Konvertera bakbromsen till vajer och göra egen bromsvajer

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Sitter och funderar på hur det kommer att bli med bakbromsen på mitt cafebygge om man flyttar fotpinnarna bakåt. Har redan inhandlat såna här fotpinnar http://www.ebay.com/itm/TEC-Univers...816345?hash=item41b7d138d9:g:-zEAAOSwFV9Xxrp3 och har sen talat med den lokala mekaniska verkstaden om att laserskära till nya fästplattor till fotpinnarna. Det som verkar osäkert är om man kan ha en stång mellan pedalen och bakbromsen eller om det hela måste byggas om till vajer.

Om man måste bygga om till vajer var köper man då vajer, höljen, hylsor och sånt av lite kraftigare dimmension? 1.5 mm vajer verkar man ju kunna köpa lite var som helst men det känns ut som att man vill ha kraftigare än så till en fotbroms. Basmotor verkar i alla fall ha 2.2 mm grov vajer men då på 7.5 m längd vilket säkert skulle räcka till en hel livstid och lite till om man ska göra en bromsvajer, nån som säljer vajer i grövre dimensioner på metervara?

Nån som har tips på hur man brukar göra infästningarna mot armen i bromsskölden och i pedalen då man konverterar från stag till vajer? Har lite egna idéer på hur man kan lösa det hela men tar gärna i mot tips på hur andra gjort.

Det är ju bromsar det rör sig om så man vill ju att det ska hålla och bli ordentligt.

Tack, då blir det nog att beställa vajer från bikeline om jag behöver konvertera.

Säljer swedol och hydroscand vajer? Bakbromsen på min hoj är ju av gammaldags mekanisk trumbroms inte hydraulisk som på modernare maskiner.

Tar som sagt även gärna tips på hur man konverterar från stag till vajer. Det som främst är intressant är infästningen av vajer i bakhjul och bromspedal. Har googlat en del men ofta är det svårt att se detaljerna runt bakbromsen på de bilder jag hittat.

Wire på meter säljer varenda bygghandel från 2-10mm. Att lösa infästning vid ändar så finns grova presskabelskor som du antingen löder eller pressar..

Press har varenda elektriker troligen i service bilen. Annars har biltema billig att sköta med hammare.

Wire finns på Swedol i olika tjocklekar. Problemet är att hitta wirehölje till wiren. Om wirehölje behövs.

Men om man ska få till en bromsvajer så behövs ju också vajerhölje och det finns väl inte i bygghandeln?

Håller det verkligen med pressade kabelskor i en bromsvajer? Vet vilken typ av kraftiga kabelskor du menar men för mig känns det så där.

Då det gäller infästningar i vajern tänker jag mig M6 gängstång som man borrar ett hål i centurm på stången genom den så litet att vajern precis går genom, sen trär man på höljt och justeskruvar och sånt och sen löder man ihop det hela med gängstängerna placerade innanför mässingnipplar i ändarna. Sen bör man kunna skruva fast vajern direkt i bakbromsen och i pedalen med hjälp av en M6 gaffellänk. Vet inte vad ni tror om denna lösning?

En tumregel kan vara classic racing reglementet:
"Fram min. 1,75 mm, bak min. 2,5 mm. Lödda nipplar, ej skruvade."

Det verkar ju vettigt att följa classic racing reglementet med min 2.5 mm diameter bak, lödda nipplar blir det i vilket fall som helst, vågar inte lita på skruvat eller pressat.

Som jag skrivit tidigare så tänker jag försöka få till M6 gängor i änden på vajern men det får bli "lösa bitar" av gängstång eller avkapade bultar med genomgående hål och sen mässingnipplar som löds fast bakom dessa gängor. Tror det är bättre med lösa mässingnipplar för att få till en tillförlitlig lödning än att försöka löda ihop vajern direkt med en stålbult. Känns också lite osäkert med att gänga M6 direkt i en mässingstång då mässingen ju är ganska mjuk.

Det stämmer ju att Puch hade vajer, hade ne Montana som 15-åring, kommer nu även ihåg att Monark Monarscoot har vajer då en sån som avstannat i renoveringen för 15 år sen. Om jag minns rätt har den vajern gänga i bakänden, kanske hade fler MCB bromsvajer bak, får kolla vidare om man kan hitta nån bromsvajer till MCB som kan vara ett alternativ.

Har kollat på dessa sidor men har inte hittat nån vajer eller nippel där man får gänga i änden av vajern. Nån som kan vad såna här universal vajrar, ändhylsor, lödnipplar heter på engelska? På eBay finns ju det mesta så det borde väl finnas grejer där med.

okej, jag tänkte närmast på att göra om bromsarmen till att använda klyvnippel som det är på mopederna :tummenupp
klyvnippel.jpg

På båtsidan kallas en gängad vajerända för gängterminal (threaded terminal på engelska) men de är nog gjorda för lite grövre vajer(?)

På min CB250 har jag wire men på min CB350 har jag en pinne. Båda har rearsets. Inte vackert med pinne, blir ju ganska snett, men det funkar ändå Ok. Blir ju en del jobb att få till fästena för wirehylsan.

Hade lite funderingar på att kolla in bromsvajer från släp eller bil, då vet man att man kan kolla in Volvo 240.

Kan jag ha pinne mellan pedalen och bromsarmen så kommer jag att ha det även om det blir fulare med pinne men jag är tveksam till att det kommer att gå med pinne. Då det gäller vajerfästen så är det väl knepigast vid bakhjulet, man måste ju göra ett fäste för vajern på svingen eller staget som håller bromsskölden, vid pedalen är det ju enklare då man kan svetsa eller skruva fast fästet till vajern på fästplattan till fotpinnen då dessa plattor kommer att nytillverkas. Tar gärna i mot tips på hur andra gjort sina fästen för vajern, främst vid bakhjulet.

Jag har konverterat från stång till vajer på min R75a
View attachment 434827

Det är nåt liknande jag tänker mig då det gäller fästen för vajern. Hur har du löst fästet i pedalen är det en bult med hål och sen vajen genom håetl och sen mutter och bricka så vajer kläms fast? Jag är inne på att använda lödda nipplar på vajern då det känns lite så där med skruvad vajer.

Har mycket tid för fundering då man firar jul och nyår på annan ort. Undra hur det skulle funka att inte fästa höljet till bakre vajeränden på fästplattan för fotpinnen och inte på svingen, tänker göra plattan ganska lång så den kommer att agera ljuddämparfäste och att det även finns möjlighet att skruva på passagerarfotpinnar om man skulle vilja ha det. Vajern kommer väl att slacka lite då bakänden fjädrar men det borde ju ändå bli samma effekt som med staget, eller tänker jag galet?

Är inne på att åka till glasmästaren och få en spillbit nylon eller lexan och göra en mall av fästplattan i plast för att se att allt blir rätt med fotpinneplacering, bromsvajerfästen och fästet av ljuddämparen innan man ska låta laserskära fästplattora i järn.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick