Koppla in Biltemalampa ??

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Du kan koppla:

halvljus från hojen: 30
Helljus från hojen: 85
Jord: 86 (och sen vidare till jord på lampan)

Halvljus från lampan: 87a
Helljus från lampan: 87
Jord från lampan: 86
 

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Du kan koppla:

halvljus från hojen: 30
Helljus från hojen: 85
Jord: 86 (och sen vidare till jord på lampan)

Halvljus från lampan: 87a
Helljus från lampan: 87
Jord från lampan: 86

Kanon:tummenupp Funkade hel och halvljus hamnade rätt :)
Tack för hjälpen!!

Fast det var ju en sak :va Helljuset lyser svagare än halvljuset. Går det att fixa? Känns som jag är besvärlig nu:rodnar
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
säker att det lyser svagare? borde lysa ungefär lika starkt (55W vs 60W).

Skillnaden är ju att halvljus lyser ner på marken framför för att inte blända, medans helljus lyser rakt fram

annars kanske du råkat blanda ihop vilken tråd från lampan som är halv respektive hel-ljus ;)
 
Last edited:

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
säker att det lyser svagare? borde lysa ungefär lika starkt (55W vs 60W).

Skillnaden är ju att halvljus lyser ner på marken framför för att inte blända, medans helljus lyser rakt fram

annars kanske du råkat blanda ihop vilken tråd från lampan som är halv respektive hel-ljus ;)

Allt verkar rätt förutom att helljuset går ner till nästan hälften av styrkan.
Har provat att skifta hel/halvljussladdarna med. Dragit ur en i taget men inget blir rätt. Denna koppling
är det närmaste rätt jag kommer. Ingen katastrof iofs bara den går igenom besiktningen så är det lugnt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
du är helt säker att den du kopplat som jord från lampan verkligen är jord? När du har på helljuset glödet båda trådarn a i glödlampan eller bara den ena? (om det går att se)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Börja med att koppla blågul från hoj till reläet och från reläet (mittstiftet) till halvljuset på biltema lampan.
Funkar halvljuset då är du rätt på det.
Koppla sedan in spolen. Den ena röda till jord på hojen och den andra röda till rödgul på hojen.
Slår du på helljuset på hojen ska biltema halvljus slockna.
Koppla till sist in helljuset på biltema lampan till reläet blått på fotot.
Och håll tummarna hela tiden !
 

Bifogat

  • B.jpg
    B.jpg
    36.8 KB · Visningar: 73
  • relä 2B.jpg
    relä 2B.jpg
    40.3 KB · Visningar: 65

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
säker att det lyser svagare? borde lysa ungefär lika starkt (55W vs 60W).

Skillnaden är ju att halvljus lyser ner på marken framför för att inte blända, medans helljus lyser rakt fram

annars kanske du råkat blanda ihop vilken tråd från lampan som är halv respektive hel-ljus ;)

Ja drar jag ur helljussladden så slocknar inte halvljuset och när det är inkopplat så som du föreskrev så verkar det som båda trådarna lyser vilket förklarar det svaga ljuset då. |_| ser ju sockeln ut på själva lampan och den "undre" i mitten borde ju vara jord. Inte lätt att veta annars.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Och det kan du med hjälp av en multimeter/testpenna och ev. fyra s.k sockerbitar, göra såhär(läs till sista ordet innan du börjar):
1. Skruva fast de fyra kablar som sitter på bågen i varsin sockerbit.
2. Slå på tändningen och halvljuset.
3. Mät mellan tamparna och se var du har spänning. Bara för att förtydliga ifall du är helt novis, mät mellan tråd 1&2, 1&3, 1&4. Sedan mellan 2&3, 2&4 och slutligen mellan 3&4 där du har 12V el.motsv. är ditt halvljus.
4. Notera vilka tampar det var.
5. Slå om till helljus och upprepa steg 3.
6. Notera igen, kom ihåg att det gäller helljus denna gång.
7. Slå åter på halvljuset.
8. Koppla in BT-lampan i sockerbiten, två tampar åt gången i olika konstellationer tills halvljuset lyser i densamma.
9. Notera.
10. På med helljuset och upprepa.
11. Notera
12. Koppla ihop det riktigt, d.v.s utan sockerbit.
13. Prova funktionen
14. Ljustuta och kör!

Notera nu att detta är skrivet för lekfullt utforskande. Kan du bättre så är det väl rimligt att anta att de kablar som bär samma färg i originalkablaget är minus och de andra två är hel- respektive halvljustråden.

Frågor?
Kan omöjligt vara, ut i garaget bara! ;)

KANON! skönt med någon som kan skriva en simpel förklaring utan att vara dryg!
 

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Börja med att koppla blågul från hoj till reläet och från reläet (mittstiftet) till halvljuset på biltema lampan.
Funkar halvljuset då är du rätt på det.
Koppla sedan in spolen. Den ena röda till jord på hojen och den andra röda till rödgul på hojen.
Slår du på helljuset på hojen ska biltema halvljus slockna.
Koppla till sist in helljuset på biltema lampan till reläet blått på fotot.
Och håll tummarna hela tiden !

Det funkade bra med halvljuset, och när jag kopplade bägge jordarna till ena spolen och hojens rödsvart gick det som du sa. Men när jag kopplar in helljuset blir det svagare, svårt att se om bägge trådarna lyser. Ska byta lampa och se om det hjälper.
Verkar ju det är rätt kopplat nu.
 
Last edited:

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Kan nån av er PM:a ett tel nr så kan jag kanske ringa upp. Borde bli lättare nu när det närmar sig ;)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ja drar jag ur helljussladden så slocknar inte halvljuset och när det är inkopplat så som du föreskrev så verkar det som båda trådarna lyser vilket förklarar det svaga ljuset då. |_| ser ju sockeln ut på själva lampan och den "undre" i mitten borde ju vara jord. Inte lätt att veta annars.

Du ska inte ta för givet att jorden ska in på mittenstiftet. Jag tycker att det låter som om du blandat ihop trådarna. Skulle jag gissa så hade jag chansat på att jord ska anslutas på det högra stiftet, halvljus på mitten och helljus på det vänstra. (Om man håller kontakten så som du ritat den.)

Testa med det och återkom gärna med resultat. Och ge inte upp, det kan vara ett rent helvete med el, men det är riktigt skönt när man få ihop det. :tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Du har blandat ihop jord-tråden med halvljus-tråden.

Du har kopplat halvljus till jord,och jord till halvljus, och sen helljus till helljus. Då får du fenomenet att vid halvljus fungerar det normalt, fastän dte är tvärt om, fast märks inte, MEN när du slår på helljuset får strömmen åka genom både helljus-tråden och halvljus-tråden i glödlampan för att komma till jord.

Lösning: Byt plats på tråden från lampan du kopplat som halvljus med den du kopplat som jord.
 

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Du har blandat ihop jord-tråden med halvljus-tråden.

Du har kopplat halvljus till jord,och jord till halvljus, och sen helljus till helljus. Då får du fenomenet att vid halvljus fungerar det normalt, fastän dte är tvärt om, fast märks inte, MEN när du slår på helljuset får strömmen åka genom både helljus-tråden och halvljus-tråden i glödlampan för att komma till jord.

Lösning: Byt plats på tråden från lampan du kopplat som halvljus med den du kopplat som jord.

Japp där hade vi det :tummenupp Nu funkar det som det ska :crash

Och STORT tack alla som engagerat er i detta, så ska ett forum vara :rock:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top