Koppla in LED broms/pos?

UMUS

Utan Moms Utan Skatt
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 2007
Tjena!

Har en r1 2003 som jag har ändrat broms/pos lampan på till LED!
Har hittat 3 st trådar
1 Plus
1 Minus
1 som blir sluten och lyser när man trycker på bromsen...vilket är som det ska!
men problemet är att jah inte har en pos på "bromsen" om ni är med på vad jag menar?
Har 1 plus och 1 minus från lampan!


Det funkar som det ska när man kopplar in vanlig lampa...men tro fan att det inte funkar när LED lampan är inne!
provat lite med motstånd också...nån kanske kan peka åt vilken riktning jag ska!

:Bugar

Skumma är att det har funkat som det ska i 2 dagar...sen försvann den bara! Hjälp!
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Lånar tråden lite vill inte skapa en ny. Har fått hem min led baklykta. Nu undrar jag om jag måste köpa Blinkersrelä för led lyktan? Eller funkar original reläet lika bra ?
 

Bifogat

  • IMG_0206.jpg
    IMG_0206.jpg
    223.8 KB · Visningar: 77

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Lånar tråden lite vill inte skapa en ny. Har fått hem min led baklykta. Nu undrar jag om jag måste köpa Blinkersrelä för led lyktan? Eller funkar original reläet lika bra ?

Så länge det inte är några inbyggda blinkers i lampan behöver du inte bry dig... Är det det däremot lär du behöva koppla in motstånd alternativt byta till ett lastoberoende blinkersrelä.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
lampan är ny!
Bromsen funkar ju,men inte pos på samma lampa...
LED pajar inte så snabbt

Jag menar inte att led lampan har gjort sina timmar, taskig lödning eller något i den stilen. Eftersom den först funkade i två timmar. Och det funkar för dig med en vanlig lampa
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Har LEDlyktan inbyggt seriemotstånd ? Om inte, har du antagligen grillat den
 

UMUS

Utan Moms Utan Skatt
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 2007
Har inte det,dioderna funkar så dom e inte grillade än! Måste hitta nån spec om lampan för o se hur många watt den e på... Då blir det enklare och hitta rätt motstånd! Blir inte klok på den jvla lampan!
 

Arne Johansson

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Älvsjö
Hoj
00, Aprilia RS250
Har inte det,dioderna funkar så dom e inte grillade än! Måste hitta nån spec om lampan för o se hur många watt den e på... Då blir det enklare och hitta rätt motstånd! Blir inte klok på den jvla lampan!

Till vad ska du ha motstånd till?? är den inte gjord för 12V?
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Så länge det inte är några inbyggda blinkers i lampan behöver du inte bry dig... Är det det däremot lär du behöva koppla in motstånd alternativt byta till ett lastoberoende blinkersrelä.

Tack för svaret Persson. Jag Koppa ihop lampan idag, fast blinkersen lyste inte alls, bara lampan och bromsljuset funka. Så jag måste skaffa ett nytt blinkersrelä.

Ska blinkersen ändå inte fungera med original reläet?
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Har inte det,dioderna funkar så dom e inte grillade än! Måste hitta nån spec om lampan för o se hur många watt den e på... Då blir det enklare och hitta rätt motstånd! Blir inte klok på den jvla lampan!


Tack för svaret Persson. Jag Koppa ihop lampan idag, fast blinkersen lyste inte alls, bara lampan och bromsljuset funka. Så jag måste skaffa ett nytt blinkersrelä.

Ska blinkersen ändå inte fungera med original reläet?



Det är inte felvända poler då?
En glödlampa kan du vända + och - som du vill, nästan alla LED är polberoende.
 
Last edited:

danne021

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
CBR 600RR
Lånar tråden lite.

Har nyss köpt mig ett baklyse med integrerade blinkers från ebay, men det följde inte med nå kopplings schema. När man har tummen mitt i hand när det kommer til el bitarna så är detta inte det lättaste för mig.
Men det kommer 5st trådar från lyset, 2st gula lite längre, gissar att dom går till blinkers?
3st lite kortare, grön, röd och svart. Någon som vet hur dom skall kopplas ? Vilken av alla färger som är vad osv.

Detta är då till en cbr 600rr 2004.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Lånar tråden lite.

Har nyss köpt mig ett baklyse med integrerade blinkers från ebay, men det följde inte med nå kopplings schema. När man har tummen mitt i hand när det kommer til el bitarna så är detta inte det lättaste för mig.
Men det kommer 5st trådar från lyset, 2st gula lite längre, gissar att dom går till blinkers?
3st lite kortare, grön, röd och svart. Någon som vet hur dom skall kopplas ? Vilken av alla färger som är vad osv.

Detta är då till en cbr 600rr 2004.

skulle GISSA att svart är gemensam minus, sen gula till blinkers och grön/röd till positionsljus/bromsljus. Du kan ju prova dig fram, bara hålla svarta på minus-polen på batterit och sen testa de andra på + en och en
 

danne021

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
CBR 600RR
skulle GISSA att svart är gemensam minus, sen gula till blinkers och grön/röd till positionsljus/bromsljus. Du kan ju prova dig fram, bara hålla svarta på minus-polen på batterit och sen testa de andra på + en och en

Tack! Man kan inte ha sönder nått då ? haha
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Tack! Man kan inte ha sönder nått då ? haha

Ska inte vara nån större fara, Kopplar du baklänges lyser det bara inte ;) och kopplar du typ in en + och en - från lampan på + på batteriet så har du +12v på båda och ingen spänningsskillnad = ingen ström alls.


Så du kan testa ganska friskt utan att elda upp den, sålänge den har inbyggda förkopplingsmotstånd vilket den garanterat har om de uppgett att den fungerar med 12V.

Skulle väl vara om 2 trådar är ihopkopplade i lampan då, typ om de båda gula går till gemensam minuspunkt, och du kopplar ena på + och andra på -, men har mycket svårt att tro att det gjort nån sån skumm koppling. 99% säker att svart är gemensam minus och de andra går till varsin LED
 

danne021

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
CBR 600RR
Ska inte vara nån större fara, Kopplar du baklänges lyser det bara inte ;) och kopplar du typ in en + och en - från lampan på + på batteriet så har du +12v på båda och ingen spänningsskillnad = ingen ström alls.


Så du kan testa ganska friskt utan att elda upp den, sålänge den har inbyggda förkopplingsmotstånd vilket den garanterat har om de uppgett att den fungerar med 12V.

Skulle väl vara om 2 trådar är ihopkopplade i lampan då, typ om de båda gula går till gemensam minuspunkt, och du kopplar ena på + och andra på -, men har mycket svårt att tro att det gjort nån sån skumm koppling. 99% säker att svart är gemensam minus och de andra går till varsin LED

Testade idag med att sätta svarta på minus, sen röda på plus vilket genererade i position lyse, grön blev då broms ljus och gula blinkers då.
Tack för tipset !!

Nu återstår bara inkopplingen, nån som vet nån smart lösning då nuvarande kablar inte har samma färg. Ska jag klippa anslutningen till orginal bak ljus och se vilken färg som är vad när de gäller broms ljus och positions ljus ?
 
Nyheter
Nya R 1300 GS Adventure visad!

BMW R 1300 GS Adventure &#8...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Trollstigen avstängd

Trollstigen i Norge. Foto: ...

GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Top