Yozzi
Stödhjul köpes!
Någon som testat koppla in sig mot hojen för att få ut data? Lite nyfiken, men det är dåligt med info tillgängligt för hojar. Finns det en motsvarighet till OBD2 till MC?
/Y
/Y
triple skrev:Fan, nu är allt anorlunda här på sporthoj...
Jo, jag har en tuneboy. Med den kan du få ur felkoder (samma som triumphhandlaren kan få ut). Jag har även tuneedit som är ett program som man kan gå in och ändra mappar med.
Man använder en OBDII-kontakt samma som på bilar, men hur stor del av OBDII som MC stöder idag vet jag inte... vad är det du vill veta?
triple skrev:varvtal, lambda och trottle possition + lite annat kan du få ut från trajan.
i OBDII kontakten är inte alla pinnar specade centalt. Så t.ex. på Volvo bilar sitter även CAN i OBD-kontakten.
Det som dom amerekanska miljömyndighetena specat är någon form av asynkron-seriell överföring, eventuellt med RS232 nivåer tror jag. Standard pinnarna är säkert samma i MC och bil.
Om du vill kan jag kolla exat vad som är vad, jag råkar jobba med att kåda motorstyr, även fast jag jobbar med lite större motorer...
Har du tänkt att bygga något kul eller?
stavgren skrev:Vad är vad? Ursäkta lite dumma frågor men är OBDII ett protokoll / interface? Vad är CAN?
LillOrvar skrev:CAN är ett bus-system för bilar, sparar kablage för styrning av bilens el-system.
Hade inte en aning om att det fanns ODBII för hojar.
man lär varje dag..
Nån som vet vilka hojar det sitter på?
LillOrvar skrev:På vissa nyare bilar kan man uppdatera flash-minnena (=trimma modernt) via ODBII kontakten.
Är det möjligt på hojar oxå?
Nån hoj som har flash-minne?
EDIT:
Ibland måste man ha lite koder oxå, men dessa brukar man kunna få tag i.....
Verkar som Tuneboy klarar det.
Bj.O.rn skrev:Control area net.. tror BMW var dom som drev på otvecklingen åt det hållet. två-tåtars-system.. vissa racerhojar har det åsså, fast speciellt kabelbesparande är det inte, inte många meter i alla fall. tror trippelnian har det mellan cpu å instrument vilket gör att man kan ta loss instrumentbrädan på under minuten.. huva..
använder förresten canbuss för å tanka ur loggern på Sköldens hoj, skaplig fart jämfört med RS232..
Borde finnas odb på lite äldre duccar (P7, P8 samt M1.6), eftersom cpu'n kommer från bilvärlden.. Den jag har (P8) satt bland annat i Ferarri F40, Lancia rallybilar samt några Ford/costworths..
detta innan flashdatorerna M1.5 som är hojspecifik eller den ännu mer kompakta M5.9 som än så länge är oknäckt.. Fast diagnostik finns förståss..
/B
triple skrev:Det är så coolt! Så fort man pratar om något kommer Björn och berättar hur det är på Ducce! Jag är impad!
Bj.O.rn skrev:Control area net.. tror BMW var dom som drev på otvecklingen åt det hållet. två-tåtars-system.. vissa racerhojar har det åsså, fast speciellt kabelbesparande är det inte, inte många meter i alla fall. tror trippelnian har det mellan cpu å instrument vilket gör att man kan ta loss instrumentbrädan på under minuten.. huva..
använder förresten canbuss för å tanka ur loggern på Sköldens hoj, skaplig fart jämfört med RS232..
Borde finnas odb på lite äldre duccar (P7, P8 samt M1.6), eftersom cpu'n kommer från bilvärlden.. Den jag har (P8) satt bland annat i Ferarri F40, Lancia rallybilar samt några Ford/costworths..
detta innan flashdatorerna M1.5 som är hojspecifik eller den ännu mer kompakta M5.9 som än så länge är oknäckt.. Fast diagnostik finns förståss..
/B
Bj.O.rn skrev:Anar jag ett uns av ironi eller tar jag fel?
/B
martan skrev:Värdelöst vetande: CAN-bussen utvecklades av Bosch! Nu vet ni!
/Martin
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |