Koppling slirar på högt varv

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kopplingen slirar på högt varv.

1,2,3 går bra men på 4an och 5an slirar den på högt varv.

Kör på okq8 Superbike racing 20w50 och har alltid gjort.

Kan det funka att byta till en tjockare olja eller borde jag riva ned lamellerna direkt. Läste något om att man kunde plocka dän lamellerna och lägga dom i typ aceton över natten samt rugga ytan? Tror ni på det sista eller borde nya lameller beställas?

Cykeln har gått 180mil:näsblod

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Garanti på lammeller finns inte slitvara, likt bromsbelägg och sådant.

Slit ut lammellerna och stålskivor, mät upp dom, är de ok rugga upp dem bara. OK oljan funkar inte i min ena med lite halvkassa fjädrar.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag har brännt mellanskivor så de slagit sig av värmen, du kan ju kolla om det hänt dig, isf kan det räcka att byta den. Billigare alternativ till orginaldelar är Honda 450 eftersom det finns eftermarknadsprylar då, men då måste du byta både lameller och mellanskivor, individuellt är det olika tjocklek på dem men hela paketet blir lika tjockt, jag har kört Honda i två år om du skulle vara tveksam till om det fungerar.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Det är inte bara så att kopplingshandtaget är uställt för mycket??
Det var det på tantens hoj... Ställde in handtaget 1mm och vips var det
borta....

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Jag hällde i riktig växelådsolja i min å efter det så känns det som kopplingen tar bättre, mer "bestämt". Kanske ska börja med det. Billigt å enkelt gjort.

\Masonit

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag har brännt mellanskivor så de slagit sig av värmen, du kan ju kolla om det hänt dig, isf kan det räcka att byta den. Billigare alternativ till orginaldelar är Honda 450 eftersom det finns eftermarknadsprylar då, men då måste du byta både lameller och mellanskivor, individuellt är det olika tjocklek på dem men hela paketet blir lika tjockt, jag har kört Honda i två år om du skulle vara tveksam till om det fungerar.

Men mina ytligare 100cc kanske kan vara lite elaka också.

Ett alternativ är ju en Barnett koppling (mellanskivor, lameller, fjädrar) såg den skulle kosta 1000kr med frakt ifrån af1 men jag hatar att vänta:mad:

Annars lät det ju som en bra ide.

Någon speciel årsmod av 450:in för den ska passa?

Det är inte bara så att kopplingshandtaget är uställt för mycket??
Det var det på tantens hoj... Ställde in handtaget 1mm och vips var det
borta....

Ne jag har allt ett fint glapp där.

Jag hällde i riktig växelådsolja i min å efter det så känns det som kopplingen tar bättre, mer "bestämt". Kanske ska börja med det. Billigt å enkelt gjort.

\Masonit

Min teori är att plock ned den, mäta upp allt, lägga det i något lösningsmedel i någon timme och sen hälla i en olja med den viskositeten som dom tipsar om, 75w80 eller vad det nu var.

Edit 75w90 tipsar aprilia om att man ska ha i lådan.

Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Men mina ytligare 100cc kanske kan vara lite elaka också.

Ett alternativ är ju en Barnett koppling (mellanskivor, lameller, fjädrar) såg den skulle kosta 1000kr med frakt ifrån af1 men jag hatar att vänta:mad:

Annars lät det ju som en bra ide.

Någon speciel årsmod av 450:in för den ska passa?

Dina 100 cc spelar ingen roll eftersom det inte brukar vara några kopplingsproblem. Så gör som du säger, öppna, kolla, mät osv och ha i en annan olja så blir det säkert bra sen. Körde du på ena annan olja innan? Är det inte när man går från en till en annan det kan slira?

Jag tror det är samma på alla årsmodeller.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Dina 100 cc spelar ingen roll eftersom det inte brukar vara några kopplingsproblem. Så gör som du säger, öppna, kolla, mät osv och ha i en annan olja så blir det säkert bra sen. Körde du på ena annan olja innan? Är det inte när man går från en till en annan det kan slira?

Jag tror det är samma på alla årsmodeller.

Mer vrid plågar ju koppligen mer.

Mellanskivorna var blå/brända på sina ställen.

Köpte nytt. Ska inte köra en vanlig helsyntet i lådan mer utan det får bli växellådsolja 85w90.

Till nästa gång så var det ju bra att veta att det är samma som 450:in i alla fall, tack:)

Dock lite sugen på att lägga några brickor emellan för att göra fjädrarna hårdare så det absolut inte kan hända igen.

Edit jag hade inte bytt olja utan alltid kört på på sbk racing 20w50

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På hojar med separat växellådsolja är det ofta bra att utnyttja denna möjlighet att använde en deikerad växellåds/transmissionsolja. Dessa innehåller nämligen ofta EP-additiver med zink vilka faktiskt bättrar greppet i de flesta våtkopplingar. Motoroljor blir alltid en kompromiss i kopplingar och växellådor. En annan sådan bra växellådsolja är tex Golden Spectro 80W Gear Lube. Den kör jag i låda och koppling i min HD.

Slirar kopplingen ändå, trots bra olja, rätt höjd på lamellpaketet, rätt kopplingsspel. Ja då skulle jag stoppa i säg 20 % hårdare fjädrar, då har man god marginal och behöver inte oroa sig.

Mvh
Jörgen

Mer vrid plågar ju koppligen mer.

Mellanskivorna var blå/brända på sina ställen.

Köpte nytt. Ska inte köra en vanlig helsyntet i lådan mer utan det får bli växellådsolja 85w90.

Till nästa gång så var det ju bra att veta att det är samma som 450:in i alla fall, tack:)

Dock lite sugen på att lägga några brickor emellan för att göra fjädrarna hårdare så det absolut inte kan hända igen.

Edit jag hade inte bytt olja utan alltid kört på på sbk racing 20w50

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...