koppla upp rettan

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
JonnyN skrev:
Jag ligger i ca 80km/h när jag gasar upp min i 2:an..Inga problem

Okie... ska testa den hastigheten...

Men krejjen e att man skall alltid kunna spontanwheela så fort man ser en tjej oavsett vilken hastighet man har... Det ska bara smälla till så ska hjulet va i luften. Då finns ingen tid för att hitta en specifik hastighet. Använder man kopplingen så går det ALLTID. För mig funkar det iaf från 5km/h - 110 km/h

Sen finns det en uppsjö med folk som inte har nåra som helst probbs att ta upp den i 160 osv... Men det har fan jag asså :(

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
italiano
vik hädan jävla regn så jag kan ut å träna nu när jag har fått så många tips, har nog varvat för mycket förut när jag ska koppla, då kan det bli lite läskigt, även om jag inte har fått upp den så högt så tycker jag att den har rest sig alldeles för snabbt för mina nerver (halv försäkring) men nu ska det nog gå bättre :)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
zx6rman skrev:
vik hädan jävla regn så jag kan ut å träna nu när jag har fått så många tips, har nog varvat för mycket förut när jag ska koppla, då kan det bli lite läskigt, även om jag inte har fått upp den så högt så tycker jag att den har rest sig alldeles för snabbt för mina nerver (halv försäkring) men nu ska det nog gå bättre :)

Halvförsäkring och dålig utrustning och sånt gör automatiskt att det går sämre... Man måste våga ladda lite...

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Slappa skrev:
Lånar tråden lite!

Ingen som lyckats wheela med en Yamaha szr 660 ?
Vet att det finns nån kille i Sverige som stuntar med en szr men inte vad han heter eller så!
//D

Det går att wheela med i stort sett alla hojar. Handlar om teknik och vet hur man använder koppling gas och broms.

Bilder på Wheeliemange och hans Yamaha
http://www.kryptoniten.se/gallery/thumbnails.php?album=20

009.jpg

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ingen...
Kan inte heller gasa upp min retta i tvåan... kopplar lätt upp den och håller den länge på tvåan...

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
R1000
Robbano skrev:
Kan inte heller gasa upp min retta i tvåan... kopplar lätt upp den och håller den länge på tvåan...

men hur faan kopplar man upp den..ligga på 2:an i ca: 60-70 km/h ska ja vrida på rullen då å sen in/ut med kopplingen fort typ? när ja testa det blir det bara ett ryck typ e jag för feg då??

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ställ er upp! jag plockar upp det i 60 på tvåan UTAN koppling.

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ingen...
Ska försöka förklara hur det går till... om nån har bättre alternativ så säg till!

När du kopplar upp rettan på 2an, håll jämt på 5000rpm, vrid fullt som när du accelererar, precis när du vrider på så drar du in kopplingen (håll kvar gasen)och släpper ut den snabbt igen... Dra inte koplingen ändan in, toucha bara den lite... så att motorn varvar upp...

Du måste släppa ut den snabbt, och se till att du verkligen släpper ut den helt annars slirar den bara och det blir bara ett ryck istället för framhjulslyft...

Prova! :tummenupp

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
R1 Uffe skrev:
Tror nästan att R1:an har den lättaste funktion att byta lammeller på, till 99% är det inget som kan gå fel. 7 nya lameller på yamaha Center kostar 1085 kr om jag minns rätt, 75 kr kostar den nya packningen

De e skit lätt att byta lammeller. Å så tar man packning på tub ist för packningen. :tummenupp

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Robbano skrev:

För mig är det precis tvärt om, jag kan gasa upp hojen från 4000 varv på 2:an men i hel**te att jag kan koppla upp den. Det bara går inte?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
MrGooFy skrev:
För mig är det precis tvärt om, jag kan gasa upp hojen från 4000 varv på 2:an men i hel**te att jag kan koppla upp den. Det bara går inte?

Man kan koppla upp alla hojar man kan gasa upp. Det är du som gör fel bara :7peta :tungan

//jaG

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
italiano
VAr ute å testa koppla upp den förut idag, funka ganska bra (jag är ju nybörjare) :) men jag fick flera släpp på bakhjulet är detta en vanligt fenomen eller har jag bara dåligt bak däck, macadam (säker fel stavat) det var ju inge vidare skönt med bakhjuls släppet.
Men det släppte inte alla gånger jag koppla, så det kanske jag som gör nått fel. :confused:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
RoLLER skrev:
Men krejjen e att man skall alltid kunna spontanwheela så fort man ser en tjej oavsett vilken hastighet man har... Det ska bara smälla till så ska hjulet va i luften. Då finns ingen tid för att hitta en specifik hastighet. Använder man kopplingen så går det ALLTID. För mig funkar det iaf från 5km/h - 110 km/h
Bara en fråga RoLLER, när du kör motard, kopplar du upp den då oxo? ;)

Jag har inte den där tjusningen för kopplingen, men då behöver jag bara armhäva styret på femman för att gå upp oxo :rolleyes:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
zx6rman skrev:
VAr ute å testa koppla upp den förut idag, funka ganska bra (jag är ju nybörjare) :) men jag fick flera släpp på bakhjulet är detta en vanligt fenomen eller har jag bara dåligt bak däck, macadam (säker fel stavat) det var ju inge vidare skönt med bakhjuls släppet.
Men det släppte inte alla gånger jag koppla, så det kanske jag som gör nått fel. :confused:
För mycke krut på bakdäcket, sopa av det ska du se att det går finfint :lol
Nej men ärligt, för mycke effekt och för våldsamt kopplingssläpp!

Till alla er som inte klarar av att lyfta framhjulet mer än nån centimeter: VRID PÅ GASEN, ärligt talat så är ni för fega, håller man stumt från botten på första växeln reser sig i princip alla hojjar på 100+ hk å någorlunda låg vikt.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
OlleR skrev:
Bara en fråga RoLLER, när du kör motard, kopplar du upp den då oxo? ;)

Jag har inte den där tjusningen för kopplingen, men då behöver jag bara armhäva styret på femman för att gå upp oxo :rolleyes:

Givetvis inte..... Gibbar man en EXC 525 som väger 140kg....

Varför göra det svårt för sig? då vrider jag bara på rullen.... (förslagsvis på 3'an) För att den mindre nervös då.... OM det finns en chic i hotpants i närheten.... Annars droppar jag en bomb wheelie i vanlig ordning......

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Jag kan både koppla och avopåa upp min trötta offroad på typ 40-50hp på ettan samt koppla den på tvåan.. :yoparty
En retta är ju hur lätt som helst.. Sen att jag inte är så duktig på är en annan sak, men upp kommer skiten!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
DisqoBizkit skrev:
Jag kan både koppla och avopåa upp min trötta offroad på typ 40-50hp på ettan samt koppla den på tvåan.. :yoparty
En retta är ju hur lätt som helst.. Sen att jag inte är så duktig på är en annan sak, men upp kommer skiten!

Jag vet.... men alla vet inte....

Whoopass

Medlem
Gick med
3 Jul 2004
Hoj
Busaberg 650-08 954 RR /GSXR 1000 K6 / RD350
r1 2

vad är problemet :kocko med en r1 på 2 du gassar upp den från ca:40-155 någonstans :hihi inga problem det handlar bara om teknik. frågan är vad som är bäst för hojen :huvet . att slita ut drev i lådan eller byta kopplingen

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa