Koppla dator till MC

Yozzi

Stödhjul köpes!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Långtbortistan
Hoj
-39, Puck Dakota
Någon som testat koppla in sig mot hojen för att få ut data? Lite nyfiken, men det är dåligt med info tillgängligt för hojar. Finns det en motsvarighet till OBD2 till MC?

/Y
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Fan, nu är allt anorlunda här på sporthoj...

Jo, jag har en tuneboy. Med den kan du få ur felkoder (samma som triumphhandlaren kan få ut). Jag har även tuneedit som är ett program som man kan gå in och ändra mappar med.

Man använder en OBDII-kontakt samma som på bilar, men hur stor del av OBDII som MC stöder idag vet jag inte... vad är det du vill veta?
 

Yozzi

Stödhjul köpes!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Långtbortistan
Hoj
-39, Puck Dakota
triple skrev:
Fan, nu är allt anorlunda här på sporthoj...

Jo, jag har en tuneboy. Med den kan du få ur felkoder (samma som triumphhandlaren kan få ut). Jag har även tuneedit som är ett program som man kan gå in och ändra mappar med.

Man använder en OBDII-kontakt samma som på bilar, men hur stor del av OBDII som MC stöder idag vet jag inte... vad är det du vill veta?

Vad jag undrar är just vilken information man kan få ut. Är det bara felkoder eller kan man dessutom få löpande statusrapporter? Vad är det isf man kan läsa ut.

Men är det samma kontaktstandard som på bilar så ska det inte vara några problem med att få ut data. Med lite tur använder de samma standard för data också.

/Y
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
varvtal, lambda och trottle possition + lite annat kan du få ut från trajan.
i OBDII kontakten är inte alla pinnar specade centalt. Så t.ex. på Volvo bilar sitter även CAN i OBD-kontakten.
Det som dom amerekanska miljömyndighetena specat är någon form av asynkron-seriell överföring, eventuellt med RS232 nivåer tror jag. Standard pinnarna är säkert samma i MC och bil.

Om du vill kan jag kolla exat vad som är vad, jag råkar jobba med att kåda motorstyr, även fast jag jobbar med lite större motorer... :fakta

Har du tänkt att bygga något kul eller?
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Vad är vad? Ursäkta lite dumma frågor men är OBDII ett protokoll / interface? Vad är CAN?
 

Yozzi

Stödhjul köpes!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Långtbortistan
Hoj
-39, Puck Dakota
triple skrev:
varvtal, lambda och trottle possition + lite annat kan du få ut från trajan.
i OBDII kontakten är inte alla pinnar specade centalt. Så t.ex. på Volvo bilar sitter även CAN i OBD-kontakten.
Det som dom amerekanska miljömyndighetena specat är någon form av asynkron-seriell överföring, eventuellt med RS232 nivåer tror jag. Standard pinnarna är säkert samma i MC och bil.

Om du vill kan jag kolla exat vad som är vad, jag råkar jobba med att kåda motorstyr, även fast jag jobbar med lite större motorer... :fakta

Har du tänkt att bygga något kul eller?

Allt du kan bidra med mottages tacksamt!!

Nja, jag har en iPaq som jag endera kan göra om till färddator för o lagra allt möjligt jag kan få ur hojen, eller använda som bokstöd.

Hade varit lite kul att kunna spara allt man kan komma över från hojen när man kör sin favoritsträcka. LAS är inte så utvecklat ännu, men en enkel funktion vore en knapp man trycker på när man passerar vissa fasta punkter. Inte exakt, men kul ändå :)

Problemet är att jag har noll koll på hur man läser analoga signaler. Får jag bara datat digitalt till comporten så är grejen biff. Har en parallell tråd om växelindikatorer där det också diskuteras utan att det jag primärt är ute efter omtalas.

/Y
 

Yozzi

Stödhjul köpes!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Långtbortistan
Hoj
-39, Puck Dakota
stavgren skrev:
Vad är vad? Ursäkta lite dumma frågor men är OBDII ett protokoll / interface? Vad är CAN?

OnBoard Diagnostics. Ett standardprotokoll för diagnostik som finns på i princip alla nyare bilar (mitten av nittiotalet, tror jag det började bli vanligt).

CAN är jag tyvärr inte bekant med.

/Y
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
LillOrvar skrev:
CAN är ett bus-system för bilar, sparar kablage för styrning av bilens el-system.

Hade inte en aning om att det fanns ODBII för hojar.

man lär varje dag.. :)

Nån som vet vilka hojar det sitter på?

Control area net.. tror BMW var dom som drev på otvecklingen åt det hållet. två-tåtars-system.. vissa racerhojar har det åsså, fast speciellt kabelbesparande är det inte, inte många meter i alla fall. tror trippelnian har det mellan cpu å instrument vilket gör att man kan ta loss instrumentbrädan på under minuten.. huva..

använder förresten canbuss för å tanka ur loggern på Sköldens hoj, skaplig fart jämfört med RS232..

