koppla upp rettan

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
italiano
Hej! hur onyttigt är det igentligen för kopplingen att koppla upp hojen?, har nyss börjat med det då jag inte får upp han på tvån (skumt) alla andra som har rettor får ju det utan koppling. :( Är det på nått speciellt sätt man ska rycka eller vid nån speciell tidpunkt, just nu åker jag i typ 100 på tvåan, släpper gasen snabbt och gasar igen samtidigt som jag rycker som fan, men icke vill han gå upp mer än nåra cm. help me :Bugar

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
zx6rman skrev:
Hej! hur onyttigt är det igentligen för kopplingen att koppla upp hojen?, har nyss börjat med det då jag inte får upp han på tvån (skumt) alla andra som har rettor får ju det utan koppling. :( Är det på nått speciellt sätt man ska rycka eller vid nån speciell tidpunkt, just nu åker jag i typ 100 på tvåan, släpper gasen snabbt och gasar igen samtidigt som jag rycker som fan, men icke vill han gå upp mer än nåra cm. help me :Bugar

Koppla bara.... Kopplingslameller är en slitage/förbrukningsvara! Likaså är däck. Jag låter inte hojjen stå still bara för att däcken slits när jag kör den.

Skit i lamellerna...., se till att ha kul! Prioritera det!!! :D
RoLLERs lag kan du för övrigt implementera på mycket annat i livet!

P.s Jag kopplar hej villt, jämt och ständigt på 1'an, 2'an och 3'an.... Kopplingen höll i ändå 2.000 mil.... bara så du vet. Prixvärt va? D.s

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
italiano
:yoparty klart man ska ha kul, men vad kostar det att byta lamellerna å grejjer,. koppla på 1:an är väl ändå inte nödvändigt :) eller e de jag som har missat nåt skoj med kopplingen :hihi

RoLLER skrev:
Koppla bara.... Kopplingslameller är en slitage/förbrukningsvara! Likaså är däck. Jag låter inte hojjen stå still bara för att däcken slits när jag kör den.

Skit i lamellerna...., se till att ha kul! Prioritera det!!! :D
RoLLERs lag kan du för övrigt implementera på mycket annat i livet!

P.s Jag kopplar hej villt, jämt och ständigt på 1'an, 2'an och 3'an.... Kopplingen höll i ändå 2.000 mil.... bara så du vet. Prixvärt va? D.s

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
zx6rman skrev:
:yoparty klart man ska ha kul, men vad kostar det att byta lamellerna å grejjer,. koppla på 1:an är väl ändå inte nödvändigt :) eller e de jag som har missat nåt skoj med kopplingen :hihi

Det kostade 2.500:- Då ingick olja och oljefilter ca. 700:- Så själva koppling + arbete 1.800:-

Du har missat nåt skoj. :(

Vill du peta upp den när du kör ~5km/h så går det inte att bara gasa (nu kommer väl nån wienerwisser och börjar gapa om på/av metoden).

Jag anväder iaf kopplingen... ...dutt och vips så droppar man en bomb wheelie vart som helst framför stans alla tjejer i den heta sommarnatten
(gasar du upp den så blir det för hög fart för att wheelie på ett säkert sätt i stan).

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
BlueNote skrev:
Kopplingen, eller lamellern?

Den ingående utledaren i systemsats regulatorn.....

Va fan.... LAMMELERNA då!!! :arsele

Vad menar du med kopplingen.... sjävla kopplingshandtaget eller vaddå....
Eller hela tjofräset?

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Lameller är ju billiga att köpa och enkla att byta, iaf på en ninja :) Så då är det ju ingen ide att vara rädd om dom.

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
RoLLER skrev:
Jag anväder iaf kopplingen... ...dutt och vips så droppar man en bomb wheelie vart som helst framför stans alla tjejer i den heta sommarnatten
(gasar du upp den så blir det för hög fart för att wheelie på ett säkert sätt i stan).

du glömde.. de går fort när man kopplar upp den oxå :7peta men håller med dig, livets melodi är KOPPLA!! :kär

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
RoLLER skrev:
Vill du peta upp den när du kör ~5km/h så går det inte att bara gasa.

...dutt och vips så droppar man en bomb wheelie vart som helst framför stans alla tjejer i den heta sommarnatten.

