Koppla dioder, hur?

XT660SM

Ny medlem
Gick med
10 May 2013
Ort
Helsingborg
hej! hittade några dioder i mitt garage och blev lite sugen på att sätta någon på hojen och ge den lite ljus när det mörknar till.. ;)
Här är dioderna jag tänkte höra om,

http://www.diodhuset.se/diod-led-lampor-12-volt/diodlampa-12v-w5w?group=prod_prod_grp-s1/228

http://www.diodhuset.se/diod-led-lampor-12-volt/diodlampa-5xsmd-w5w?group=prod_prod_grp-s1/228

Är ingen mästare på elektronik så om någon vänlig själ kan berätta hur jag kopplar dom :)

Hojen jag vill sätta dom på är en Yamaha xt660x sm -07...
Ha det!
 
öööhhh, hur koppla---- plus på ena sidan och jord på andra sidan. och lyser den ej så skifta sida på plus och jord.
 
Eftersom det är dioder i standard glödlampssocklar spelar det säkert inger roll i hur du kopplar men gör det det, gör som Q_Ball_Racing säger.
 
Eftersom det är dioder i standard glödlampssocklar spelar det säkert inger roll i hur du kopplar men gör det det, gör som Q_Ball_Racing säger.

Ja att koppla + till + och - till - låter ju rimligt.. men vart hittar jag en + kabel som gör att inte dioden sprängs och en - kabel? :)
 
Är inte helt säker på hur du hade tänkt dig använda belysningen men....
Lär ju inte finnas nån kabel som göra att dom "sprängs". Lamporna är ju avsedda för tolv volt och det är ju tolv-volts system på hojen så varsågod att koppla från den sladd du tycker är lämplig.

Om du ska ha det som effektbelysning så är det väl lättast att dra ny kabel från batteriplus. Montera en strömbrytare på lämpligt ställe på vägen så du kan tända och släcka precis när du vill. Minus kan du dra till chassit eller tillbaka till minuspolen. Glöm inte att säkra av så nära batteriet som möjligt!
 
Kanske någon med kunskap inom området kan göra det åt dig!?
Risken är nog rätt stor att det uppstår andra problem om du själv försöker göra detta om du inte ens vet vad som är + och - kablar.
 
Du kanske ska försöka ta hjälp av någon som kan lite mer om el.... det kan liksom bli galet om du kopplar helt fel eller kopplar in den diodlampan på ett ställe den absolut inte ska anslutas till.
Just saying......för din egen skull..
 
Last edited:
Om du ska försöka själv!
Hämta en multimeter ställ in den på V likspänning
Kolla att den svarta kabeln sitter i uttaget som heter com.
Sätt den svarta mätproben till chassi.
Den röda mätproben kan du nu leta pluskablar med. Hittar du en minus får du inget utslag på mätaren.
I annat fall visar den nuvarande batterispänning. Dvs ca 12V.

Men jag instämmer med Isoiivari och Pricken i sak.
 
Ja, men tänk på att du kopplar in dioden parallellt med annan förbrukare så ändrar du kretsens totalresistans. Det kan sluta i tårar. S k "strömtjyvar" är nog det jävligaste man kan ha göra med när det ska felsökas.
 
Är inte helt säker på hur du hade tänkt dig använda belysningen men....
Lär ju inte finnas nån kabel som göra att dom "sprängs". Lamporna är ju avsedda för tolv volt och det är ju tolv-volts system på hojen så varsågod att koppla från den sladd du tycker är lämplig.

Om du ska ha det som effektbelysning så är det väl lättast att dra ny kabel från batteriplus. Montera en strömbrytare på lämpligt ställe på vägen så du kan tända och släcka precis när du vill. Minus kan du dra till chassit eller tillbaka till minuspolen. Glöm inte att säkra av så nära batteriet som möjligt!

De blåa är dioderna som jag satt dit, den gröna är + som jag kopplar till + pol på batteriet (det röda) och orangea är - som jag kopplar till chassit eller - pol på batteriet? Sen 1 säkring på + kabeln nära batteriet. Är detta rätt så fixar jag det ikväll? :)
http://http://tinypic.com/r/166c93q/5
 
Last edited:
Det där ser bra ut, glöm inte bort strömbrytaren bara, annars kommer dom lysa till batteriet tar slut.
 
35874 är väl rätt lämplig. (Fanns inge bild så kolla på 35873 samma design men annan storlek på säkringarna)
Knöka i nån säkring på 0,5 - 1A eller nått åt det hållet.
Vet inte hur temas säkringsutbud ser ut men dom borde väl ha nått i närheten.
 
Eftersom "diodkretsen" är ett helt egen krets lär det inte bli några konstigheter. Och rent elektriskt är minuspolen samma punkt som chassi.
Anledningen till att man kopplar till minus via chassit är att man slipper massa extra kabel och därmed sparar på pengar och vikt. Har ju ingen betydelse när man hobbymekare men för fabrikören är det viss skillnad i slutänden.
Förklara gärna om det är nått jag missar Pricken.

Jag tycker också att 35874 är smartare val eftersom det är en mer vanlig storlek även om den andra också är standard.

EDIT: Ja det räcker med ett lågt värde men räknade med att tema inte har lägre än 0,5A
Huvudsaken är att säkringen inte klarar mer ström än kablarna. för fam vill ju att säkringen ska gå sönder innan kablarna brinner upp.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top