"Koppla upp den bara..."

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Träna inte / visa upp dig inne i stan förrän du KAN köra på bakhjulet. En sak jag hatar är när folk kör på bakhjulet och det är dessa ryckiga och farliga uppvisningar som bara kan gå fel!
 

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
Swedie skrev:
Träna inte / visa upp dig inne i stan förrän du KAN köra på bakhjulet. En sak jag hatar är när folk kör på bakhjulet och det är dessa ryckiga och farliga uppvisningar som bara kan gå fel!

Precis, Ser bara irriterande ut :rolleyes:
 

granted79

Guest
Kevorkian skrev:
Kommer aldrig att vilja starta en wheelie i den farten :rolleyes:

Hmmmm, måste nog lära mig koppla upp den ändå.


det e då det e som skönast o ta upp den i 100.... :tummenupp
 

sandstream

Guest
Swedie skrev:
Träna inte / visa upp dig inne i stan förrän du KAN köra på bakhjulet. En sak jag hatar är när folk kör på bakhjulet och det är dessa ryckiga och farliga uppvisningar som bara kan gå fel!

Förstår vad du menar men även de som kan gör fel ibland...
 

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Centralt
Hoj
R1000
sandstream71 skrev:
Var ute i går kväll (fan vad kallt det var) och skulle prova det här med att koppla upp hojen enligt Swedies och andras förklaringar.

Det gick åt helvetet!

Hojen ryckte till som bara den och jag led av att höra kopplingen lida.
Provade flera gånger och det kändes bara helt fel (troligtvis pga talanglös förare)

Byte i stället taktik och tänkte att om den är svår att få upp med gasen på tvåan så kan man ju alltid testa att göra samma sak på ettan för att se vad som händer.

Sagt och gjort, i med ettan och lugn gas upp till ca 5-5.500 varv, av med gasen snabbt och sedan full gas igen. Voila! Framhjulet upp i luften och sedan ett förvånansvärt mjukt nedslag. WOW!

Gled sedan genom byn på diverse rakor och lyfte framhjulet, lycklig som en munk på ett nudist bad!

Nästa steg blir att få ut någon med en DV-kamera för att sedan kunna se hur högt upp man kommer (troligtvis pinsamt lågt) och därmed veta att man kan dra på mycket mer utan problem.

Återkommer när det är dags att lära sig växla!

Vi kan öva tillsammans då jag oxå suger på att wheela :banana
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Jag kör relativt :rolleyes: höga wheelisar o jag behöver aldrig använda fotbromsen... Eftersom motorbromsen e så effektiv!!!! Men tänk på att göra allt mjukt o försiktigt!!! det blir mkt mer kontrollerat om man e lugn på gasen. Bara smeka... :D


(kör gixxer 750-02)


.../Yoshi
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
DisqoBizkit skrev:
Skulle man kunna koppla upp en Honda 900 F2? provkörde en i dag, men den ville inte riktigt kändes det som, vad tror ni? ...
En Yamaha XJ750 -82 går att koppla upp på ettan. Trots ynka 82 hk, massa kilo och kardan.
En Suz GSX 1100 EF -84 går att koppla upp på ettan. Trots svenska jävla strypkammar (100 hk) och 265 kilo.
En Kaw Z1000 -82 går att koppla upp på ettan. Trots 245 kilo och endast 100 hk.
En Zundapp Combinett från -61 går att koppla upp trots gjuten ram och bara några pållar men man får ta i av satan!

Så din hoj går säkert att koppla upp. Men det går hårt åt koppling, låda med mer.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Zeb_Macahan skrev:
Ja, sen är det kul att kunna dra upp den i 180 med... jätteroligt... trean åsså gunga..

:D


//jaG


Det borde väl gå på 5:an -6:an med den där?

För övrigt så suger wheelies över 70km/h och under 80 graders vinkel. :hihi
 

-eW-

ja för fasen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
gsx600 -98
Sune Andersson körde på bakhjulet med Goldwing i helgen, iofs satt det 2 pers. till på hojen :3freak
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Borde gå utan problem, men då går det fort, ingen anledning tycker jag....

men testa kan man ju alltid.. :D

//jaG

Rigge skrev:
Det borde väl gå på 5:an -6:an med den där?

För övrigt så suger wheelies över 70km/h och under 80 graders vinkel. :hihi
 

LOVE2XLR8

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBR 600RR -05 och en rejsig Yamaha R6 -03
sandstream71 skrev:
Var ute i går kväll (fan vad kallt det var) och skulle prova det här med att koppla upp hojen enligt Swedies och andras förklaringar.

Det gick åt helvetet!

Hojen ryckte till som bara den och jag led av att höra kopplingen lida.
Provade flera gånger och det kändes bara helt fel (troligtvis pga talanglös förare)

Byte i stället taktik och tänkte att om den är svår att få upp med gasen på tvåan så kan man ju alltid testa att göra samma sak på ettan för att se vad som händer.

Sagt och gjort, i med ettan och lugn gas upp till ca 5-5.500 varv, av med gasen snabbt och sedan full gas igen. Voila! Framhjulet upp i luften och sedan ett förvånansvärt mjukt nedslag. WOW!

Gled sedan genom byn på diverse rakor och lyfte framhjulet, lycklig som en munk på ett nudist bad!

Nästa steg blir att få ut någon med en DV-kamera för att sedan kunna se hur högt upp man kommer (troligtvis pinsamt lågt) och därmed veta att man kan dra på mycket mer utan problem.

Återkommer när det är dags att lära sig växla!

Tja Sandstream!
Kan avslöja att jag precis som du inte är någon kung på det där med bakhjulsåkning. Har nyss köpt min första hoj och har hunnit träna ca 300mil :) Jag har iaf lärt mig att köra 2an ut på bakhjulet och jag kan vidarebefordra dom tips som jag fick när jag började träna för det var bra råd. Själv har jag en GSX600 -04 så det är nog kanske inte alltför stor skillnad mot din cykel. För att få upp de på 2an måste du nog precis som jag koppla för att det ska till. Så här gör iaf jag och det var ett ganska ofarligt sätt att lära sig på tror jag:
1. Ligg i 70-90km/h
2. Vrid på full gas eller nära på.
3. "Dutta" till på kopplingen precis bara så att du hör motorn rusa. (Din hastighet är nog 90-100 just då för cykeln ökar ganska snabbt på 2an i 70-80. Du ska inte dra in hela kopplingen utan bara någon centimeter.)
4. Framdäcket lyfter
Dom första gångerna kommer du precis som alla säger bli rädd och släppa gasen så däcket slår i utav helvete och du får whipplash-skador :) Sen när du fått in knicken lite efter några gånger så märker du snart att det är mkt lättare att köra på 2an istället för 1an och roligare också för 1an går bara till 120km/h typ. Körningen på 2an blir också lättare att kontrollera för det är inte så ryckigt.
Ta det lugnt i början bara och låt det ta sin tid att lära sig... Lycka till!
Jo en sak till, du ska nog ha lite värme i däcket och gör det inte när det är blött för annars kan du nog få uppleva att bakdäcket spinner och det är ganska otrevlig, framför allt om du inte är beredd :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top