Koppling slirar

Bjorken#232#

Hoochi mama
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Skåne
Hoj
R6 07 Räser
Hej!



Bytade olja och filter på min Yamaha R6 07 och efter detta slirar kopplingen när jag gasar på. Är detta något ni råkat ut för?

Oljan som jag bytade till är Castrol R4.Fungerar inte Castrol till Yamaha? Om jag ska ha någon annan olja vilken rekommenderar ni?



Tacksam för svar.
 

axelsson_vpg

Guest
när jag gled in och skulle köpa olja till min så frågade om jag skulle ta castrol som var dyrare, man då sa han typ mjaeee , de kan hända att kopplingen börjar slira med den där oljan i vissa hojjar.... Så då tog jag inte de, de blev motul 15w40 lr nu va den hette! hehe, funkar perfect!
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Yamaha har en tendens att slira på kopplingen vid användandet av Castrols oljor


Jag kör med Shell Advanced VSX, som Yamahacenter både säljer & rekomenderar till R hojar
 

Bjorken#232#

Hoochi mama
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Skåne
Hoj
R6 07 Räser
Nu håller jag på att byta olja och blev lite fundersam på om resterna av den gamla(nya) oljan ligger kvar i motorn.Har varmkört och tappat ur oljan en lååååång stund så att allt rinner ur.Frågan är om resterna som förmodligen sitter kvar kan ha någon betydelse för "den slirande kopplingen".Om det har någon betydelse vad ska jag isåfall göra?
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Nu håller jag på att byta olja och blev lite fundersam på om resterna av den gamla(nya) oljan ligger kvar i motorn.Har varmkört och tappat ur oljan en lååååång stund så att allt rinner ur.Frågan är om resterna som förmodligen sitter kvar kan ha någon betydelse för "den slirande kopplingen".Om det har någon betydelse vad ska jag isåfall göra?

de är ingen fara. spill i ny oljan :tummenupp
 

Bjorken#232#

Hoochi mama
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Skåne
Hoj
R6 07 Räser
Har bytt olja, nu till Motul och provkört ca 5 mil.Kopplat o växlat ofta ,men har samma problem.Behöver jag köra längre sträcka än 5 mil för att det ska fungera?Håller på att bli galen.Mc:en har ju bara gått 450 mil.Lamellorna kan väl inte vara slut? Tacksam för hjälp!
 

Z.w.A

____
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
Yamaha Smoker
Hade samma problem på en Yamaha TTR en gång i tiderna. Bytte olje sort och det började slira. Lade in annan olja. Samma sak. Kopplingen slirade. Köpte nya lameller så blev det bra.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tänk att det finns oljor som är fööör bra...Haaaal???
Det är synd om dig!! Billigaste alt är att ta lös lammeller och stålplattor och slipa av dom med sandpapper så du får bort den brända ytan .Lammellerna kan du rugga upp ordenligt med rätt så grovkornigt gärna våtslipapper 100-150kornsorlek. skivorna något finare papper. Vet att folk glasblästrar också eller sandblästrar lammellerna åtminstonde. Men jag har räddat må¨nga lammeller i mina dagar med sandpapper. Måste skryta lite nu ganska fantstist faktist!! Det sitter fortfarande org lammeller och skivor i min gammla 00a xr650 trotts mina behanlingar (turbo) med dubbla effekter!!?? Endast starkare fjädrar.
 

Bjorken#232#

Hoochi mama
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Skåne
Hoj
R6 07 Räser
Tack för svaren.Tog ut lamellorna och skivorna idag och de var lite blåa av värmen. Beställer nya imorgon. Har hört talas om barnett kopplingslamellor.Är det något att ha eller ska jag välja original?
 

Jerkoffalot

jaha det va det ja.
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Retta 01 inte i delar :-)
slirar slirar slirar

Tänkte låna tråden lite :gnissla har märkt att kopplingen börjat slira på min retta 01 jag har bytt olja till castrol men har kört en hel del mil efter det utan problem,den funkar bra på ettan men sen slirar den på dom andra växlarna, undrar nu om det kan va oljan ändå eller om dom e slut:confused: stämmer det att man kan lossa allt utan att behöva tömma ur oljan hur ser man att dom e slut och går det att fixa eller måste man köpa nytt:va
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top