Kopplar inte riktigt ur - KTM lc4

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Tjenare! va ute o körde när jag märkte att de small väl högt från lådan när jag växlade och att det var tungt o trycka i växlarna! När jag skulle stanna i nästa korsning så märkte jag att den fortsatte driva även om kopplingen var fullt intryckt. Tänkte att de bara var att justrera ut handtaget då det gick ända in till styret. Men det blev inte bättre!
Kollade oljan som va nästan slut i behållaren så jag gissade att den inte fick fult tryck därav, bytade packningar(läckte nere vid slavcylindern) och luftade.
Står jag still och lägger i växel så är den som vanligt i några sekunder sen gör den som ett hugg och vill driva och sen blir som vanligt igen, men de går inte att växlar ur stillaståendes med motorn igång sen..

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Någon borde väl ha en idé eller en teori om vad det kan vara?
Nåt lager som hackar?
Oljan? Inte bytt sen i oktober.. men har ju kört 10-20 mil denna säsongen innan felet uppkom.
Lameller/mellanskivor?

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Hoj

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hur har du lyckats köra ingående axeln skev? Aldrig någonsin hört talas om!

Blir du lat har jag en komplett nyrenoverad motor står i toppskick.

6900.- Pm isf!

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag vet vad ditt fel är! (förutsatt att inte din axel är skev, vilket jag i princip tror omöjligt att lyckas med).

På ingående axeln finns det en plåtbit som ska agera axielt stopp för kullagret.

Om den har lossnat eller gått sönder så glider hela din ingående axel axielt när du kopplar och kopplingskorgarna krockar med varandra.

Jag vet dessutom att Ktm uppdaterade den här delen eftersom dom hade problem med kopplingarna.

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Lat är jag inte, bara att jag har en saab med sprucken motor som ska bytas i samma veva, så lite sugen vart man ju... Men har haft isär den förut så fixar den på en helg om jag bara har delarna.
Har en bricka som är några millimeter tjock som sitter direkt emot lagret så de är nog inte det.. Har en film när jag snurrar axeln jag kan lägga upp här efter jobbet! Ett par millimeter kastar den..

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Lat är jag inte, bara att jag har en saab med sprucken motor som ska bytas i samma veva, så lite sugen vart man ju... Men har haft isär den förut så fixar den på en helg om jag bara har delarna.
Har en bricka som är några millimeter tjock som sitter direkt emot lagret så de är nog inte det.. Har en film när jag snurrar axeln jag kan lägga upp här efter jobbet! Ett par millimeter kastar den..

Är axeln skev blir du ju tvungen att dela blocken och beställa nya grejor. Dryga 1000-1500:- per axel och 500-800:- per vxl-låds drev (om nu nåt tagit skada från den skeva axeln) brukar man kunna räkna på. ( Skiljer ju lite beroende på märke och modell såklart).

Blir det för dyrt med delar så får du köpa min kompletta spis som sagt! =)

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Är axeln skev blir du ju tvungen att dela blocken och beställa nya grejor. Dryga 1000-1500:- per axel och 500-800:- per vxl-låds drev (om nu nåt tagit skada från den skeva axeln) brukar man kunna räkna på. ( Skiljer ju lite beroende på märke och modell såklart).

Blir det för dyrt med delar så får du köpa min kompletta spis som sagt! =)
Aa 2350kr kostade den axeln ungefär.. Men har ett företag här i stan som riktar axlar så är den inte för skev så går den eventuellt att laga.

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Sådär! Fick hämtat ut en ny växellåda igår och plockade isär motorn och bytte.. Syntes långa vägar vart axeln knäckt sig dessutom. på växellådssidan va den rak men precis vid lagret hade den krökt sig och såg lite ut som en banan.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring