Koppla in Acewell mätare i R6 -03

RobinHolmström

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2009
Ort
Åkersberga
Hoj
Hojlös:O
Köpte en Acewell-3100 för någon månad sedan. Började koppla lite idag.
Jag har kopplat så den startar med nyckeln hittils.
Har dock 2 små problem.

Fråga 1:
Sensorn som ska sitta nere vid hjulet.. Vad skall denna kopplas till?
Finns inga kontakter från mätarn att ha den på.
Så den måste in i hojens elsystem på något vänster.

Fråga 2:
Rpmkabeln ska viras ett par varv runt första bästa tändkabel.
Funkar detta på 03:ans? Det är ju inga vanliga gammla tändkablar på dessa. Har virat runt kabeln men är inte säker på om det kommer funka eller inte. Någon som vet? Hojen är inte startklar en, så kan inte prova.
 
Last edited:

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej satte en strömtjuv på tändspolen i stället för att linda den runt tändkabeln på min gamla thunderace som jag hade en sån mätare på efter tips från han som säljer acewellmätarna. Det funkade klockrent.

Angående sensorn så ser du ju på kopplingsschemat du fick att den är kontakten med gröna och vita kabeln som används där.
 

RobinHolmström

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2009
Ort
Åkersberga
Hoj
Hojlös:O
Hej satte en strömtjuv på tändspolen i stället för att linda den runt tändkabeln på min gamla thunderace som jag hade en sån mätare på efter tips från han som säljer acewellmätarna. Det funkade klockrent.

Angående sensorn så ser du ju på kopplingsschemat du fick att den är kontakten med gröna och vita kabeln som används där.

Okej tack. Då vet jag ang ena frågan i allafall:)
Ang andra frågan, så är jag helt oduglig på att läsa kopplingsscheman. Så jag hajjade inte alls.

Om någon kunde förklara så vore det djupt tacksamt:Bugar
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
du kan oxå använda original hastighets givare som sitter i motorn. leta upp kabeln o nytja den. mycket smidigare. men jag monterade min givare på svinget och satte magneten på drevet. men det var endast för att min original givare saknades.

Vad gäller RPM signalen så hämtas den smidigast från - sidan på tändspolen. spelar ingen roll i från vilken spole. eller så kollar du om det finns en RPM utgång ifrån din tändbox.

Det med att vira en kabel runt tändkabeln funkar men ger många konstiga hoppande värden.
 

RobinHolmström

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2009
Ort
Åkersberga
Hoj
Hojlös:O
du kan oxå använda original hastighets givare som sitter i motorn. leta upp kabeln o nytja den. mycket smidigare. men jag monterade min givare på svinget och satte magneten på drevet. men det var endast för att min original givare saknades.

Vad gäller RPM signalen så hämtas den smidigast från - sidan på tändspolen. spelar ingen roll i från vilken spole. eller så kollar du om det finns en RPM utgång ifrån din tändbox.

Det med att vira en kabel runt tändkabeln funkar men ger många konstiga hoppande värden.

Ok. Lyckades koppla in allt idag. Men det där med att koppla till orginalsensorn värkar ju helbra! Någon som vet vart den sitter på R6 -03?
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag personligen rekommenderar ju att koppla in med givaren som följer med och magnetskruv i bromsskivan eller på bakdrevet. Slipper massa glädjemätare och om du skulle dreva om hojen så kommer inte hastighetsmätaren att påverkas av det.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top