Borde finnas odb på lite äldre duccar (P7, P8 samt M1.6), eftersom cpu'n kommer från bilvärlden.. Den jag har (P8) satt bland annat i Ferarri F40, Lancia rallybilar samt några Ford/costworths..

detta innan flashdatorerna M1.5 som är hojspecifik eller den ännu mer kompakta M5.9 som än så länge är oknäckt.. Fast diagnostik finns förståss..

/B
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
LillOrvar skrev:
På vissa nyare bilar kan man uppdatera flash-minnena (=trimma modernt) via ODBII kontakten.

Är det möjligt på hojar oxå?

Nån hoj som har flash-minne?

EDIT:

Ibland måste man ha lite koder oxå, men dessa brukar man kunna få tag i.....

Verkar som Tuneboy klarar det. :)

Jag gissar att typ alla har det, eftersom alla moderna microcontrollers har flash och det blir billigast så. Frågan är bara HUR man programmerar om dom...
(jag kan bara triumph)
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Bj.O.rn skrev:
Control area net.. tror BMW var dom som drev på otvecklingen åt det hållet. två-tåtars-system.. vissa racerhojar har det åsså, fast speciellt kabelbesparande är det inte, inte många meter i alla fall. tror trippelnian har det mellan cpu å instrument vilket gör att man kan ta loss instrumentbrädan på under minuten.. huva..

använder förresten canbuss för å tanka ur loggern på Sköldens hoj, skaplig fart jämfört med RS232..

Borde finnas odb på lite äldre duccar (P7, P8 samt M1.6), eftersom cpu'n kommer från bilvärlden.. Den jag har (P8) satt bland annat i Ferarri F40, Lancia rallybilar samt några Ford/costworths..

detta innan flashdatorerna M1.5 som är hojspecifik eller den ännu mer kompakta M5.9 som än så länge är oknäckt.. Fast diagnostik finns förståss..

/B

Det är så coolt! Så fort man pratar om något kommer Björn och berättar hur det är på Ducce! Jag är impad! :tummenupp

(det som är bra med CAN är att det är ett prioriterat nät. Så om jag skickar en signal med hög prioritet "släcker den ut" en lägre prioriterad signal. )
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
triple skrev:
Det är så coolt! Så fort man pratar om något kommer Björn och berättar hur det är på Ducce! Jag är impad! :tummenupp

Anar jag ett uns av ironi eller tar jag fel? :hej

Snubblade förresten över den här...

Diagnostikprogg för Marellidatorer.. för pc eller pda.. funderar på att skaffa mig ett, fast när jag mailade sist var pdaverisionen inte klar å nu har jag inte riktigt pengar till det...

http://www.technoresearch.com/

/B
 
Last edited:

martan

Posör, #2428
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 916, Ducati 998BP 1:9
Bj.O.rn skrev:
Control area net.. tror BMW var dom som drev på otvecklingen åt det hållet. två-tåtars-system.. vissa racerhojar har det åsså, fast speciellt kabelbesparande är det inte, inte många meter i alla fall. tror trippelnian har det mellan cpu å instrument vilket gör att man kan ta loss instrumentbrädan på under minuten.. huva..

använder förresten canbuss för å tanka ur loggern på Sköldens hoj, skaplig fart jämfört med RS232..

Borde finnas odb på lite äldre duccar (P7, P8 samt M1.6), eftersom cpu'n kommer från bilvärlden.. Den jag har (P8) satt bland annat i Ferarri F40, Lancia rallybilar samt några Ford/costworths..

detta innan flashdatorerna M1.5 som är hojspecifik eller den ännu mer kompakta M5.9 som än så länge är oknäckt.. Fast diagnostik finns förståss..

/B


Värdelöst vetande: CAN-bussen utvecklades av Bosch! Nu vet ni!

Trevliga tingestar för den i PIC-världen bevandrade:
http://www.microchip.com/download/lit/pline/picmicro/families/18fxx8/41168a.pdf

/Martin
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Bj.O.rn skrev:
Anar jag ett uns av ironi eller tar jag fel? :hej
/B

Jag måste bara svara även om in lägget är gammalt så måste jag bara säga att det INTE var ironi, även om det kanske lät så!



martan skrev:
Värdelöst vetande: CAN-bussen utvecklades av Bosch! Nu vet ni!

/Martin

Jag tror faktiskt att flera av dom tyska biltillverkarna gjorde det ihop med Bosch… även om Bosch väldigt gärna vill få det att verka var dom som gjorde det ensamma! (Jag är bara lite gnällig…)
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Kan utveckla litegrann

Har nu köpt hårdvarulås å programmvara från Technoresearch!!!

Koppar upp mig med en liten palm, (Vx i mitt fall)

Kan köra diagnostik å alla möjliga kula grejjor på nästan alla på motorcyklar förekommande Marellidatorer.. för mer info kolla på: http://www.technoresearch.com/PDA_MDSTOverview.htm

Tror jag ska testa på Skodan åsså (marelli där åsså)

/B
 

martan

Posör, #2428
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 916, Ducati 998BP 1:9
Här skriver jag en (1) rad och Björn hinner i alla fall att svara först,
Dessutom med något matnyttigt till skillnad från en annan! :D
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
När man på läkarorder inte får säga ett pip på minst en vecka så blir det lätt så.. en slags säkerhetsventil för intellektet kan man säga..

/B
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top