koppling

gixon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
till våren
tjena har köpt en 16c från gruppköpet.
har kört ca 1 skitrolig timme med den, när den börjar gå kass hänger inte alls med polarna. då vissade sig att kopplingsbackarna var helt slut. tyckte att det gick lite väl fort. bytta dom en gång i timman verkar inte så kul. nån mer som varigt med om detta?? jag väger ju bara 75kg så det borde inte vara att jag e för tung

Coola Ola

Guest
gixon skrev:
har kört ca 1 skitrolig timme med den, när den börjar gå kass hänger inte alls med polarna. då vissade sig att kopplingsbackarna var helt slut. tyckte att det gick lite väl fort. bytta dom en gång i timman verkar inte så kul. nån mer som varigt med om detta?? jag väger ju bara 75kg så det borde inte vara att jag e för tung

Låter jävligt skumt. Jag har visserligen en 14E (inte riktigt samma motor) men den har jag misshandlat ganska hårt och vet flera som varit ännu väre, slangat och haft sig utan problem. Måste vara ett måndagsex du fått.

Lindi

TEAM "Aina Viiminen"
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Honda xr 650R -00 minimoto -04(w-motoracing) Husqvarna 4012 lyx
gixon skrev:

Är det från w-motoracing du köpt din mini???

jag köpte min där och har samma problem, körde max 2 timmar och fjädern till en av backarna gick av och kilades fast mellan motorblock och kopplingsbackar/trumma vilket resulterade i låst motor och givetvis bakhjulet oxå!
jag öppnade kopplingen och blev ju inte så lite besviken när kopplingsbackarna var helt slut......och hojen borde ju tåla att det skulle åka "två" av mig på den (ett barn på 70 kg :yoparty )

Last edited:

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Nightrod-08
Hände samma sak för mig efter en 1 timme en halv back gick av....plus fjädern...

Men den funkar fortfarande lika bra ännu.....

Blir väl till och beställa kopplingsbackar....

Lindi

TEAM "Aina Viiminen"
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Texas skrev:
Hände samma sak för mig efter en 1 timme en halv back gick av....plus fjädern...

Men den funkar fortfarande lika bra ännu.....

Blir väl till och beställa kopplingsbackar....

Men det var ju inte allt som hände mig :mad: ca:300 meter före tappade jag ljuddämparen och när jag vänder om för att hämta den ser jag en biljävel som kör rakt över min dämpare som givetvis blir satans platt :huvet

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Nightrod-08
Lindi skrev:
Men det var ju inte allt som hände mig :mad: ca:300 meter före tappade jag ljuddämparen och när jag vänder om för att hämta den ser jag en biljävel som kör rakt över min dämpare som givetvis blir satans platt :huvet

Hörde talas om den incidenten från kostet78......

Du får beställa trimkit+effektpipa då :)

Lindi

TEAM "Aina Viiminen"
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Texas skrev:
Hörde talas om den incidenten från kostet78......

Du får beställa trimkit+effektpipa då :)

Ok :)

Men han törs ju inte köra med sin, är väl rädd att den ska rasa....vad heter modellen vi köpte???

Lindi

TEAM "Aina Viiminen"
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Texas skrev:
16F tror jag röd/vit var.......

Ok! min och kostet78´s var också röd/vit, men jag lackade min i typ yamma blå :banana

Krachkungen 1

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
niente... (för tillfället)
gixon skrev:

Anledningen är att kopplingsbackarna slirar för mycket och kombinerad med mycket konstant körning gör att backarna blir jävligt varma och slitaget är massivt... du ska med muttern som sitter på fjädern sjustera så kopplingen griper fatt vid ca 8-10 000 varv.. och om backarna har en glanssig yta så ta loss kopplingen och skrapa backarna i tex asfalt.. så får du en ojämn och rivig yta... och griper mycket bättre.. lycka till.. :yoparty

