Koppla el, spis

mikal

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Ort
Sverige
Hoj
.
Det ser ut som att du har fas, nolla och jord från uttaget.
Röd ska vara jord. (kolla alltid för säkerhets skull. Summra mot något som du vet är jorat)

Spisen verkar vara en trefas och eftersom du har fyra trådar i spiskabeln
så är även blå en faskabel och troligen inte nolla.
Alltså brun=fas, svart=fas, blå=fas.
Blå får användas som fasledare.

Spisar kan gå att bygla om så att du kan köra den på en fas.
Kolla i instruktionerna. Annars kan det finnas en liten lucka du kan skruva
bort på spisen där du kan bygla om den.
 
Last edited:

LazBoy

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda VTR 1000F Firestorm -98
mikal skrev:
Det ser ut som att du har fas, nolla och jord från uttaget.
Röd ska vara jord. (kolla alltid för säkerhets skull. Summra mot något som du vet är jorat)

Spisen verkar vara en trefas och eftersom du har fyra trådar i spiskabeln
så är även blå en faskabel och troligen inte nolla.
Alltså brun=fas, svart=fas, blå=fas.
Blå får användas som fasledare.

Spisar kan gå att bygla om så att du kan köra den på en fas.
Kolla i instruktionerna. Annars kan det finnas en liten lucka du kan skruva
bort på spisen där du kan bygla om den.

Sedär.. En som kunde. Då slapp jag hoppa in och leka besserwisser här.. :)
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Alex.J skrev:
Nej nej jag jordar med snablen :hihi
Har jag redan provat... funkade mindre bra :(

hair.jpg
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
LazBoy skrev:
Sedär.. En som kunde. Då slapp jag hoppa in och leka besserwisser här.. :)
Kolla igenom denna tråden.
Vem skulle meka bromsar efter en instruktion likt denna?
När röd är inblandad så ringer en varningsklocka hos dom flesta elektriker.
Röd kan i princip vara vad fan som helst, helt sjukt men sant.
Med tanke på bilderna så har jag mina misstankar om vad den är, men som sagt man chansar inte.
Spisar idag är i regel kopplade och avsedda för 2 faser och nolla. Men går mkt riktigt att koppla annorlunda efter behov.
Hur man kopplar avgör man utefter mätresultaten i uttaget.
Jag kan med 90% säkerhet säga att du har fas, nolla och skydsjord i ditt uttag.
Vilken tåt som är vilken får man som sagt mäta sig fram till.
Gör man fel så kan det innebära allt från rökt spis till inälvsgryta ala express.
Dom tamparna som sticker ut ur väggen är med största säkerhet säkrade 25amp.
Eller har jag fel?
Vad man även ska ha klart för sig när man pillar i elanläggningen är att man lägger ett jävulskt stort ansvar på sig själv. Händer ngt och ngn förolyckas så är det fan inget party längre. :gnissla
Det är en enorm skillnad i ansvar på att koppla detta och dra lite miniblink på biken.
//Tobbe
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
tobbeviking skrev:
Kolla igenom denna tråden.
Vem skulle meka bromsar efter en instruktion likt denna?
När röd är inblandad så ringer en varningsklocka hos dom flesta elektriker.
Röd kan i princip vara vad fan som helst, helt sjukt men sant.
Med tanke på bilderna så har jag mina misstankar om vad den är, men som sagt man chansar inte.
Spisar idag är i regel kopplade och avsedda för 2 faser och nolla. Men går mkt riktigt att koppla annorlunda efter behov.
Hur man kopplar avgör man utefter mätresultaten i uttaget.
Jag kan med 90% säkerhet säga att du har fas, nolla och skydsjord i ditt uttag.
Vilken tåt som är vilken får man som sagt mäta sig fram till.
Gör man fel så kan det innebära allt från rökt spis till inälvsgryta ala express.
Dom tamparna som sticker ut ur väggen är med största säkerhet säkrade 25amp.
Eller har jag fel?
Vad man även ska ha klart för sig när man pillar i elanläggningen är att man lägger ett jävulskt stort ansvar på sig själv. Händer ngt och ngn förolyckas så är det fan inget party längre. :gnissla
Det är en enorm skillnad i ansvar på att koppla detta och dra lite miniblink på biken.
//Tobbe
20A säkrade är dem.
Spisen kan jag offra för en dosa snus, den ska ändå slängas.
Och självklart går jag inte nära en kabel utan att strömmen är bruten.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
kaZmur skrev:
20A säkrade är dem.
Spisen kan jag offra för en dosa snus, den ska ändå slängas.
Och självklart går jag inte nära en kabel utan att strömmen är bruten.
Ja fel av mig 20A brukar det vara ja, så mkt för den trovärdigheten :gnissla
Men släng den då och skit i att pilla i dosan mer :D
Är den säkrad med en 20A så är det iaf inte mer än en fas fram i uttaget, men mät dig fram innan du fortsätter bingokopplingarna, kolla hur spisen ska vara kopplad. Men förstår du inte hur det ska vara innan du kopplar så lämna det till din naturasugne vän :hihi
//Tobbe
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
tobbeviking skrev:
Ja fel av mig 20A brukar det vara ja, så mkt för den trovärdigheten :gnissla
Men släng den då och skit i att pilla i dosan mer :D
Är den säkrad med en 20A så är det iaf inte mer än en fas fram i uttaget, men mät dig fram innan du fortsätter bingokopplingarna, kolla hur spisen ska vara kopplad. Men förstår du inte hur det ska vara innan du kopplar så lämna det till din naturasugne vän :hihi
//Tobbe
Hehe! Skulle ringa det lilla pervot idag men så gav ju självklart mobilen upp och jag har inte nummret i huvudet. Får hoppas han läser mitt PM snart ;)
 

