Konvertera DVD till Mpeg

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Vilket program kan man använda när man vill konvertera en DVD film till mpeg format?

mmm

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
suck...
Varför mpeg??

Avi format blir ju mycket mindre, skulle rekommendera det om det inte finns ett bra skäl för mpeg.

Aja, här har du en länk till ett program som gör vad du vill flaskmpeg .

Lycka till! :hej

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
mmm skrev:
Varför mpeg??

Avi format blir ju mycket mindre, skulle rekommendera det om det inte finns ett bra skäl för mpeg.

Lycka till! :hej
Troligtvis är det så att han vill konvertera till mpeg 2 (svcd), eller har jag fel i det Slayer? :)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Spiken skrev:
Troligtvis är det så att han vill konvertera till mpeg 2 (svcd), eller har jag fel i det Slayer? :)

Gör om till SVCD "mpeg", jag hatar AVI, vet ej varför men jag har fått för mig att hata AVI, känns som att det inte blir lika bra kvalla på en AVI film som det kan bli på 3 SVCD. Men jag har säkert fel, men det är nog bara en mental inställning jag har

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Testa Dvdx 2,2, Jag har fått bra resultat med det!
Har sett några bra filmer med Xvid, men tycker om Svcd bättre!

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
"Troligtvis är det så att han vill konvertera till mpeg 2 (svcd), eller har jag fel i det Slayer?"

Faktum är att min tanke är att kunna få ett fil format som jag kan importera i premiere. Så både AVI och mpeg funkar.
Fast nu när du nämner det så kan det vara trevligt att kunna konvertera till mpeg2.

"Varför mpeg??

Lycka till!"

När jag har redigerat en film i premiere och exporterar den till en avi-fil blir den hyvvsat stor. Dryga 3 minuter blir c:a 0,7 GB.
Jag kan inte fatta det, men det blir så.

Tack så mycket för tipset på programmet skall ladda hem och testa!

"Testa Dvdx 2,2, Jag har fått bra resultat med det!
Har sett några bra filmer med Xvid, men tycker om Svcd bättre!"

Tack för det tipset också. Skall testa det!

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Slayer skrev:
När jag har redigerat en film i premiere och exporterar den till en avi-fil blir den hyvvsat stor. Dryga 3 minuter blir c:a 0,7 GB.
Jag kan inte fatta det, men det blir så.
När du exporterar från Premiere så är inte filmen komprimerad. Jag komprimerar med VirtualDub efter jag redigerat klart i Premiere. Jag skrev hur i en annan tråd.

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Zormin skrev:
När du exporterar från Premiere så är inte filmen komprimerad. Jag komprimerar med VirtualDub efter jag redigerat klart i Premiere. Jag skrev hur i en annan tråd.

Kanon! :tummenupp

Men hur mycket förlorar man i kvalitet?

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Slayer skrev:
Kanon! :tummenupp

Men hur mycket förlorar man i kvalitet?
Ska du ta ut bilden på en TV så märker du knappt någon skillnad om du kör DivX med en bitrate på ca 1200 bit/s. Men du får väl prova dig fram lite tills du fått en film som du tycker har ett bra förhållande mellan storlek och kvalitet.

Har du filmat med en DV-kamera så lägg till ett deinterlace-filter (tex Discard field 1) i VirtualDub så slipper du alla fula streck som blir. Filmen blir både bättre kvalitetsmässigt sett och tar mindre plats eftersom DivX codecen slipper kämpa med strecken när den komprimerar.

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Zormin skrev:
Ska du ta ut bilden på en TV så märker du knappt någon skillnad om du kör DivX med en bitrate på ca 1200 bit/s. Men du får väl prova dig fram lite tills du fått en film som du tycker har ett bra förhållande mellan storlek och kvalitet.

Har du filmat med en DV-kamera så lägg till ett deinterlace-filter (tex Discard field 1) i VirtualDub så slipper du alla fula streck som blir. Filmen blir både bättre kvalitetsmässigt sett och tar mindre plats eftersom DivX codecen slipper kämpa med strecken när den komprimerar.

Det låter mycket bra!

Jag skall testa lite i kväll.

Tack för tipsen!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ni har missat bästa tipset, att göra dom spelbara i vanliga dvd-spelare. VCD är visserligen mkt sämre format än divx och allt vad det heter, men man slipper den helt sjuka bildkvalitetssänkningen som sker när grafikkortet gör om signalen till RGB.

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
berggren_martin skrev:
...men man slipper den helt sjuka bildkvalitetssänkningen som sker när grafikkortet gör om signalen till RGB.
Öhhh...?

Kvalitetsförlusten som blir iom grafikkortets omvandling är av förvinnande liten betydelse jämfört med betydelsen av att välja rätt codec, upplösning och bitrate när man komprimerar film.

Men för att slippa "den helt sjuka bildkvalitetssänkningen" helt kan man ju alltid köra DVI till sin plasma-TV...som man förstås har.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Zormin skrev:
Öhhh...?

Kvalitetsförlusten som blir iom grafikkortets omvandling är av förvinnande liten betydelse jämfört med betydelsen av att välja rätt codec, upplösning och bitrate när man komprimerar film.