Lindi

TEAM "Aina Viiminen"
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Krachkungen 1 skrev:
Anledningen är att kopplingsbackarna slirar för mycket och kombinerad med mycket konstant körning gör att backarna blir jävligt varma och slitaget är massivt... du ska med muttern som sitter på fjädern sjustera så kopplingen griper fatt vid ca 8-10 000 varv.. och om backarna har en glanssig yta så ta loss kopplingen och skrapa backarna i tex asfalt.. så får du en ojämn och rivig yta... och griper mycket bättre.. lycka till.. :yoparty

Är det så bra att ha kopplingen injusterad så att den kopplar på vid 8000 rpm?????...när max effekten ligger där......iaf på en CIG14E......då om nångång borde det ju slita på kopplingsbackarna.

För mig känns det som att den borde koppla in på ett tidigare vartal för att sedan öka farten med själva motor vartalet!!!!

Eller är det jag som inte fattar hur det ska fungera!!!??? :kocko

Last edited:

Kullberg

........
Gick med
11 May 2003
Hoj
DM Brutale
Lindi skrev:
För mig känns det som att den borde koppla in på ett tidigare vartal för att sedan öka farten med själva motor vartalet!!!!

Eller är det jag som inte fattar hur det ska fungera!!!??? :kocko

Klart att du kan ha kopplingen till att ta tidigare men problemet med det blir att där inte är nån skjuts ut ur svängarna.
Prova själv en gång och ställa ner kopplingen och jämför.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Detta kan vara mycket bra att veta inför inköp av mini.. :tummenupp
Föresten.. tänkte bara fråga lite snabbt vilka modeller som är att föredra.

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
Husa..
philsson skrev:
Detta kan vara mycket bra att veta inför inköp av mini.. :tummenupp
Föresten.. tänkte bara fråga lite snabbt vilka modeller som är att föredra.
Beror väl helt hur mkt pengar du vill lägga ut..

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Hur justeras kopplingen på en 16E? Som det ser ut är ju enda sättet att byta fjäder. :va

Bifogat

• imgp0776.jpg
    imgp0776.jpg
    86.1 KB · Visningar: 244

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Bart skrev:
Beror väl helt hur mkt pengar du vill lägga ut..
Jo det är klart .. men om jag är berädd då låt säga att lägga mellan 3 och 4.
Kollat lite på dom R1 imitationerna med 4takt motor.. dämpade fram/bak. skivbromsar och lampor. dom verkar schyssta.. men är dom att rekommendera?.. skulle vara honda som gjorde motorerna .. det låter ju som kvalite tycker jag.

freddg

Kompis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TT600R -98, Honda CB650f -14
Lindi skrev:
Är det från w-motoracing du köpt din mini???

jag köpte min där och har samma problem, körde max 2 timmar och fjädern till en av backarna gick av och kilades fast mellan motorblock och kopplingsbackar/trumma vilket resulterade i låst motor och givetvis bakhjulet oxå!
jag öppnade kopplingen och blev ju inte så lite besviken när kopplingsbackarna var helt slut......och hojen borde ju tåla att det skulle åka "två" av mig på den (ett barn på 70 kg :yoparty )

EXAKT samma hände för mig! Eller nästan, fjädern höll men fjäderfästet i backen slets loss och kilades fast med samma resultat som du. :(

Men jag hann köra mer än 2 timmar iaf... :tungan

Raskus

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Kina 250cc
Backman skrev:
EXAKT samma hände för mig! Eller nästan, fjädern höll men fjäderfästet i backen slets loss och kilades fast med samma resultat som du. :(

Men jag hann köra mer än 2 timmar iaf... :tungan

Jaså, vad läskigt, men fick du till det då så den går att köra nu eller vadå :confused:

Mini Mulle

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Orion 29 125cc (cross)
Det låter drygt det där med kopplingen, men hur kollar man vilka varvtal kopplingen tar osv. finns ju inte direkt ngn varvräknare :) svårt att gissa tycker jag, vad har ni för knep?

PS. är det många med 14E som har varit med om detta?

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...