crall_b

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2005
Ort
kungsbacka
Hoj
DM Brutale -04
Jag får hålla med tobbeviking här, hur fan tänker ni när ni helt uppenbart inte har en susning om vad ni pratar om?!? Alla som jobbar/jobbat som elektriker vet att det inte finns några som helst garantier för att dom följde färg kodningen förr (detta gäller nu med med alla jävla hobbyelektriker). Att sitta och säga att han har 3 fas/2fas/1fas är så in i helvete puckat!!! Det enda säkra och vettiga är att mäta med en spänningsprovare och se vad man har sedan se vad spisen kan kopplas in med, många spisar kan idag kopplas 1/2/3 fas men skall enligt mig göras av en som vet hur. Det finns en anledning att det är 3 års utbildning och flera års "lärlingstid", hemmapulare dör....

Vet ni inte så säg inget! i denna tråden är det uppenbart att många inte vet och det innebär livdfara!

//Crall
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
crall_b skrev:
Jag får hålla med tobbeviking här, hur fan tänker ni när ni helt uppenbart inte har en susning om vad ni pratar om?!? Alla som jobbar/jobbat som elektriker vet att det inte finns några som helst garantier för att dom följde färg kodningen förr (detta gäller nu med med alla jävla hobbyelektriker). Att sitta och säga att han har 3 fas/2fas/1fas är så in i helvete puckat!!! Det enda säkra och vettiga är att mäta med en spänningsprovare och se vad man har sedan se vad spisen kan kopplas in med, många spisar kan idag kopplas 1/2/3 fas men skall enligt mig göras av en som vet hur. Det finns en anledning att det är 3 års utbildning och flera års "lärlingstid", hemmapulare dör....

Vet ni inte så säg inget! i denna tråden är det uppenbart att många inte vet och det innebär livdfara!

//Crall
Jag gallrar svaren rätt friskt så det ska nog inte vara någon risk. Men det är bra med folk som vet vad de snackar om.
 

Friherren

Jävlar, vad vi kommer slå oss...
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Bokeslund i "De la casa de Ladrón"
Hoj
Yamaha YZF1000R -00
Ja, en bild säger mer än tusen ord.......och det verkar sh oxå göra! :)

Man vet juh inte säkert förän man har haft framme fluke:n och mätt....
Men i många gamla hus så var/är där sällan nolla framdraget.

Huromhelst, så instämmer jag med alla föregående talare och säger att det enda rätta i detta fallet är att mäta och få koll på läget! Muta din kompis med en kopp, en vetelängd och ett flak öl. Sånt brukar brukar gå hem hos elektronarbetare :tummenupp
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Harry Lonsdale skrev:
Man vet juh inte säkert förän man har haft framme fluke:n och mätt....
Men i många gamla hus så var/är där sällan nolla framdraget.
Avsaknad av nolla är 99% endast vid trefasmatning av spisen i gammla kåkar.
Är det tre tåtar ur väggen i 4kvadrat och säkrat 20A så är det en enfasmatning.
Med all respekt, detta vet man och förstår man efter ett antal år som yrkesaktiv elektriker. Man förstår även vikten av att ALDRIG ta ngt för givet.
Man kan inte ta ngt för givet, inte ens att gul/grön är skyddsjord.
Efter ett antal år på fältet så fattar man att folk inte har en susning om hur allvarligt och ansvarsfullt det är att gräva i elen själv utan "nödig kännedom" som föreskriften kallar det.
Det är ju ingen slump att vi yrkesaktiva ser vår spänningsprovare och annan mätutrustning som vår livförsäkring.
Att man bryter strömmen när man kopplar är ju självklart, men betyder det att det är ofarligt när man slår till strömmen igen?
Nja inte riktigt, kopplar man en skyddsjord fel så har man kanonbra spänning ut i chassit på spisen. Toppenbra, speciellt om man råkar hålla i diskbänken samtidigt som man ska slå på plattan för att kolla om det funkar.
I bästa fall får man sig en rejäl snyting och en tankeställare om vad fan man pysslar med. I värsta fall ligger man raklång på köksgolvet och singlar iväg mot sankte per.
En annan sak som är intressant är ju att om man är bostadsrättsinnehavare, då har man i regel anläggningsansvar.
Är det ngn som vet vad det ansvaret innebär?
//Tobbe
 