Jag har inte vågat prova det. Jag vill också kunna viila från nästan stillastående... Men jag är rädd för att den ska lyfta för fort och över... :näsblod :död Det har jag inte råd med... :(

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Goffe skrev:
du glömde.. de går fort när man kopplar upp den oxå :7peta men håller med dig, livets melodi är KOPPLA!! :kär

Med höjden på din avatar så japps.... då måste man gasa.... Med höjden på MIN avatar.... nopps... då bromsar man ;)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Firefly skrev:
Jag har inte vågat prova det. Jag vill också kunna viila från nästan stillastående... Men jag är rädd för att den ska lyfta för fort och över... :näsblod :död Det har jag inte råd med... :(

Den gör inte det... den reser sig lugnt och fint. Ha inte alltför höga varv när du kopplar på 1'an bara.... börja försiktigt och öka succesivt så du får in känslan, sen så sitter den snart där. Probbet e att det e vingligt som fan (i sidled) när man wheelar i 5-30km/h

P.s Det e alltid en trygghet att ha foten på bromsen D.s

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
!

Lånar tråden lite!

Ingen som lyckats wheela med en Yamaha szr 660 ?
Vet att det finns nån kille i Sverige som stuntar med en szr men inte vad han heter eller så!
//D

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
RoLLER skrev:
Den gör inte det... den reser sig lugnt och fint. Ha inte alltför höga varv när du kopplar på 1'an bara.... börja försiktigt och öka succesivt så du får in känslan, sen så sitter den snart där. Probbet e att det e vingligt som fan (i sidled) när man wheelar i 5-30km/h

P.s Det e alltid en trygghet att ha foten på bromsen D.s
Ska man hålla ett varvtal, dutta till kopplingen och ha kvar på samma varvtal och sen öka efter den rest sig eller ska man varva upp samtidigt som man duttar kopplingen... Om du hajar vad jag menar...

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Hummsa... jag förstår prexist vad du menar. Har du börjat axxa lite lätt så räcker det med att du duttar till på kopplingen och sen följer upp med gasen tills du har rätt höjd. Puttrar du bara i 5-10km/h utan att axxa så måste du gasa till lite lätt och sen oxå följa upp med gasen. Om du förstår vad JAG menar :)

Firefly skrev:
Ska man hålla ett varvtal, dutta till kopplingen och ha kvar på samma varvtal och sen öka efter den rest sig eller ska man varva upp samtidigt som man duttar kopplingen... Om du hajar vad jag menar...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Slappa skrev:
Lånar tråden lite!

Ingen som lyckats wheela med en Yamaha szr 660 ?
Vet att det finns nån kille i Sverige som stuntar med en szr men inte vad han heter eller så!
//D
Kolla lite på www.wcx.nu.

"onewheeler" (även här på detta forumet) är en hejare på att hjula med sin SZR

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Men RÅÅÅLERR! Skit i kopplingen, knyck till ba´ så flyger den upp på 2;an också!

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
RoLLER skrev:
Hummsa... jag förstår prexist vad du menar. Har du börjat axxa lite lätt så räcker det med att du duttar till på kopplingen och sen följer upp med gasen tills du har rätt höjd. Puttrar du bara i 5-10km/h utan att axxa så måste du gasa till lite lätt och sen oxå följa upp med gasen. Om du förstår vad JAG menar :)
Jag tror det... Nu får det bara bli sol så jag får ge mig ut och prova...

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Teo skrev:
Men RÅÅÅLERR! Skit i kopplingen, knyck till ba´ så flyger den upp på 2;an också!

Jag min looser djävel har alltid haft probbs med att gasa upp den på 2'an =( Men eftersom man behärskar kopplingen och har dåligt tålamod så pallar man inte strula.... Du får dock gärna visa hur :)

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
RoLLER skrev:
Jag min looser djävel har alltid haft probbs med att gasa upp den på 2'an =( Men eftersom man behärskar kopplingen och har dåligt tålamod så pallar man inte strula.... Du får dock gärna visa hur :)
Jag ligger i ca 80km/h när jag gasar upp min i 2:an..Inga problem

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
zx6rman skrev:

Tror nästan att R1:an har den lättaste funktion att byta lammeller på, till 99% är det inget som kan gå fel. 7 nya lameller på yamaha Center kostar 1085 kr om jag minns rätt, 75 kr kostar den nya packningen

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa