koppling eller inte vid växling på bakhjulet?

gsx1000r-01

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
gsx1000r 01
vad är vanligast?? själv använder jag inte koppling om jag växlar på bakhjulet... sliter det mycke på lådan??

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
växla inte.

att växla kommer göar att du producerar mindre spermier när du blir gammal...

:fakta

:mattias

//jaG

gsx1000r-01

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
gsx1000r 01
Goffe skrev:
växla inte.

att växla kommer göar att du producerar mindre spermier när du blir gammal...

:fakta

:mattias

//jaG

jag växlar redan upp till 4:an men utan koppling och det går utan problem... skulle bara höra om det nöter mycke på lådan och vad som är vanligast

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
försök att välxa MED koppling :rolleyes:

Nä, "blippar" du rullen precis vid växlingen så äre lugnt. Du kan testa med o utan bli på din hoj t.ex genom att accelerera sakta och konstant och försöka trycka ur växeln. Det går inte eller är väldigt trögt. Testa sen att växla precis efter du slagit av på gasen. Tada, som smör!

gsx1000r-01

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
gsx1000r 01
Swedie skrev:
försök att välxa MED koppling :rolleyes:

Nä, "blippar" du rullen precis vid växlingen så äre lugnt. Du kan testa med o utan bli på din hoj t.ex genom att accelerera sakta och konstant och försöka trycka ur växeln. Det går inte eller är väldigt trögt. Testa sen att växla precis efter du slagit av på gasen. Tada, som smör!

ok det är precis så jag gör men jag har hört så olika.... dom som växlar med koppling på bakhjulet säger att det nöter mycke om man växlar utan. och dom som inte använder koppling säger att det inte nöter.....

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Kan man vaxla utan koppling aven fran 1an till 2an? Det ar val ett langre steg i och med att neautral ligger mellan.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Farsan har varit hos kawwa och frågat. Deras svar var att det nöter på växellådan om man kör utan koppling...

Vet inte hur rätt det kan vara.

gsx1000r-01

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
gsx1000r 01
mamartin skrev:
Kan man vaxla utan koppling aven fran 1an till 2an? Det ar val ett langre steg i och med att neautral ligger mellan.

det går säkert lika bra men jag tycker att det brukar vara bra fart att dra upp den i tvåan kring 110km/h

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
gsx1000r-01 skrev:
det går säkert lika bra men jag tycker att det brukar vara bra fart att dra upp den i tvåan kring 110km/h

Onska att jag kunda dra upp den i 2an men 600:an har inte sa bra vrid sa det far bli 1an. Men just vaxlingen har jag ej fatt riktig klam pa an.

gsx1000r-01

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
gsx1000r 01
mamartin skrev:
Onska att jag kunda dra upp den i 2an men 600:an har inte sa bra vrid sa det far bli 1an. Men just vaxlingen har jag ej fatt riktig klam pa an.

jag rekomender då inte att använda koppling... det blir mycke ryckigare.

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
gsx1000r-01 skrev:
jag rekomender då inte att använda koppling... det blir mycke ryckigare.

Klart det nöter om man gör fel.
I början kan man vara lite stel och kanske inte trycka i 2:an lika bestämt som man bör och då sliter man växellådan.

när man kan det så sliter det inte mer än om du kopplar.

/KetogaN

RAVESMURF

Var är min bensindunk?
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
En norsk DBS med reflexer och dynamo
man ska komma inom "diff-marginalen" för att växla utan koppling, är du inte precis i rätt läge så sliter det hysteriskt på kopplingen....

det bästa är att växla med koppling, det sliter tillräckligt ändå.
det går att växla över neutralen också, träna träna...

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
RAVESMURF skrev:
man ska komma inom "diff-marginalen" för att växla utan koppling, är du inte precis i rätt läge så sliter det hysteriskt på kopplingen ...
Nehej. Det sliter på lådan (skrammelkaklonk) om man inte har rätt varv på puffran när nästa spett går i. Men det sliter inte alls på lamellerna (de ska orka hålla i tillräckligt). Däremot kanske det sliter marginellt på kopplingskorgen.

Men att exempelvis koppla upp knarren på baktofflan, framförallt på högre växlar, sliter massor på både lameller och korg.

gsx1000r-01

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
gsx1000r 01
RAVESMURF skrev:
man ska komma inom "diff-marginalen" för att växla utan koppling, är du inte precis i rätt läge så sliter det hysteriskt på kopplingen....

det bästa är att växla med koppling, det sliter tillräckligt ändå.
det går att växla över neutralen också, träna träna...

jag har inga problem med att växla på bakhjulet... det går hur bra som helst!!
men jag använder inte kopplingen..

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Om du får problem som typ: krossväxlar och växeln hoppar ur antingen direkt eller efter en sek eller nåt. SLUTA GENAST! Annars kan det bli mkt dyrt.. Det får jag nu bittert erfara.. Tidigare har jag blivit tillsagd att det inte sliter även fast växeln hoppar ur, men som det senare visar sig så gör de det. En sån skada som jag fått kostar ca 8000 i arbetskostnad på Yamaha Center och runt 4000 i material.

RAVESMURF

Var är min bensindunk?
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
En norsk DBS med reflexer och dynamo
Robban_C skrev:
Nehej. Det sliter på lådan (skrammelkaklonk) om man inte har rätt varv på puffran när nästa spett går i. Men det sliter inte alls på lamellerna (de ska orka hålla i tillräckligt). Däremot kanske det sliter marginellt på kopplingskorgen.

Men att exempelvis koppla upp knarren på baktofflan, framförallt på högre växlar, sliter massor på både lameller och korg.

JAG GER MIG, JAG ÄR INGEN MEKANIKER JAG E BARA HOJÅKARE....Men jag visste att det slet....vad som slet, det är en annan femma, som sagt "i dont know, i just drive here" :banana :banana

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
RAVESMURF skrev:
JAG GER MIG, JAG ÄR INGEN MEKANIKER JAG E BARA HOJÅKARE....Men jag visste att det slet....vad som slet, det är en annan femma, som sagt "i dont know, i just drive here" :banana :banana
:tummenupp
Kör på!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept