Koppla in andra lyset på en VFR750 -97

mator

Kör hellre långsamt än fort... eller?
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Rönninge
Hoj
VFR750F -96
Hejsan !
Har sökt men inte funnit en tråd om detta.

På VFR750 har man två lysen, men det är bara det vänstra som lyser när man kör med halvljus.
Har under en tid gått och funderat på hur det skulle vara att även koppla in så det högra lyset också lyser på halvljuset. Man syns ju lite bättre på vägen då liksom.

Är det någon som har erfarenhet om hur slipningen på glaset är, kommer jag blända alla jag möter osv ... Jag har prövat att tända upp halvljuset och jag tycker att ljusbilden ligger mer framför däcket mot vad det vanliga halvljuset gör.

Jag kommer i så fall koppla in det halvljuset via ett relä som får styrström från den andra halvljuslampan. Strömen till det högra halvljuset tänkte jag säkra upp på samma säkring som går till klockan, dvs 10 amp.

Misstänker att det inte ligger helt inom lagens ram att göra på det här sättet. Men bländar man inte någon och bla bla bla .. osv borde det gå bra ...

Eller ???
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Jag gjorde det fast utan att gå via ett relä (förstod aldrig varför jag skulle göra det). En sladd från mittpolen på högerlyset, via en liten strömbrytare till mittpolen på vänsterlampan. Klart!
Har hållit i 4 säsonger.
Glaset är slipat för hel och halv även på vänstersidan. I USA tex är båda på vid halvljus. Vet inte om det är lagligt, men jag har besiktigat 2 gånger (och glömt att slå av) och det har gått bägge gångerna. Besiktningens ljuslägeskoll funkar bra på vänster åxå.

mator skrev:
Hejsan !
Har sökt men inte funnit en tråd om detta.

På VFR750 har man två lysen, men det är bara det vänstra som lyser när man kör med halvljus.
Har under en tid gått och funderat på hur det skulle vara att även koppla in så det högra lyset också lyser på halvljuset. Man syns ju lite bättre på vägen då liksom.

Är det någon som har erfarenhet om hur slipningen på glaset är, kommer jag blända alla jag möter osv ... Jag har prövat att tända upp halvljuset och jag tycker att ljusbilden ligger mer framför däcket mot vad det vanliga halvljuset gör.

Jag kommer i så fall koppla in det halvljuset via ett relä som får styrström från den andra halvljuslampan. Strömen till det högra halvljuset tänkte jag säkra upp på samma säkring som går till klockan, dvs 10 amp.

Misstänker att det inte ligger helt inom lagens ram att göra på det här sättet. Men bländar man inte någon och bla bla bla .. osv borde det gå bra ...

Eller ???
 

-=Daemon=-

Medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
VFR 750 & NX 650
Har kopplat in min lampa pss som U-joppe.

Enligt lagen får man ha båda lamporna inkopplade så länge de är rätt inställda :rolleyes: och avståndet mellan dem är mindre än 20(?)cm.

Kommer inte ihåg maxavståndet mellan lyktorna exakt, men det är godkänt på VFRen iaf :tummenupp
 

mator

Kör hellre långsamt än fort... eller?
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Rönninge
Hoj
VFR750F -96
Tack!
Blir glad att höra att det går bra att koppla in det andra lyset utan problem.

Jag hade tanken på att bara dra en kabel mellan lyserna. Dock varnade en kompis som är elektriker att den fanns en risk att bränna halvljusrelät om jag kopplade in båda på samma strömkabel.

Men det verkar ju fungera utan relä och annat tjafs.

Får se hur jag kopplar nu.

Tack för svaren
 

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZS 600
mator skrev:
Hejsan !
Har sökt men inte funnit en tråd om detta.

På VFR750 har man två lysen, men det är bara det vänstra som lyser när man kör med halvljus.
Har under en tid gått och funderat på hur det skulle vara att även koppla in så det högra lyset också lyser på halvljuset. Man syns ju lite bättre på vägen då liksom.

Är det någon som har erfarenhet om hur slipningen på glaset är, kommer jag blända alla jag möter osv ... Jag har prövat att tända upp halvljuset och jag tycker att ljusbilden ligger mer framför däcket mot vad det vanliga halvljuset gör.

Jag kommer i så fall koppla in det halvljuset via ett relä som får styrström från den andra halvljuslampan. Strömen till det högra halvljuset tänkte jag säkra upp på samma säkring som går till klockan, dvs 10 amp.

Misstänker att det inte ligger helt inom lagens ram att göra på det här sättet. Men bländar man inte någon och bla bla bla .. osv borde det gå bra ...

Eller ???
Här kan du se hur det görs på en fazer600. Kanske kan det överföras på vfr:en? http://homepage.ntlworld.com/whitem/Headlight Mod.pdf
Glömde skriva att det handlar om att hitta kabeln som redan finns klar i kopplingsdosan. Den finns säkert på vfr:en också. Där kopplar man in en kabel som dras fram till kontakten på det högra lyset.
 
Last edited:

Xorf

Medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Västervik
Hoj
Honda VFR750
Bättre sent än aldrig. Har själv funderat i samma banor som mator. Enligt kopplingschemat i Haynes handbok så finns det redan två reläer. Ett som driver bägge halvljusen och ett till bägge helljusen. Extra reläer blir därför bara överkurs. Koppla som U-joppe har gjort ifall du vill kunna slå av halvljuset i det högra vid besiktning.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top