Jag tror mer och mer du ska köpa en Raspberry Pi 4 med 2GB RAM, ett SD-kort på 128 gig ifall du vill lagra direkt på den och sedan tanka ner en färdig diskimage från LibreElec. Och en schysst nätadapter till Pajen. Eftersom det är din mor tycker jag du ska bygga lådan själv av antingen lego, balsaträ, kartong eller så 3d-printar du en.
Just det. RPi4 behöver en HDMI-adapter också. Allt finns hos Kjelle.
Vill du leverera Godset på sticka kan du ta vilken SD-kortsstorlek du vill.
Jag kör själv en Rpi3 (har fullstor HDMI) med LibreElec och Kodi på, fungerar klockrent med TV fjärrkontrollen, men jag har även ett trådlöst tangentbord med trackball till den, för vem fan orkar skriva in saker genom att dutta runt med fjärren på ett virtuellt tangentord?)
Men, det är ingen lösning för någons mamma...
Min mamma skulle aldrig använda den, den är för komplicerad för 90% av min generation också, och den är 90% för komplicerad för mig också, jag hatar att böka med den, när den fungerar är den bra...
Mina föräldrar har en Chromecast bakom TV'n, min far har lärt sig använda den hyfsat, men så har han haft alla modeller av Telefoner och surfplattor som Samsung har sålt...
ÄppleTv påstås ju vara lättanvänt, om man vill ha den så som den kommer ur boxen. (som alla Apple prylar)
Jag har aldrig använt en.
Men måste man jailbreaka den och tjafsa för att få den att göra det man vill så faller även den bort.