Konvertera drivpaket gsx1100, 630 -> 530

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Om man vill konvertera från 630 kedja och drev till 530. Vilka drev passar, finns det specifikt för den eller kan man ta från någon annan modell? Har konsulterat google men hittar inget bra svar. Känner att det finns en bred kunskapsbas om gsx1100 och Katana här. Hojen är en gsx1100es från 1984.

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
har för mig jag körde med busa fram , bak har jag en Yamaha fälg , kan kolla mer specifikt senare på dygnet :)

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Om jag nu fattat det här rätt, så finns inte någon färdig konvertering till ES:en, däremot lite "framtadget a vissa" drev. Bl a så verkar ju det finnas till Katanan
Om man kikar tex på JT´s drev så...verkar bakdrevet heta JTR818 i 630 drev.
Kikar man på 530 dreven så hittar man ett drev som heter JTR816

Dessa verkar ha precis samma mått....

jtr818.jpg

jtr816.jpg

Framdrevet blir lite mer problem med:
I 630 version verka den heta JTF518
Kikar man på ett 530 drev å finns det ett drev som har exakt samma mått JTF513 Dock skiljer det på en punkt, 530 drevet monteringshålet på ett annat sätt.(jf måttn 15mm kontra 42mm p bild)

jtf518.jpg

jtf513.jpg

Dock så hittar man lite JFT513 drev med lite märkliga extrahål som inte torde finnas där?!? Kanske går att borra eget?

$_1.JPG

Hursom helst, dreven är annars relativt billiga, cirka 350 spänn för både fram o bak

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Tackar och bockar, precis en sådan jämförelse jag eftersökte :tummenupp

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Framdrev kan du köpa från gamla kawor. Ta med dig ditt gamla framdrev så att du kan jämföra splineshålet och åk till en kawa dealer. Jag gjorde det för 20 år sedan när jag konverterade min katana till 530. om jag minns rätt köpte jag ett drev till kawa 650.

Jag såg reklam häromdagen om ett färdigt paket med 530 till GSX. Komer inte ihåg var bara :(

Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
De där småhålen i drevet har jag aldrig använt mig av, skit i dem.

I England finns det gott om konverteringssatser om man söker lite.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Framdrev kan du köpa från gamla kawor. Ta med dig ditt gamla framdrev så att du kan jämföra splineshålet och åk till en kawa dealer. Jag gjorde det för 20 år sedan när jag konverterade min katana till 530. om jag minns rätt köpte jag ett drev till kawa 650.

Jag såg reklam häromdagen om ett färdigt paket med 530 till GSX. Komer inte ihåg var bara :(

630 drevet(bild ovan) JTR818 delas med Kawasaki(även 650) så man är väl tillbaka till ruta ett igen?

De där småhålen i drevet har jag aldrig använt mig av, skit i dem.

I England finns det gott om konverteringssatser om man söker lite.

Ahaaa, alltså drevet sitter med en centrumbult. Det där lilla hålet som ska finnas, är det nån slags låsning för bricka?

Biker66

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Original sitter det en klump med en stor bricka med gummipackning el dyl. Den struntar jag i.
Inifrån och ut sitter det på min hoj: Rördistans, drev, låsbricka, mutter.

Låsbrickan sitter i splinesen och låser genom att vika upp en flik mot muttern.
Inget behov av hål i drevet.
Muttern har jag slipat ner för att kunna montera det offsettade drevet längre ut på axeln pga bredare bakhjul.

Biker66

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nädå, funkar fint !

Det är bara mutterns överhäng över splinesen jag slipat ner en bit, gängdelen är orörd :)

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Drev enligt VS bilder är beställda och det dök upp tabeller på Ava där de stod alla modeller som de passade där även gsx fanns med och Kawa som nämnt ovan. Tack för alla tips! Sporthoj levererar info när man behöver :tummenupp

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!