Koppling tar ingenting? (kawasaki kx80)

eriksmits

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Borlänge
Hoj
Kawasaki Kx80 1998
Tjena, skulle ta ut min kx80 en sväng idag för första gången i min ägo. Men då när jag ska lägga i ettan så dör den, ööh tänker jag och provar igen men märker att kopplingen inte tar nånting alls. Det verkar riktigt konstigt eftersom förra ägaren körde den när jag köpte den. Och ingen har kört sen dess, har kollat så vajern är rätt spänd och så så inget fel där.. Skulle va tacksam för några idéer. Det är en -98
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kopplar det inte isär eller slirar det?

Kopplar den inte isär så är det ett vanligt fel efter för lång förvaring. Lamellerna klibbar ihop och det driver trots att man drar in kopplingen. Varva upp och lägg i växeln och rulla iväg med spinnande bakhjul. Gör därefter några hårda starter så är funktionen tillbaka...
 

eriksmits

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Borlänge
Hoj
Kawasaki Kx80 1998
Kopplar det inte isär eller slirar det?

Kopplar den inte isär så är det ett vanligt fel efter för lång förvaring. Lamellerna klibbar ihop och det driver trots att man drar in kopplingen. Varva upp och lägg i växeln och rulla iväg med spinnande bakhjul. Gör därefter några hårda starter så är funktionen tillbaka...
Okej ska prova det imorgon, tack!
 

Moe125

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2007
Ort
växjö
Hoj
02, aprilia 125
Samma problem

Tjena, Har en aprilia rs 125 som inte heller tar något när jag drar in kopplingen.


Igår när jag skulle ta en runda så startade den perfekt och körde kanske 100 m med den. Och stax efter jag passerat ett övergång ställe och ska växla upp så tar inte kopplingen. Och jag kör in till kanten där den dör.

Mc'n har gått bra hela sommaren men den har haft ett annat fel med kopplingen också. När jag ska lägga i neutral läget så "hittade" den inte läget. Så jag brukade stänga av hojen och vrida nyckeln för att sedan dra in kopplingen och då hittar den neutral läget ?

Någon som vet vad felet kan vara ? och om det är att vajern är slak, hur spänner man den då ?

Skrev lite halv taskigt nu, säg till om det är något ni itne förstår..
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top