DiscoDuck IV
Medlem
Hej
Tänkte ställa en kopplingsfråga, dock gäller det bil men känslan är att de flesta här har en bredd kunskap vad gäller motorer/transmission överlag .
Bilen:
Citroen C5 2006 med 28500 mil på mätaren.
Idag började ett skorrande hjul uppträda varje gång jag tryckte ned kopplingen (som blev värre under dagen)
I slutet på dagen så tillkom det ett pysande ljud, att det emellanåt var lite trögt att få in växlarna och att kopplingspedalen sjönk ned en bit.
Slutligen, precis när jag kommer hem så luktar det bränt och det ryker ur motorhuven.
Kan det vara urtrampningslagret som gett sig och sen skurit direkt samma dag, eller kan det vara något annat?
Oavsett så känns det som ett "ta ner hela växellådan projekt", och eftersom det finns fler fel på bilen så lutar det isåfall mot skrot, om ingen tror det är något man kan åtgärda externt (dvs. utan att lossa motor/växellåda).
/Snart vår
Tänkte ställa en kopplingsfråga, dock gäller det bil men känslan är att de flesta här har en bredd kunskap vad gäller motorer/transmission överlag .
Bilen:
Citroen C5 2006 med 28500 mil på mätaren.
Idag började ett skorrande hjul uppträda varje gång jag tryckte ned kopplingen (som blev värre under dagen)
I slutet på dagen så tillkom det ett pysande ljud, att det emellanåt var lite trögt att få in växlarna och att kopplingspedalen sjönk ned en bit.
Slutligen, precis när jag kommer hem så luktar det bränt och det ryker ur motorhuven.
Kan det vara urtrampningslagret som gett sig och sen skurit direkt samma dag, eller kan det vara något annat?
Oavsett så känns det som ett "ta ner hela växellådan projekt", och eftersom det finns fler fel på bilen så lutar det isåfall mot skrot, om ingen tror det är något man kan åtgärda externt (dvs. utan att lossa motor/växellåda).
/Snart vår