Men för att slippa "den helt sjuka bildkvalitetssänkningen" helt kan man ju alltid köra DVI till sin plasma-TV...som man förstås har.
Skärpning nu va :confused:
Har tvingats se på massor av filmer via olika kompisars TV-utgångar och blir lika irriterad varje gång. Jag vill inte se massa fyrkanter, skumma kontrasteffekter och matta färger. Jag vill se filmen... Och då ska vi inte prata om ljudet. Det som brukar kallas för "dvd-kvalitet" håller ljud- och bildmässigt i allra allra bästa fall vhs-standard när det körs ut på tv:n.

Nä, riktig dvd är det enda rätta. 6-kanaligt ljud och överlägsen bild.

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
berggren_martin skrev:
Skärpning nu va :confused:
Har tvingats se på massor av filmer via olika kompisars TV-utgångar och blir lika irriterad varje gång. Jag vill inte se massa fyrkanter, skumma kontrasteffekter och matta färger. Jag vill se filmen... Och då ska vi inte prata om ljudet. Det som brukar kallas för "dvd-kvalitet" håller ljud- och bildmässigt i allra allra bästa fall vhs-standard när det körs ut på tv:n.

Nä, riktig dvd är det enda rätta. 6-kanaligt ljud och överlägsen bild.
Skärpning??? Du ska nog kolla upp fakta lite innan du häver ur dig saker. Fyrkanterna, kontrasten och färgerna beror på komprimeringen, inget annat. De filmer man laddar hem är kass jämfört mot en riktigt DVD. Det vore väl skam annars eftersom de är runt en tiondel så stora.

Att klanka ner på grafikkortets omvandling som du gjorde är ungefär som att säga att en dragsterbil är ljusår snabbare på kvartsmilen än alla andra bara för att den är vaxad. Jag håller med dig om att grafikkortets ovandling gör skillnad, dock är den lika försumbar som vax på en dragster i detta sammanhanget.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Zormin skrev:
Skärpning??? Du ska nog kolla upp fakta lite innan du häver ur dig saker. Fyrkanterna, kontrasten och färgerna beror på komprimeringen, inget annat. De filmer man laddar hem är kass jämfört mot en riktigt DVD. Det vore väl skam annars eftersom de är runt en tiondel så stora.

Att klanka ner på grafikkortets omvandling som du gjorde är ungefär som att säga att en dragsterbil är ljusår snabbare på kvartsmilen än alla andra bara för att den är vaxad. Jag håller med dig om att grafikkortets ovandling gör skillnad, dock är den lika försumbar som vax på en dragster i detta sammanhanget.
Jag utgår bara från egna erfarenheter. Filmerna kan se bra ut på dataskärmen, men så fort de körs ut på tv:n blir det alltid samma sak... Men funkar det för dig, så visst. Vad har du för grafikkort?

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Vad har du för grafikkort?

Jag kör med ett GeForce4 Ti 4200, 128mb & jag märker ingen större skillnad på kvalite, tycker det blir bra bild från datorn till tv:n.
Sen har man ju sett riktigt dåliga filmer som är inspelade från biosalonger (oftast Divx/Avi) & då är dom ju dåliga från början!

Om man rippar Dvd till Mpeg2 ,så får man riktigt bra kvalite, iallafall med Dvdx 2,2 :tummenupp

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
R1 Uffe skrev:
Gör om till SVCD "mpeg", jag hatar AVI, vet ej varför men jag har fått för mig att hata AVI, känns som att det inte blir lika bra kvalla på en AVI film som det kan bli på 3 SVCD. Men jag har säkert fel, men det är nog bara en mental inställning jag har

Du måste ju jämföra vid samma bitrate. En DivX på 3 skivor har mycket bättre kvalitet än en SVCD på 3 skivor.

Originally berggren_martin Ni har missat bästa tipset, att göra dom spelbara i vanliga dvd-spelare. VCD är visserligen mkt sämre format än divx och allt vad det heter, men man slipper den helt sjuka bildkvalitetssänkningen som sker när grafikkortet gör om signalen till RGB.

Det går alldeles utmärkt att koppla VGA-utgången direkt till scart-ingången på sin TV, förutsatt att man kan ställa in frekvenserna och synksignalerna rätt på sitt grafikkort. På Matrox kort går detta att göra direkt ur kartongen, med andra vill det till mer trixande, men de flesta klarar detta.
Ger väldigt bra bildkvalitet. Där är det bara TV:ns egen upplösning som begränsar.

Kan ju vara lite jobbigt dock om man har datorn till annat än att spela film. Det blir lite jobbigare att skifta emellan.

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
berggren_martin skrev:
Jag utgår bara från egna erfarenheter. Filmerna kan se bra ut på dataskärmen, men så fort de körs ut på tv:n blir det alltid samma sak... Men funkar det för dig, så visst. Vad har du för grafikkort?
Jamen ... så länge du inte kör DVI till skärmen så omvandlas ju signalen till analog ändå. Kör man med gammal vanlig kabel till skärmen är det inte direkt nån skillnad på vad skärmen och TV:n får. Se Dumbos inlägg.

Det jag menar när jag säger att omvandlingen inte spelar någon roll är detta: Har man komprimerat en DVD-film så hårt att den går in på en CD-skiva är filmen i sig redan i så dålig kvalitet att omvandlingen till analog signal inte märks.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...