Koppling slirar efter oljebyte

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
XR1200 -09
Hej!
Bytt olja och den slirar. Vad göra?
1. Byt till annan olja
2. Byt till en billig olja kör ett par mil och byt till ny bättre olja
3. Töm ur + ta ur lameller och rengöra dom
4. Annat sätt
Givetvis byta filter mellan oljebytena.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Vad hällde du i för olja som gjorde att den började slira?

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Biltemas. Men tror den oljan är helt ok. Min cykel kanske är kinkig. Vet att r1an är också kräsen. Nu har jag köpt mobil 1 för 225kr/l se om den funkar.

Men du, en snabbsökning ger mig inga träffar för att det finns en Mobil1 för våtkoppling/mc?

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Men du, en snabbsökning ger mig inga träffar för att det finns en Mobil1 för våtkoppling/mc?

Men däremot är ju Biltemas olja JASO-klassad, alltså för våtkoppling. Funkar det inte med den så är det nog nåt annat fel.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Häll INTE bilolja i hojen!!!! = Mobil1.

Ut med kopplingen, gör rent...kolla stålskivor och lammeller...ser allt bra ut så vät lamellerna i Motul 300V 10W40....montera kopplingen...och kör på Motul...

Men INNAN....hur långt har hojen gått på nuvarande lameller? och hur mycket kopplingjuckande för att wheela har du utsatt de stackar lammelerna för...kanske dags att byta dem oavsett....

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
XR1200 -09

Den heter Mobil 1 racing 4t full synthetic 15W-50.
Det står att den är till för motorcyklar och då borde den klara kopplingen för det är inte många hojar som kör med torrkoppling. Det är en motorcykel på framsidan också. API SJ/CF, JASO MA står det på baksidan

Häll INTE bilolja i hojen!!!! = Mobil1.

Ut med kopplingen, gör rent...kolla stålskivor och lammeller...ser allt bra ut så vät lamellerna i Motul 300V 10W40....montera kopplingen...och kör på Motul...

Men INNAN....hur långt har hojen gått på nuvarande lameller? och hur mycket kopplingjuckande för att wheela har du utsatt de stackar lammelerna för...kanske dags att byta dem oavsett....

Den har gått ca 400mil och inge bakhjulsåkande för min del. Jag är ju en gammal gubbe:tummenupp. Någon kanske har bränt kopplingen då han bänkade den och du vet vem i så fall.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Alternativ 3. Men du ska inte behöva tömma ur om du har möjlighet att luta över hojen från kopplingssidan.

Biltema oljan ska inte orsaka slir i sig.

Sen schimsar man upp fjädrarna 1,5mm så biter den :D

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
På mina gammel-R1:eek:r (har haft några stycken) har det slirat lite med Biltemas olja när oljan är kall, men efter att ha fått upp tempen lite är det inget problem. Kanske kan vara något sånt?

EDIT: Man behöver föresten inte tappa ur oljan för att mecka med kopplingen. Det räcker att hojen står på stödet så lutar det tillräckligt.

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Gixxer 1000
Min R1:a slirade med alla oljor jag testade utom Motul halvsyntet 5100 tror jag den heter.

Jag bytte till motul å den funkade perfekt.

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
XR1200 -09
Hade Motul innan. Men läste att biltemas olja var ok så jag provade. Borde funka med Mobilen också. Fick bra pris på den så jag kan ej byta den.

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
XR1200 -09
Var in till stan och köpte Motul 300v och nytt filter. Lika olja som jag hade vid förra bytet som funkade. Mobil 1 får vänta eller så säljer jag den. Nu ska jag på 40-års fest och sitter med en rom och cola:yoparty

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
kawasaki zx12r -01
Du kan inte köra på helsyntet,vissa hojar e känsligare.
Halv eller delsyntet brukar hjälpa.
Har samma på min tl,helsyntet kan man bara glömma.

Dr.Bike

Guest
Om en koppling börjar slira, när man byter olja, då bör man ta sig en titt på den kopplingen.
Det är alltså inte oljans "fel" att det slirar.
Det är bara ett bevis för att oljan gör det den ska, och att den oxå har en bärig stark film.
Något som den gamla slut oljan inte hade, och därför greppade lamellerna.

Det är alltså fel väg att gå, att hälla i en sämre olja (med sämre bärighet) för att få kopplingen att greppa.

Sen undrar även jag vilken biltemaolja du hällde i? (det framgår såvitt jag ser...inte)

Troligen har du brända/glasade lameller, eller krokiga stålskivor.
Eller en kombination av dessa, samt att det ibland oxå finns justerskruvar inte bara på wiren, utan oxå på excentern som trycker i lamellcentrum.
(inte alla hojar har denna excenterjustering, men många har)

Otaliga är de hojar jag tagit emot med "slirande koppling" där wirespelet är ok, men centrumjusteringen på excentern haft nollspel och legat på, med slirande koppling som resultat.

Efter att ha slipat rent lamellerna på planskiva, samt blästrat stålskivorna, breukar en sån koppling bli kry igen.

Lös alltså ditt kopplingsproblem på RÄTT sätt.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...