I en mc-motorväxelllåda så flyttas dreven av skiftgafflar som i sin tur påverkas av spår i en skifttrumma vilken är den del som växelspaken påverkar.
Då man inte använder kopplingen utan bara trycker ner eller upp växelpedalen. Så trycker man drev med ingreppsklackar mot varann, dessa klackar är vad som sedan överför kraften. Klackarna slits och rundas av vilken är en del som gör att det kommer att hopa ur växel sedan. En sak till är att skiftgaffeln riskerar att krokna vid allt för entusiastisk påverkan. Det tillsammans med slitna klackar = växel vill "hoppa ur". Och så givetvis spåren i skifttrumman slits och glappar upp å motsvarande piggar i skiftgaffeln som går i spåren. Det är denna funktion som håller rätt växel i tillsammans med skifttrummans olika "hack" för respektive växel.
Att fixa inte allt för rundade klackar på växellådsdrev brukar en normalt kunnig trimmfirma kunna slipa en undercut per ingreppspar. Men frågan är hur tillförlitligt denna variant är om man slipar bort härdningen?
Att rikta skiftgafflar som håller är oxå en bra fråga, kanske budget med R.H.-garanti.
Med andra ord, d blir dyrt i längden men kul så länge d varar