Koppling DR650 RSE -91

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag insåg igår att kopplingen är dags att byta på min Suzuki. Det ser ut att vara enkelt att göra, men finns det några fallgropar?
Ska man välja första bästa kit på nätet eller är det nån egentlig skillnad på dem?

Den risk jag själv ser är att någon av skruvarna till kåpan går av. Ska man punktvärma dem med gasen innan man vrider för säkerhets skull eller är det onödigt arbete? Är det en anledning till att köpa en induktionsvärmare?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag insåg igår att kopplingen är dags att byta på min Suzuki. Det ser ut att vara enkelt att göra, men finns det några fallgropar?
Ska man välja första bästa kit på nätet eller är det nån egentlig skillnad på dem?

Den risk jag själv ser är att någon av skruvarna till kåpan går av. Ska man punktvärma dem med gasen innan man vrider för säkerhets skull eller är det onödigt arbete? Är det en anledning till att köpa en induktionsvärmare?
Rätta mig gärna om jag har fel, men induktionsvärmare fungerar väl så där bra på aluminium....

Köp kit av ett känt märke så slipper du fungerar på det. Tänk på att lamellerna ska ligga i oljebad innan montering.

När det gäller skruvarna så har jag aldrig förvärmt, men det är en bra ide. För mig skulle allmänskicket på hojen avgöra om förvärmning behövs. Lägg hojen på sidan med kopplingen uppåt så behöver du inte ens tappa ur oljan.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Rätta mig gärna om jag har fel, men induktionsvärmare fungerar väl så där bra på aluminium....

Köp kit av ett känt märke så slipper du fungerar på det. Tänk på att lamellerna ska ligga i oljebad innan montering.

När det gäller skruvarna så har jag aldrig förvärmt, men det är en bra ide. För mig skulle allmänskicket på hojen avgöra om förvärmning behövs. Lägg hojen på sidan med kopplingen uppåt så behöver du inte ens tappa ur oljan.
Skruvarna är väl inte i aluminium? Eller?
Jag har inte bytt olja så det är lika bra att göra det samtidigt.

Jag vet inte vilka fabrikat av kopplingar som är kända. Tips mottages tacksamt!
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Skruvarna är väl inte i aluminium? Eller?
Jag har inte bytt olja så det är lika bra att göra det samtidigt.

Jag vet inte vilka fabrikat av kopplingar som är kända. Tips mottages tacksamt!
Nej, men huset är. Tanken med att värma är att det omgivande materialet runt skruvarna ska expandera och bryta eventuell oxidation. Jag har aldrig använt en induktionsvärmare så jag vet inte hur bra effekt det blir genom att bara värma på skruven. Jag tillhör den gamla skolan och vill i första hand värma materialet runt gängorna, då blir det knepigt med med aluminiumhus och induktionsvärmare.

Har EBC kopplingspaket till din hoj skulle jag kolla på dom.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nej, men huset är. Tanken med att värma är att det omgivande materialet runt skruvarna ska expandera och bryta eventuell oxidation. Jag har aldrig använt en induktionsvärmare så jag vet inte hur bra effekt det blir genom att bara värma på skruven. Jag tillhör den gamla skolan och vill i första hand värma materialet runt gängorna, då blir det knepigt med med aluminiumhus och induktionsvärmare.

Har EBC kopplingspaket till din hoj skulle jag kolla på dom.
Min tanke med att värma skruvarna är att få dem att expandera och därmed bryta korrosionslager mot omgivningen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Min tanke med att värma skruvarna är att få dem att expandera och därmed bryta korrosionslager mot omgivningen.
Jag brukar också använda slagskruvmejsel, fungerar bra tycker jag.
Då får man lite milt våld samtidigt som man vrider den.
Är det förresten JIS-fattning på skruvskallarna?
I så fall är det en framgångsfaktor att ha just JIS mejslar.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Min tanke med att värma skruvarna är att få dem att expandera och därmed bryta korrosionslager mot omgivningen.
Ett "lätt" slag med lämpligt verktyg i skruvskallen brukar räcka för att lösgöra ärget i gängorna. Sen kommer det svåra att dra med lämpligt moment, det rekommenderade kan ibland vara för högt när det är gammalt gjutalu. Ett gäng helicoils M6 sitter i mina motorer numera.

Tips, ta en kartong eller liknande och rita upp bultmönstret på den, sätt i respektive skruv på rätt märkning. Vissa skruvar kan vara av olika längd och om man sätter fel så kan man blockera nån oljekanal.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top