mikal

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Ort
Sverige
Hoj
.
tobbeviking skrev:
Avsaknad av nolla är 99% endast vid trefasmatning av spisen i gammla kåkar.
Är det tre tåtar ur väggen i 4kvadrat och säkrat 20A så är det en enfasmatning.
Med all respekt, detta vet man och förstår man efter ett antal år som yrkesaktiv elektriker. Man förstår även vikten av att ALDRIG ta ngt för givet.
Man kan inte ta ngt för givet, inte ens att gul/grön är skyddsjord.
Efter ett antal år på fältet så fattar man att folk inte har en susning om hur allvarligt och ansvarsfullt det är att gräva i elen själv utan "nödig kännedom" som föreskriften kallar det.
Det är ju ingen slump att vi yrkesaktiva ser vår spänningsprovare och annan mätutrustning som vår livförsäkring.
Att man bryter strömmen när man kopplar är ju självklart, men betyder det att det är ofarligt när man slår till strömmen igen?
Nja inte riktigt, kopplar man en skyddsjord fel så har man kanonbra spänning ut i chassit på spisen. Toppenbra, speciellt om man råkar hålla i diskbänken samtidigt som man ska slå på plattan för att kolla om det funkar.
I bästa fall får man sig en rejäl snyting och en tankeställare om vad fan man pysslar med. I värsta fall ligger man raklång på köksgolvet och singlar iväg mot sankte per.
En annan sak som är intressant är ju att om man är bostadsrättsinnehavare, då har man i regel anläggningsansvar.
Är det ngn som vet vad det ansvaret innebär?
//Tobbe

:tummenupp
 

Elgus

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
Xt550 och Ktm400EXC
Orca69 skrev:
Och kom på att om man slickar på två 230 faser samtidigt får man 400 volt i tungan och ny frisyr.

Frisyren ändras nog obetydligt. Men skulle det vara så att du slickar på 2 olika faser på en gång så får du rejäla bränskador i munnen.
Står du på ett blött golv under experimentet dör du.
Tar du ett rejält tag om vattenkranen samtidigt som du lutar dig med andra handen mot den feljordade spisen så drar du båda axlarna ur led samt sträcker sönder flertalet muskler i överkroppen, eventuellt dör du, beror lite på, har du tur så får spasmen får dej att släppa spisen, kranen släpper du inte!
En allmän missupfattning är att det kittlar om man får en stöt. det kittlar inte det gör ONT! Frisyrer påverkas endast av statisk elekticitet eller mycket hög spänning (50kilovolt och uppåt).
M.V.H
B.Visser
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Elgus skrev:
Frisyren ändras nog obetydligt. Men skulle det vara så att du slickar på 2 olika faser på en gång så får du rejäla bränskador i munnen.
Står du på ett blött golv under experimentet dör du.
Tar du ett rejält tag om vattenkranen samtidigt som du lutar dig med andra handen mot den feljordade spisen så drar du båda axlarna ur led samt sträcker sönder flertalet muskler i överkroppen, eventuellt dör du, beror lite på, har du tur så får spasmen får dej att släppa spisen, kranen släpper du inte!
En allmän missupfattning är att det kittlar om man får en stöt. det kittlar inte det gör ONT! Frisyrer påverkas endast av statisk elekticitet eller mycket hög spänning (50kilovolt och uppåt).
M.V.H
B.Visser
Därför ska inte amatörer koppla in spisar.

Inte elspisar iaf.

Koppla in gasspis istället. Då kan inget gå snett. :brynad
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Biturbo skrev:
Skit i sockerbiten. Tejpa ihop alla kablar och häll på vatten så är du säker på att alla de rätta kablarna har kontakt!

Lycka till!

(eller så ringer du en installatör)
Jag tycker detta var det bästa förslaget :tummenupp :banana :brinnerup





Esquire skrev:
Därför ska inte amatörer koppla in spisar.

Inte elspisar iaf.

Koppla in gasspis istället. Då kan inget gå snett. :brynad



en vedspis då?

nejfaan.. sotarn måste godkänna skorstenen..

Helvet, får man göra NÅNTING själv egentligen.. Tror återligen jag ska gå o lägga mig! klockan är snart 6 =(
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
HenRRik skrev:
en vedspis då?

nejfaan.. sotarn måste godkänna skorstenen..

Helvet, får man göra NÅNTING själv egentligen.. Tror återligen jag ska gå o lägga mig! klockan är snart 6 =(
Lösningen på hans problem heter spritkök. :fakta
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Elgus skrev:
Frisyren (...) mycket hög spänning (50kilovolt och uppåt).
M.V.H
B.Visser
I komedins värld ändras frisyren markant, och det var där inlägget bodde. I verkligheten har jag erfarenhet av vad som händer med ström i kroppen.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top