Koppla in biltema-relä Hornet 600 2008

prestones

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2011
Hallå!
Tjejen har bytt till ledblinkers på hennes hoj och ska koppla in lastoberoende biltema-relä.
På nuvarande relät sitter det fyra kontakter och jag har försökt mäta fram vilken kabel som är vad men blir inte klok på det.

Någon som har erfarenhet av detta? En kabel ska bort och vilken är minus, plus respektive jord?

artikel-nummer på relät kan ju vara bra att ha, eller åtminstone vilka siffror som stiften på relät har.

30 är alltid plus ifrån batteri (via någon säkring).
86 ska vara jord om jag minns rätt.

var ett tag sen jag sysslade med relän tyvärr...

MVH Phille

Kollat elschemat till hennes hoj?
Det finns en viss risk att originalreläet på hennes hoj har andra uppgifter än blinkers.
Så är det på min sukka.
Så Biltema reläet 42-140 kopplade jag in själv.
- på Biltemareläet med sladd till - på batteriet
+ på Biltemareläet med sladd till en sladd som det kom spänning på när jag vred om nyckeln #
och med en säkring på tror jag 5A på den sladden (de drar < 1A men jag hade en 5A liggande)
UT på Biltema reläet med sladd till den sladd som gick från originalreläet till blinkersomkopplaren
Fick för att göra detta klippa av originalsladden (sladd originalrelä till blinkersomkopplare) och isolera den korta stumpen till originalreläet.

# Ursprungligen kopplade jag + på Biltemareläet direkt till + på batteriet med en sladd med säkring. Ingen bra idé för då kunde man med hojen parkerad och nyckeln ur (råka) peta till blinkersomkopplaren och så började den att blinka även om jag inte var på plats. Risk tömma batteriet.

Till sist, till min sukka visade någon här på SH senare att det fanns LED-relä gjort för att sitta i originalsockeln för ca 250kr på ebay.
Och det kanske det finns till Honda Hornet 600 2008, också.
Så jag googlade på
LED relais Honda Hornet 600 ebay
och det blev ju några länkar.....

Last edited:
Om det ser likadant ut som på min -98 med färgerna så ser det ut som följande.....
Grannen mätte upp och det har funkar klockrent.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick