Jag gjorde ett väldigt enkelt schema i hopp om att det klarnar lite, på vänstra bilden använder man inte chassit som jord (-) utan man drar då separata jordkablar tex om blinkersen monteras i en plastkåpa. I höger bild använder man chassit som jord, man kan säga att i den skissen är chassit "minuskabeln" för det elektriska på hojen och i dina blinkers är fästbulten jord vilket då motsvarar en minuskabel och därför har du bara en kabel ut ur blinkersen vilken då är plus. Ofta kan man nog se en kombination av dessa två jordningar att man drar ihop en bunt jordkablar till en jordpunkt i chassit.
Varför jag tjatar om att mäta med multimeter så man vet vad som är plus och minus är att i vissa fall kan tex en lampa bli jordad både via en kabel och chassit, säg att du kastar om plus och minus till en lampa som sitter i en plastkåpa, lampa lyser och allt är frid och fröjd men så vill du tex flytta lampan och på den nya platsen får den kontakt med chassit då blir det kortslutning och i bästa fall så går en säkring annars så börjar det brinna nånstans.
Använder man LED måste man ha koll på plus och minus annars så lyser inte lysdioderna.
Obs det är ett väldigt simpelt schema bara för att se principen utan tändlås och blinkersrelä.
Edit, man skulle kunna säga att förtydliga det hela lite att den vita bakgrunden kan symbolisera det elektriskt ledande chassit som i detta fall är jord (-)