkrad men inte besiktigad eller skattad.

För att det inte ska se allt för uppenbart ut så har jag kletat dit skattemärket från brukshojen, och då undrar jag om man åker dit för något speciellt om det upptäcks vid kontroll.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo, men grejen är att jag förmodligen skulle avrättad på plats om jag visade upp hojen på besiktningen så den är försäkrad men inte besiktigad eller skattad.

För att det inte ska se allt för uppenbart ut så har jag kletat dit skattemärket från brukshojen, och då undrar jag om man åker dit för något speciellt om det upptäcks vid kontroll.

Jag skulle tro att det som du åker dit på är framförande av obesiktigat och oskattat fordon. Gissar att det rubriceras som avställt fordon med körförbud.

Sen är det klart att om dom vill vara griniga så kan dom nog hitta på flera rubriceringar för att lägga på hög men min gissning är att dom flesta poliser nog nöjer sig med att dom bötat dig lite.
en grinig djäkel skulle säkert kunna få det till urkundsförfalskning eller något sådant. (Eftersom du har ett skattemärke som hör till en annan hoj.

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
R1 07'
Skadat kontrollmärke innebär inte körförbud.
Försäkring: betald
Skatt: betald
Bensin: 8 liter
Slutstats: Kör för fan ;)

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87

Förutom att du får böter för det tidigare skrivna p.g.a att hojen inte är besiktigad och skattad så är själva skattelapp-grejen ett brott som lyder under allmänt åtal... kallas märkesförfalksning och bestraffas med dagsböter om jag inte minns fel...

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag skulle tro att det som du åker dit på är framförande av obesiktigat och oskattat fordon. Gissar att det rubriceras som avställt fordon med körförbud.

Sen är det klart att om dom vill vara griniga så kan dom nog hitta på flera rubriceringar för att lägga på hög men min gissning är att dom flesta poliser nog nöjer sig med att dom bötat dig lite.
en grinig djäkel skulle säkert kunna få det till urkundsförfalskning eller något sådant. (Eftersom du har ett skattemärke som hör till en annan hoj.

Tack för svaret, det låter rimligt.

Ser förresten att jag svarat på några inlägg som var menade till trådstartaren, jag ska nog hålla mig till hojbyggaravdelningen istället där man inte behöver social kompetens i samma utsträckning...:gnissla

Förutom att du får böter för det tidigare skrivna p.g.a att hojen inte är besiktigad och skattad så är själva skattelapp-grejen ett brott som lyder under allmänt åtal... kallas märkesförfalksning och bestraffas med dagsböter om jag inte minns fel...

Aj fan, dom gör det inte lätt för oss som satt vinkelslipen i hojen. Kanske bäst att köra utan ändå och hoppas på att ingen sheriff råkar ligga bakom en i trafiken...

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...