sandstrem
Ny medlem
Köpte en Kawasaki kx125 -04 för någon månad sedan, som jag har amatör åkt lite under sommaren.
Efter ett tag så började jag känna att kopplingen inte tog riktigt. Den ville dra iväg när jag kickade/startade i 1:an. (med kopplingen inne)
Försökte då att justera wiren till kopplingshandtaget. (lite fram och tillbaka utan resultat)
Så jag öppnade motorn för att kunna byta lameller. (Den innersta lamellen var av på mitten)
Jag bytte alla lameller, mellanskivor och fjädrar, och oljan såklart.
Inget svårt egentligen. Det var bara skruvarna som jag inte var säker på, hur hårt de skulle spännas. Vissa sa på internet att man skulle dra de med momentnyckel. Men efter att läst mer så drog jag de till max.
Detta hjälpte dock inte. Det blev bara värre, av någon anledning?
När jag skulle testköra efteråt så börjar den slira på höga varv.
Trodde först att det var däcket som sprätte när jag körde (på grusvägen) kändes precis som att man dumpar kopplingen och bakdäcket börjar spinna i gruset. Men det var det inte, det var kopplingen som började slira på höga varv.
Fortsatte att skruva lite på kopplingswiren. fram och tillbaka utan resultat.
Det är precis som att den vill dra iväg. Om man står i växel.
(men den orkar inte, för att jag sitter på hojen)
Den kopplar alltså inte ut helt.
Samt att den slirar som *** när man kommer upp i högre varv, (när man drar på/full gas)
Vad är näst steg för mig?
Kan jag ha gjort något fel med lamellbytet?
Efter ett tag så började jag känna att kopplingen inte tog riktigt. Den ville dra iväg när jag kickade/startade i 1:an. (med kopplingen inne)
Försökte då att justera wiren till kopplingshandtaget. (lite fram och tillbaka utan resultat)
Så jag öppnade motorn för att kunna byta lameller. (Den innersta lamellen var av på mitten)
Jag bytte alla lameller, mellanskivor och fjädrar, och oljan såklart.
Inget svårt egentligen. Det var bara skruvarna som jag inte var säker på, hur hårt de skulle spännas. Vissa sa på internet att man skulle dra de med momentnyckel. Men efter att läst mer så drog jag de till max.
Detta hjälpte dock inte. Det blev bara värre, av någon anledning?
När jag skulle testköra efteråt så börjar den slira på höga varv.
Trodde först att det var däcket som sprätte när jag körde (på grusvägen) kändes precis som att man dumpar kopplingen och bakdäcket börjar spinna i gruset. Men det var det inte, det var kopplingen som började slira på höga varv.
Fortsatte att skruva lite på kopplingswiren. fram och tillbaka utan resultat.
Det är precis som att den vill dra iväg. Om man står i växel.
(men den orkar inte, för att jag sitter på hojen)
Den kopplar alltså inte ut helt.
Samt att den slirar som *** när man kommer upp i högre varv, (när man drar på/full gas)
Vad är näst steg för mig?
Kan jag ha gjort något fel med lamellbytet?