Koppling sönder (bil)?

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
Hej
Tänkte ställa en kopplingsfråga, dock gäller det bil men känslan är att de flesta här har en bredd kunskap vad gäller motorer/transmission överlag :hihi.

Bilen:
Citroen C5 2006 med 28500 mil på mätaren.
Idag började ett skorrande hjul uppträda varje gång jag tryckte ned kopplingen (som blev värre under dagen)
I slutet på dagen så tillkom det ett pysande ljud, att det emellanåt var lite trögt att få in växlarna och att kopplingspedalen sjönk ned en bit.
Slutligen, precis när jag kommer hem så luktar det bränt och det ryker ur motorhuven.

Kan det vara urtrampningslagret som gett sig och sen skurit direkt samma dag, eller kan det vara något annat?

Oavsett så känns det som ett "ta ner hela växellådan projekt", och eftersom det finns fler fel på bilen så lutar det isåfall mot skrot, om ingen tror det är något man kan åtgärda externt (dvs. utan att lossa motor/växellåda).

/Snart vår

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Mest troligt lamellerna, säkert har även tryckplattan fått en del så båda lär behövas bytas..

Uttrampnings lagret låter när man inte har kopplingspedalen ner tryckt å de blir tyst när man trycker ner pedalen..

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Hydraulstyrd koppling? Kolla i så fall om cylindern i torpedväggen läcker.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Slavcylindern sitter på vxllådans ing axel om du har otur, annars på utsidan på sprängkåpan.

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
Mest troligt lamellerna, säkert har även tryckplattan fått en del så båda lär behövas bytas..

Uttrampnings lagret låter när man inte har kopplingspedalen ner tryckt å de blir tyst när man trycker ner pedalen..
Trodde det var tvärtom, oljud när man trycker ner kopplingen. Då har man lärt sig något nytt :yoparty

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Bogserade ett liknande lik, alltså C5, från värtan för en bunt år sen och där stämmer felbeskrivningen ganska ordagrant förutom att på den så gick förloppet mycket snabbare = ras och noll koppling till den grad att det fick crossväxlas för att inte stå ivägen.

Gick iaf bra att bogsera den i 70km/h på E18, har jag hört.

Tror den gick till någon i Hudik = dom är inte så kinkiga/dyra i timmen där upp ;)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Liknande symptom när mitt urtrampningslager gick sönder.
Hade dock insikten att det var bäst att sluta köra innan något mer gick sönder och klarade mig därför med 150 kr för ett nytt lager plus en dags skruvade.
Fortsätter man köra med dåligt lager så kommer förr eller senare det gå helt sönder och då åker bitarna runt och pajar koppling + svänghjul = >5000 kr.

Har du inspektionskamera kan du utvärdera förödelsen genom hålet för tryckarmen.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...