Koppla in cigg-tändaruttag?

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Ett tips är att köpa en billig ciggladdare med usb (http://www.kjell.com/?item=31983&path=), plocka isär den och montera på lämpligt ställe (jag satte min brevid instrumenteringen).

Blir både mer lättåtkomligt och snyggare än cigguttag enligt mig, och nästan alla GPS/mobiltelefoner går att ladda via usb nuförtiden.

Jag kan slänga upp en bild hur jag löst det om någon är intresserad..

//Christian

Ja tack! :tummenupp
Skulle kunna lägga upp bilder på min lösning också... fast det skulle i så fall vara enbart pga underhållningsvärdet... Inte så snyggt, kan jag säga... men verkar funka! :D

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660r -05
Ett tips är att köpa en billig ciggladdare med usb (http://www.kjell.com/?item=31983&path=), plocka isär den och montera på lämpligt ställe (jag satte min brevid instrumenteringen).

Blir både mer lättåtkomligt och snyggare än cigguttag enligt mig, och nästan alla GPS/mobiltelefoner går att ladda via usb nuförtiden.

Jag kan slänga upp en bild hur jag löst det om någon är intresserad..

//Christian

Vet att det är en gammal tråd men aktuellt ämne för mig....
Hur kopplar du isär "pluggen"?

Har du en bild på hur man plockar isär och kopplar?

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag satt en ett cigguttag på hojen för att ha till Fartkameravarnaren men det glappade så mycket så jag fick köpa en trafo istället. Jag tog strömmen från Skyltbelysningen då jag inte har nån inkopplad.

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
2011 Speed Triple
Ska sätta ett 12v uttag inför norge resa, tänker även montera en knapp för av och på av uttaget. Lite osäker dock, säkringen innan knappen eller efter? Rent logiskt borde den sitta innan så nära batteriet som möjligt? eller är jag helt fel på det?

Thx

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jag satte in ett 12 v uttag på min MC. Uttaget är från Biltema. Fungerar perfekt. Ni kan se den på en något töntig men kanske pedagogik "film". http://www.youtube.com/watch?v=sWuwJ0ccD1k

Utmärkt film med teori- och praktikavsnitt med tydligt utpekande av alla väsentliga komponenter :D Det hade kanske gått att sätta säkringen före strömbrytaren för att säkra av även den och för att m.h.a. lampan i brytaren kunna se om säkringen är hel eller trasig.

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
2011 Speed Triple
Min tanke precis gällande säkringen, innan brytaren it is then. Det var efter jag sett filmen som jag började fundera lite. Nu måste jag bara fixa en pekpinne....

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Säkring så nära batteri som möjligt ja.
En sak flera missar här är att gps:fästet bör göras strömlöst när tändningen slås ifrån (eller med separat brytare) pga att det annars gärna korroderar i anslutningen mot gps:en när vatten kommer i dess närhet.
Inte första dagen och inte första veckan, men tids nog.
...och tro mig, det upptäcks vid sämsta möjliga tillfälle, tex när man letar mack eller hotell i Slovenien eller nåt...

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Min tanke precis gällande säkringen, innan brytaren it is then. Det var efter jag sett filmen som jag började fundera lite. Nu måste jag bara fixa en pekpinne....
xh

Op,Op, Op, op, det är ingen pekpinne, det är en stickpinne....:tungan Har haft det monterat enligt filmen några år nu. Fungerar fortfarande kanonbra, prövad i ösregn flera timmar utan problem

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Biltema har en förlängningskabel för 12v, har hane i ena änden, hona med lock i andra. Klippte hanen och skarva in i elsystemet, med en vattentät säkring så klart.

Koppla direkt på plus, utan brytning tändning, ja det kan korrodera, jag vet och har gjort den tabben tidigare.

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Jag tog en strömtjuv från positionsljuset och jordade i kåpfästet, ström bara när tändningen är på, enkelt å bra (givetvis säkring mellan)

Yalouque

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Hoj
Suzuki VX800
Ska besikta hojen 10 mil bort på måndag, och behöver GPS för att hitta. Kopplade in en vanlig billaddare, med kablar från plus och minus på laddaren till minus på batteriet och plus till skyltbelysningen. Ingen säkring förutom den i laddaren.

Är detta tillåtet? Eller ska jag koppla ur sladdarna innan den besiktas? Räcker det isf. att bara ta bort minuskabeln från batteriet?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati